Heb je ook weleens moeite met het bedenken van een goed onderwerp voor je blog of social media post? Wij wel.

Je wil regelmaat in het aantal blogs per maand en tegelijk wil je unieke, opvallende en vooral nuttige blogs schrijven. Je wilt je bestaande klanten betrokken houden en nieuwe werven. We hebben vaak genoeg ideeën voor blogs. We zijn niet voor niets een creatief communicatiebureau, maar ook wij hebben hele creatieve dagen en soms wat mindere. We hebben geleerd dat het dan goed is om actief op zoek te gaan naar goede tips voor een blog. We inspireren je in dit artikel met een aantal blog onderwerpen.

Inhoud artikel:

  1. Inspirerende samenvattingen
  2. Resultaten van een onderzoek
  3. Waarom berichten
  4. Vergelijkingen
  5. Echte, eerlijke en persoonlijke verhalen
  6. Problemen en oplossingen
  7. Terugblik op…
  8. Projecten en case studies
  9. Blik in de toekomst
  10. Hoe doe je berichten?
  11. Producten of diensten promoten
  12. Diepgravende long-form berichten
  13. Doe-het-zelf tips
  14. FAQ – veelgestelde vragen
  15. Kijkje achter de schermen
  16. De nieuwste trends
  17. Samenvatting
  18. Veelgestelde vragen en antwoorden

1. Inspirerende samenvattingen

Er zijn meerdere redenen waarom we artikelen met overzichten en samenvattingen interessant vinden. Als het onderwerp relevant is, dan blijft het goed hangen bij de lezer en zorgt het voor een grotere betrokkenheid.

Zorg voor een onderwerp wat aansluit bij jouw lezers. We noemen een paar aandachtspunten om rekening mee te houden.

  1. Het is interessant voor een groot deel van je volgers / lezers.
  2. Het onderwerp is trending / actueel en de lezers zijn geïnteresseerd in het standpunt van diverse experts.
  3. Het is een niche-onderwerp wat specifiek is voor jouw vakgebied of waar veel naar gezocht wordt door jouw lezers / volgers.
  4. Het is een onderwerp waar je volgers / lezers om gevraagd hebben. (Bijvoorbeeld via DM’s).

Een samenvatting is wat anders dan een interview of monoloog. In een samenvatting heb je de kans om verschillende inzichten en invalshoeken te belichten van verschillende experts. Dit soort berichten leveren vaak meer betrokkenheid op.

Hoe stel je een goede samenvatting samen?

  • Ga op zoek naar de juiste onderwerpen. Maak een lijstje voor toekomstige samenvattingen.
  • Maak een lijstje van relevante connecties (live of online) en experts over het onderwerp.
  • Bereid een vragenlijst voor die de experts in kunnen vullen.
  • Informeer de experts over het idee van je bericht en vraag of ze mee willen werken.
  • Nu je de input hebt, is het tijd om het bericht in concept samen te stellen en de inzichten van de verschillende experts te verwerken.
  • Publiceer het bericht en deel de link met je volgers online en de experts die mee hebben gewerkt aan je bericht.

2. Resultaten van een onderzoek

Lezers zijn vaak geïnteresseerd in de resultaten van een onderzoek / vragenlijst. Je kunt de resultaten van een vragenlijst gebruiken om je producten of diensten indirect te promoten. En in de praktijk zien we dat het werkt. Positieve onderzoeksresultaten over producten of diensten geven social proof (bewijs dat jouw product of dienst goed is).

Je onderzoeksberichten geven de lezer een gevoel van betrokkenheid. Het voelt als een kijkje in de keuken. En ze gaan vanzelf hun mening vergelijken met de uitkomsten van het onderzoek.

Je kunt natuurlijk het onderzoek ook eerst via je website uitzetten, zodat je lezers echt onderdeel worden van je bericht. En de resultaten kun je dan weer verwerken in het bericht. Geef resultaten weer als ruwe data, grafieken, diagrammen en tabellen voor nog meer inzicht.

3. Waarom berichten

Schrijf je berichten voor nieuwsgierige en leergierige lezers? Of wellicht voor de techneuten die het naadje van de kous willen weten van een productieproces? Programma’s die een kijkje geven in de keuken of hoe iets gemaakt wordt, zijn niet voor niets zo populair.

We geven je graag een paar praktische tips:

  1. Wat je altijd al wilde weten over techniek x?
  2. Waarom is de Dodo uitgestorven?
  3. Wat zit er in het binnenste van de aarde?
  4. Waarom was Steve Jobs niet overtuigd van het eerste Apple ontwerp?

Zomaar wat voorbeelden, maar bedenk vragen waar jouw doelgroep antwoord op wil hebben. En misschien begint dat wel met de vraag te stellen? Waar zou jij meer over willen weten?

De meeste lezers hebben van nature een verlangen naar antwoorden op vragen. En antwoord geven op vragen, zorgt voor het gevoel van geholpen worden. En daardoor wordt de betrokkenheid en het aantal bezoeken aan je site vergroot.

En je kunt antwoorden ook opknippen in meerdere blogs. Je kunt gerust series maken. Aan het einde van een blog een cliffhanger, waardoor het verlangen naar de volgende blogs groter wordt.

4. Vergelijkingen

Vergelijkingen werken altijd. Websites die verschillende producten of diensten vergelijken zijn immens populair. En we kennen ze allemaal in de reisbranche, voor elektronica of zorg, zoals Tweakers, Zoover, Zorgvergelijk, Gaslicht.com en vele andere. Een groot deel van de zoekresultaten in Google bestaan uit vergelijkingssites, omdat die veel content bevatten in combinatie met een aanzienlijke hoeveelheid verkeer op de site.

Google Shopping is misschien intussen wel de bekendste variant van een vergelijkingssite. Ruim 75% van de online retail advertenties komt via Google. Eerlijke vergelijkingen trekken aandacht en zorgen voor een grote betrokkenheid en zorgen voor nog meer verkeer naar je site.

Voorbeelden van vergelijkingen:

  • De beste tools voor het plannen van je social media posts.
  • De camerakwaliteit van een iPhone 14 vs. Samsung Galaxy S21 Ultra.
  • Het verschil tussen marketing en communicatie.
  • De voordelen van LinkedIn lead generatie vs. Facebook.
  • Het verschil tussen een airco en een (hybride) warmtepomp.
  • Elektrisch rijden of liever hybride rijden?

5. Echte, eerlijke en persoonlijke verhalen

Je maakt misschien al lange tijd blogs en je hebt een grote groep volgers / lezers intussen. Dan wordt het tijd voor een iets meer persoonlijke benadering.

Jazeker. Ik heb het hier over persoonlijke verhalen en ervaringen. Je publiek heeft al regelmatig berichten van jouw hand gelezen en nu zijn ze ook wel geïnteresseerd in de persoon achter de berichten. Wat is jouw persoonlijke verhaal en welke tools gebruik je? Of vertel iets over je product of dienst waar je zelf ook gebruik van maakt. We kennen allemaal het ‘smoesje’ van de slimme verkoper dat ‘hij het thuis ook al jaren gebruikt’. Bewijs het maar met foto, video en persoonlijke verhalen.

Maak de verbinding met je doelgroep door jouw ervaring te delen. Als het goed is, sluit het aan bij de interesse van jouw doelgroep. Een bericht met de titel ‘Hoe ik in een paar maanden duizenden bezoekers naar mijn blog kreeg’ kan rekenen op een enorme hoeveelheid verkeer. Je kunt je persoonlijke ervaringen combineren met antwoorden op uitdagingen waar je tegenaan liep. Hoe ben je door de uitdaging heen gekomen? Wat zijn de lessons-learned? Welke tips heb je?

6. Problemen en oplossingen

Antwoorden op vragen en problemen werken altijd als blog. Voor jou is het antwoord misschien vanzelfsprekend, maar er zijn nog steeds mensen op zoek naar het antwoord wat jij al weet. Dus deel dat antwoord dan. Eenmaal gepubliceerd op je blog, levert het tot in lengte van jaren bezoekers op. Zo hebben wij wekelijks veel verkeer op twee relatief oude blogs: ‘LinkedIn etiquette’ en ‘MCC aan Google AdWords koppelen’. We hebben de berichten in de loop van de tijd wel geactualiseerd, maar het levert structureel veel verkeer op. En veel verkeer levert ons ook veel aanvragen en opdrachten op. Dus door kennis gratis te delen, haal je weer nieuwe opdrachten en uitdagingen binnen. Vissen gaat ook het makkelijkst door eerst wat in het water te gooien als aas, toch?

Je moet alleen wel de juiste vragen en antwoorden voor jouw doelgroep weten te vinden. Soms is het heel doordacht, maar soms ontstaan er ook toevalstreffers. Hou je bericht specifiek en gericht op het onderwerp. Dwaal niet te ver af. Dan haal je het maximale uit je bericht. En zorg voor echte en complete antwoorden. Geen halve oplossingen.

Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe men in WordPress gebroken links kan voorkomen of hoe je afbeeldingen eenvoudig kunt verkleinen voor snel en effectief gebruik op een website. (Beide onderwerpen hebben we al antwoord op gegeven in blogs op deze site.)

7. Terugblik op x (week, jaar, maand, event, etc…)

Een wekelijks of jaarlijkse terugblik werkt ook goed. Neem ze op in je contentkalender of contentplanning.

Het lijkt op het herhalen van bestaande content, maar het zorgt voor een groot bereik en veel betrokkenheid.

Je kunt een samenvatting geven over een aantal onderwerpen. En je kunt natuurlijk content opnemen over onderwerpen waar je doelgroep interesse in heeft, maar wat niet oorspronkelijk door jou is gepubliceerd. Anders gezegd: je kunt verwijzen naar content van anderen. Je kunt verwijzen naar wat je zelf hebt gepubliceerd met interne links, maar ook verwijzen met externe links naar interessante en relevante informatie.

En benut je kansen optimaal door terugblikken ook per mail onder de aandacht te brengen bij je trouwste fans. Zo hou je jouw doelgroep betrokken bij je blog.

8. Projecten / case studies

Vertellen over uitgevoerde projecten werkt! Toekomstige klanten zijn altijd op zoek naar ervaringen van anderen en bewijs van behaalde resultaten. Schrijven over wat je bereikt hebt, helpt bij het bouwen aan je merk en het helpt klanten te begrijpen waar ze jouw kennis en expertise voor in kunnen schakelen. Wat is jouw toegevoegde waarde?

Hou je case studies zo eerlijk en echt mogelijk. Vergeet niet om:

  • de vragen en uitdagingen in het project te benoemen met de bijbehorende oplossingen;
  • de klant aan het woord te laten in een testimonial (tekst, audio of video).

9. Blik in de toekomst

Content die zeker aan het einde van een jaar veel gedeeld wordt, zijn vooruitblikken op het nieuwe jaar. Je moet alleen even zoeken naar de juiste onderwerpen om jouw kennis en kunde te combineren met je verwachtingen voor de toekomst.

Het kan van alles zijn:

  • Wat wordt de volgende, grote trend op het gebied van mobiele communicatie?
  • Wordt AR (augmented reality) het volgende grote ding in E-commerce? The next hot thing.
  • Wat gaat er veranderen na de volgende Google Algoritme update?
  • Wat wordt in 2023 de meest effectieve behandeling tegen haarverlies?
  • Wat zijn de 10 meest duurzame trends voor 2023?
  • Wanneer is de wereld weer vrij van COVID-19?

Je kunt natuurlijk terugkijken naar het vorige jaar wat er toen door anderen is gepubliceerd en wat er over jouw onderwerp in de afgelopen tijd is geschreven. Zorg er wel voor dat je jouw ‘voorspellingen’ goed onderbouwt. Je kunt kennis en uitspraken van andere experts daarbij inzetten.

10. Hoe doe je?

Een contentplanning zonder ‘How-to’ onderwerpen is geen goede contentplanning.

Vragen hoe je iets doet komen het vaakst voor in zoekopdrachten. Het zijn ook de berichten die het in de meeste blogs zorgen voor de grootste hoeveelheid bezoekers. En je kunt hiervoor de ‘Skyscraper techniek‘ voor gebruiken: ook al is er al genoeg over het onderwerp geschreven. Je kunt er nog meer over schrijven en de inhoud verder verbeteren en aanvullen.

Een paar voorbeelden:

  • Hoe kies ik de juiste SEO specialist? (transactioneel)
  • Hoe maak ik een LinkedIn bedrijfspagina? (informatief)
  • Hoe kom ik het makkelijkst van Amsterdam naar Parijs? (navigatie)

Geef jouw antwoord als expert en voor je het weet ben je autoriteit op jouw vakgebied.

11. Producten of diensten promoten

Het lijkt een open deur, maar te vaak wordt deze kans onbenut gelaten. Je kunt best iets schrijven over jouw producten of diensten om die onder de aandacht te brengen. Je krijgt misschien niet zoveel social media reacties en deelacties als bij inhoudelijke onderwerpen, maar je doel is conversie en nieuwe klanten.

Schrijf over de pijnpunten / vragen van jouw klant en hoe jouw product of dienst een antwoord daarop geeft. Combineer informatie met reviews en ervaringen van echte gebruikers.

12. Diepgravende long-form berichten

Je beschrijft in dit soort berichten alles wat er over een onderwerp te zeggen is. Bijvoorbeeld:

  • Alles over het ‘Internet of Things (IOT)’.
  • Alle over SEO door de jaren heen.

Het lijkt wel een archeologie-college soms. Dit soort berichten hebben veel woorden en scoren meestal erg hoog in SERP’s (Search Engine Result Pages = pagina’s met zoekresultaten). En als ze goed en gedetailleerd beschreven zijn, kunnen ze ook zorgen voor veel backlinks (andere website die verwijzen naar jouw blog, zoals wij bij punt 10 verwezen naar SEMRush voor Skyscraper technieken.)

Hou de aandacht vast met illustraties, foto’s, video’s, infographics, schetsen, etc… Het doel is om de lezer een compleet en interessant inkijkje te geven in jouw kennis. En je geeft een kijkje achter de schermen.


13. Doe-het-zelf tips

Veel van je lezers zijn millenials en Generatie Z. Die zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk en zijn niet bang om dingen eerst zelf te proberen.

Deze doelgroep is vaak op zoek naar hoe ze dingen zelf kunnen doen. Ze houden van uitleg(video’s). Ze proberen het liever eerst zelf, voordat ze uiteindelijk een professional of expert inschakelen.  Dus zorg ervoor dat jouw doe-het-zelf berichten aansluiten op vragen van jouw doelgroep, zodat ze je als expert ook weten te vinden als ze je nodig hebben.

Je kunt berichten maken als:

  • Hoe maak je zelf een airconditioning?
  • 10 tips om een Google Analytics 4 account op te zetten.

Zorg ervoor dat je bericht klopt en genoeg details bevat. Je moet er niet vanuit gaan dat je lezer de rest zelf wel weet. Neem ze echt stap-voor-stap mee. Dus zorg voor voldoende illustraties, video’s en foto’s.


14. FAQ – veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen zijn de beste manier om de meest gestelde vragen te beantwoorden. We hebben zelf blogs geschreven over bijvoorbeeld:

  • De beste tools om afbeeldingen te verkleinen.
  • Hoe geef je ons toegang tot jouw social media accounts?
  • Hoe werkt de DIVI visual builder?

Onderaan de meeste blogs schrijven we ook in het kort wat vragen en antwoorden over het onderwerp. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Verzamel alle vragen over een bepaald onderwerp en combineer ze in 1 bericht samen met de juiste antwoorden. Een goede lijst met FAQ’s zorgt voor een hoge score in de zoekresultaten.

En lezers delen dit soort vragen en antwoorden makkelijk met hun netwerk.


15. Kijkje achter de schermen

Je hebt al regelmatig berichten geschreven, interviews gedaan en exclusieve kennis en achtergronden gedeeld met je doelgroep. En daar hebben je lezers al enthousiast op gereageerd. Hoe enthousiast zullen ze dan wel niet zijn bij een exclusief kijkje achter de schermen? Jouw dagelijkse werkplek is heel gewoon geworden voor jou, maar hoe graag zou jij een kijkje achter de schermen nemen bij je favoriete organisatie of sportheld? De backstage meetings in de theater- of sportwereld zijn een luxe-artikel geworden.

Een kijkje achter de schermen zorgt ervoor dat je klanten nog meer fan van jouw merk worden. Laat dus af en toe ook eens een kijkje nemen achter de schermen. Het zorgt voor een menselijk gezicht van jouw merk. Het maakt je transparant, zonder dat je hoeft te vertellen dat je transparant wil zijn als organisatie. Het maakt je authentiek en uniek. Jij bent anders dan je concurrent.

Je kunt denken aan:

  • Een dagje uit het leven van onze schoonmakers.
  • Een exclusieve preview van ons nieuwste model.
  • Hoe wordt spot-UV lak op drukwerk aangebracht?

16. De nieuwste trends

Maak altijd ruimte in je planning om de nieuwste trends te benoemen en toe te lichten. Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwtjes. En de nieuwste trends zorgen voor een hoge ranking in Google, omdat er een periode lang veel naar gezocht wordt. Zorg wel voor bewijs en uitleg bij wat je vertelt. En voeg een paar tips voor de lezer toe, waar ze zelf mee aan de slag kunnen.


Samenvatting

Gebruik de tips uit dit bericht. Ze helpen je om blogs van hoge kwaliteit te schrijven voor jouw doelgroep. En het helpt je aan meer betrokkenheid.

Al het harde werken aan goede blogs verdient ook de juiste aandacht. Dus deel en promoot je creaties ook op social media kanalen.

Het promoten, maar ook meten van de resultaten, kan met onze social media tool. Neem contact op voor meer informatie over het slim publiceren en plannen op social media.


Veelgestelde vragen

Wat zijn de beste tools voor het bedenken van blog onderwerpen?

Deze tools helpen je om inspiratie op te doen voor jouw onderwerp.

Wat zijn de beste soorten blogs?

De soorten blogs die we bij onze opdrachtgevers het beste zien presteren zijn:

  • Samenvattingen met meningen / tips van experts
  • Een kijkje achter de schermen
  • Exclusief interview
  • De trends voor het volgende jaar
  • Product / dienst promoten / uitleggen
  • Hoe doe je en Doe-het-zelf berichten
  • Onderzoeken en onderzoeksresultaten – vooral infographics en animaties
  • Portfolio / projecten / case studies

Wat is de juiste route om een onderwerp voor mijn blog te vinden?

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar dit is hoe wij het doen:

  • Kies een specifiek onderwerp wat past bij jouw organisatie en jouw doelgroep.
  • Onderzoek wat er al over geschreven is door er op te zoeken in Google. Maak een mindmap over de (gerelateerde) onderwerpen die bij deze niche passen.
  • Volg en doorzoek de beste blogs over dit onderwerp.
  • Kijk eens in Google Trends en Trending topics van Twitter om inspiratie op te doen.
  • Kijk of er iets in onze inhaakkalender te vinden is voor jouw onderwerp.

Wat zijn goede titels voor mijn blogs?

We hebben in dit artikel al 16 tips gegeven, maar de volgende titels trekken behoorlijk wat aandacht als je ze deelt op sociale media:

  • xx tips voor [onderwerp]
  • Metaforen of parodie: de onzichtbare ijsberg van de marketing en communicatie
  • Hoe Twitter reageerde op
  • Wat je niet of juist wel moet doen.
  • Wij hebben wat nieuws te delen!
  • Wist je dat…
  • Prikkelende quote
  • Wedstrijd, quiz, maak kans op…
  • Wat we met je willen delen na dit congres.
  • Mijn mening over…

Hoe vind ik de juiste onderwerpen voor een blog?

Je moet vooral veel en vaak schrijven (met regelmaat) en meten wat het resultaat is/was. En vraag je lezers gerust naar hun reactie, feedback en waar ze nog meer iets over willen weten. En kijk ook eens in Google Search Console voor trefwoorden en zoekopdrachten met veel volume. Maar daar dankbaar gebruik van voor je berichten!

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!