12. Diepgravende long-form berichten
Je beschrijft in dit soort berichten alles wat er over een onderwerp te zeggen is. Bijvoorbeeld:
- Alles over het ‘Internet of Things (IOT)’.
- Alle over SEO door de jaren heen.
Het lijkt wel een archeologie-college soms. Dit soort berichten hebben veel woorden en scoren meestal erg hoog in SERP’s (Search Engine Result Pages = pagina’s met zoekresultaten). En als ze goed en gedetailleerd beschreven zijn, kunnen ze ook zorgen voor veel backlinks (andere website die verwijzen naar jouw blog, zoals wij bij punt 10 verwezen naar SEMRush voor Skyscraper technieken.)
Hou de aandacht vast met illustraties, foto’s, video’s, infographics, schetsen, etc… Het doel is om de lezer een compleet en interessant inkijkje te geven in jouw kennis. En je geeft een kijkje achter de schermen.
13. Doe-het-zelf tips
Veel van je lezers zijn millenials en Generatie Z. Die zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk en zijn niet bang om dingen eerst zelf te proberen.
Deze doelgroep is vaak op zoek naar hoe ze dingen zelf kunnen doen. Ze houden van uitleg(video’s). Ze proberen het liever eerst zelf, voordat ze uiteindelijk een professional of expert inschakelen. Dus zorg ervoor dat jouw doe-het-zelf berichten aansluiten op vragen van jouw doelgroep, zodat ze je als expert ook weten te vinden als ze je nodig hebben.
Je kunt berichten maken als:
- Hoe maak je zelf een airconditioning?
- 10 tips om een Google Analytics 4 account op te zetten.
Zorg ervoor dat je bericht klopt en genoeg details bevat. Je moet er niet vanuit gaan dat je lezer de rest zelf wel weet. Neem ze echt stap-voor-stap mee. Dus zorg voor voldoende illustraties, video’s en foto’s.
14. FAQ – veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen zijn de beste manier om de meest gestelde vragen te beantwoorden. We hebben zelf blogs geschreven over bijvoorbeeld:
- De beste tools om afbeeldingen te verkleinen.
- Hoe geef je ons toegang tot jouw social media accounts?
- Hoe werkt de DIVI visual builder?
Onderaan de meeste blogs schrijven we ook in het kort wat vragen en antwoorden over het onderwerp. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.
Verzamel alle vragen over een bepaald onderwerp en combineer ze in 1 bericht samen met de juiste antwoorden. Een goede lijst met FAQ’s zorgt voor een hoge score in de zoekresultaten.
En lezers delen dit soort vragen en antwoorden makkelijk met hun netwerk.
15. Kijkje achter de schermen
Je hebt al regelmatig berichten geschreven, interviews gedaan en exclusieve kennis en achtergronden gedeeld met je doelgroep. En daar hebben je lezers al enthousiast op gereageerd. Hoe enthousiast zullen ze dan wel niet zijn bij een exclusief kijkje achter de schermen? Jouw dagelijkse werkplek is heel gewoon geworden voor jou, maar hoe graag zou jij een kijkje achter de schermen nemen bij je favoriete organisatie of sportheld? De backstage meetings in de theater- of sportwereld zijn een luxe-artikel geworden.
Een kijkje achter de schermen zorgt ervoor dat je klanten nog meer fan van jouw merk worden. Laat dus af en toe ook eens een kijkje nemen achter de schermen. Het zorgt voor een menselijk gezicht van jouw merk. Het maakt je transparant, zonder dat je hoeft te vertellen dat je transparant wil zijn als organisatie. Het maakt je authentiek en uniek. Jij bent anders dan je concurrent.
Je kunt denken aan:
- Een dagje uit het leven van onze schoonmakers.
- Een exclusieve preview van ons nieuwste model.
- Hoe wordt spot-UV lak op drukwerk aangebracht?
16. De nieuwste trends
Maak altijd ruimte in je planning om de nieuwste trends te benoemen en toe te lichten. Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwtjes. En de nieuwste trends zorgen voor een hoge ranking in Google, omdat er een periode lang veel naar gezocht wordt. Zorg wel voor bewijs en uitleg bij wat je vertelt. En voeg een paar tips voor de lezer toe, waar ze zelf mee aan de slag kunnen.
Samenvatting
Gebruik de tips uit dit bericht. Ze helpen je om blogs van hoge kwaliteit te schrijven voor jouw doelgroep. En het helpt je aan meer betrokkenheid.
Al het harde werken aan goede blogs verdient ook de juiste aandacht. Dus deel en promoot je creaties ook op social media kanalen.
Het promoten, maar ook meten van de resultaten, kan met onze social media tool. Neem contact op voor meer informatie over het slim publiceren en plannen op social media.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de beste tools voor het bedenken van blog onderwerpen?
Deze tools helpen je om inspiratie op te doen voor jouw onderwerp.
Wat zijn de beste soorten blogs?
De soorten blogs die we bij onze opdrachtgevers het beste zien presteren zijn:
- Samenvattingen met meningen / tips van experts
- Een kijkje achter de schermen
- Exclusief interview
- De trends voor het volgende jaar
- Product / dienst promoten / uitleggen
- Hoe doe je en Doe-het-zelf berichten
- Onderzoeken en onderzoeksresultaten – vooral infographics en animaties
- Portfolio / projecten / case studies
Wat is de juiste route om een onderwerp voor mijn blog te vinden?
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar dit is hoe wij het doen:
- Kies een specifiek onderwerp wat past bij jouw organisatie en jouw doelgroep.
- Onderzoek wat er al over geschreven is door er op te zoeken in Google. Maak een mindmap over de (gerelateerde) onderwerpen die bij deze niche passen.
- Volg en doorzoek de beste blogs over dit onderwerp.
- Kijk eens in Google Trends en Trending topics van Twitter om inspiratie op te doen.
- Kijk of er iets in onze inhaakkalender te vinden is voor jouw onderwerp.
Wat zijn goede titels voor mijn blogs?
We hebben in dit artikel al 16 tips gegeven, maar de volgende titels trekken behoorlijk wat aandacht als je ze deelt op sociale media:
- xx tips voor [onderwerp]
- Metaforen of parodie: de onzichtbare ijsberg van de marketing en communicatie
- Hoe Twitter reageerde op
- Wat je niet of juist wel moet doen.
- Wij hebben wat nieuws te delen!
- Wist je dat…
- Prikkelende quote
- Wedstrijd, quiz, maak kans op…
- Wat we met je willen delen na dit congres.
- Mijn mening over…
Hoe vind ik de juiste onderwerpen voor een blog?
Je moet vooral veel en vaak schrijven (met regelmaat) en meten wat het resultaat is/was. En vraag je lezers gerust naar hun reactie, feedback en waar ze nog meer iets over willen weten. En kijk ook eens in Google Search Console voor trefwoorden en zoekopdrachten met veel volume. Maar daar dankbaar gebruik van voor je berichten!