6 tips voor je facebook bedrijfspagina

26 oktober 2021 | Alle berichten van Burnio, Facebook, Nieuws

6 tips voor een nog betere Facebook pagina

Ben jij op zoek naar een paar goede tips voor je Facebook bedrijfspagina? Dan heb je die nu gevonden! We geven je 6 unieke en handige tips voor een nog betere Facebook pagina.

Let op! Je staat op het punt om de echte regels van betrokkenheid en bereik op Facebook te ontdekken. Hoe krijg je meer likes en reacties op je berichten en hoe krijg je het voor elkaar dat meer en meer mensen je berichten gaan delen?

Geen spamreacties, maar echte, betrokken reacties van jouw echte fans en volgers. De doelgroep die je kunt veranderen in levenslange fans en klanten.

Goed idee? Lees dan snel verder!

1. Content van anderen delen en taggen

Dat je een Facebook pagina hebt met inhoud, betekent niet dat je geen content van anderen kunt delen. Integendeel! Je moet proberen zoveel mogelijk content van anderen te delen, zolang het maar niet meer is dan je eigen content en denk eraan om de pagina’s van de content van anderen ook te taggen als je iets van hen deelt.

Door dit te doen, kom je naar boven in nieuwsfeeds van invloedrijke Facebookers. Zo ontstaat er bekendheid en goodwill en zij hebben ook weer content om zelf te delen. Je ziet vaak dat ze jouw berichten ook vaker gaan liken, taggen en delen als je dat andersom ook doet.

Maar wat moet je dan delen? En waarom?

  • 48% deelt content waarvan ze denken dat hun vrienden/volgers dat interessant vinden.
  • 17% deelt content om vrienden te informeren over zaken waar ze om geven.
  • 13% deelt content om vrienden een gevoel over te brengen
  • 11% deelt content die nuttig zijn voor vrienden
  • 11% deelt content om overige, uiteenlopende redenen

Bron: Search Engine Journal

Deel niet zomaar content om maar iets te delen. Jouw motivatie om iets te delen zou moeten zijn om mensen te betrekken, informeren en nuttige informatie te delen met je volgers.

2. Volgers en influencers taggen om betrokkenheid te vergroten op Facebook

Of je nu veel of weinig volgers hebt op Facebook. Het is belangrijk om onder de aandacht te komen bij je volgers en influencers. Door ze te taggen bereik je veel meer mensen.

Een voorbeeld is een leverancier van campers. Ze interviewden 20 mensen over het waarom van vakantie vieren in een camper. Ze schreven een blog en deelden dat op hun Facebookpagina en namen in die post tags van alle 20 personen die betrokken waren bij het interview op. Dit zorgde voor meer dan 45 likes en reacties, 66 deelacties en een organisch bereik van ruim 12.000 mensen. Ze stopten vervolgens ook nog eens € 5,- promotiebudget in het promoten van het bericht.

In dit voorbeeld werden betrokkenen getagd, maar je kunt natuurlijk mensen taggen waarvan jij denkt dat het interessant voor ze is.

Daarom is het belangrijk om te weten wie je volgers zijn. Je moet weten waar ze geïnteresseerd in zijn, zodat je ze kunt taggen (en zo zorgen dat zij weer anderen taggen als ze de post delen) in jouw berichten en zo echte betrokkenheid creëren. Zo werk je actief aan het zo groot mogelijke olievlekwerking.

3. Deel video’s

We kunnen bij een lijstje met tips niet om video’s op Facebook heen. In november 2015 bereikte Facebook de magische grens van 8 biljoen videoweergaven per dag. Een verdubbeling ten opzichte van 6 maanden daarvoor. En die stijgende trend heeft zich tot nu toe doorgezet.

Video’s hebben een percentage betrokkenheid van 6,3%. Vele malen hoger dan een gewone post. Dus meer videocontent plaatsen heeft zeker effect als je meer betrokkenheid wilt.

Hoe lang mag een video dan zijn?

Ruim 30% van de kijkers stopt na 10 minuten video kijken. Dat is ontzettend lang voor een videopost. En meestal is er geen enkele reden om zulke lange video’s te plaatsen. Je raakt in de eerste 3 minuten ongeveer 10% van de kijkers kwijt. Een korte, aantrekkelijke video is dus prima om je boodschap te vertellen. Tegenwoordig werken korte, pakkende video’s van 10-15 seconden prima in de tijdlijn, als statusupdate/verhaal en op Instagram als Reel.

Met Facebook livevideo zit het iets anders. Mensen kijken ongeveer 3x langer naar livevideo’s dan naar niet-live video’s. Dus livestreams doen het goed. Daarvoor moet een livestream wel 20-30 minuten duren om zoveel mogelijk fans te attenderen dat er een livestream is.

Om nog meer kijkers en betrokkenheid te krijgen is het verstandig om vooraf aan te kondigen wanneer je live gaat streamen. Ze kunnen je dan al vragen vooraf stellen die je in de video beantwoord. De kans is groot dat ze blijven kijken naar de livestream totdat hun vraag beantwoord is. En meestal blijven ze de hele video bekijken.

Nog niet overtuigd? Het aantal video’s dat gedeeld wordt is al in 2014 door Facebook gewonnen van YouTube. Facebook video’s worden veel meer in het netwerk gedeeld dan YouTube video’s. Wie had dat gedacht?

Zal Facebook ooit het #1 videokanaal worden? Het lijkt er wel op. Mark Zuckerberg’s doel is het in ieder geval wel. Hij gelooft erin dat video de toekomst is van Facebook. Hij gaat ervan uit dat binnen een aantal jaren mensen voornamelijk video’s delen en geen foto’s of teksten meer. Dus spring op de Facebook videowagen, als je dat al niet gedaan hebt. Je mist veel bereik als je dit niet doet. Dit is misschien wel de belangrijkste tip van dit bericht.

4. Geef geld uit om je bericht te promoten

Een klein bedrag uitgeven om je post meer bereik te geven is niets om je voor te schamen. Sterker nog, ruim 60% van de zakelijke Facebook gebruikers maakt gebruik van betaalde promoties. En dat percentage groeit met de dag.

Bedrijven kunnen zich heel specifiek richten op bepaalde groepen, gebaseerd op hun locatie, demografische gegevens, leeftijd, geslacht, interesses, gedrag en connecties. Je kunt Facebook gebruiken om onder de aandacht te komen van bepaalde groepen.

En uit onderzoek blijkt dat Facebook goed presterende berichten beloont met goedkopere advertentiekosten en meer kliks. Als je een bericht promoot wat het al goed doet, dan zul je dar per klik minder geld aan kwijt zijn.

5. Zorg voor interactie door vragen en quizen

Je hebt ze vast weleens langs zien komen: doe deze test en ontdek welk Disney figuur het beste bij jouw past. Of in ieder geval een uitnodigende link om interactie of kliks te bevorderen. Het geeft je niet alleen wat tijdverdrijf en lol, het zorgt zakelijk gezien ook voor meer interactie. Mensen gaan hun resultaten delen. Of ze gaan antwoorden geven op de vragen die jij stelt. Dat kan een vraag zijn over hun favoriete gerecht, maar je kunt jouw doelgroep natuurlijk ook mee laten denken in een nieuwe vormgeving of welke foto je als cover gaat gebruiken.

Fotowedstrijden met jouw merk in beeld doen het ook altijd goed. Of wat te denken van een kinderkledingmerk die wekelijks de twee leukste foto’s van kinderen met hun kleding aan delen op de Facebook pagina en een waardebon geven van € 25,-?

Nog niet overtuigd? Een bericht wat oproept tot interactie of antwoorden heeft aantoonbaar meer likes, meer reacties en meer deelacties als je dat terugkijkt in je statistieken op Facebook. Dus welke vraag ga jij stellen? Het laat niet alleen het serieuze deel van je organisatie zien, maar maakt je ook iets speelser en toegankelijker. Zelfs een notariskantoor kan vragen stellen. Het serieuze antwoord geef je dan later in de week. In de tussentijd heb je wel veel interactie en bereik gegenereerd… Top tip toch?

6. Plaats berichten die emotie oproepen ook.

Er is niets wat het zo goed doet als een hartverwarmende emotie. Denk maar eens aan die brandweerman die een nest kittens uit een brandend huis heeft gered. Daar komen reacties op. Je mag je doelgroep ook meenemen in de menselijke kant van jouw organisatie. Een veelgebruikt voorbeeld is: wat als jouw medewerker onderweg naar het werk onderuit gaat op de fiets? Stel het is winter en glad buiten. Deel het gerust. Niet als leedvermaak, maar je echte ‘fans’ zullen gaan reageren met beterschap. Een kapsalon heeft ons voorbeeld ook een keer echt in de praktijk gebracht en aan het einde van de dag stonden er 3 bossen bloemen en 4 fruitmanden in de zaak.

Zeker voor goede doelen werken emoties altijd om mensen bij te laten dragen om jouw doel te bereiken. Crowdfundingacties vinden steeds vaker hun weg naar sociale media.

En nog 1 ding: dé social media HANDreiking

We adviseren regelmatig verschillende soorten bedrijven, zorginstellingen, overheden en stichtingen om sociale media op de juiste wijze in te zetten. En altijd is de vraag: ‘Heb je een goede uitleg of handleiding voor me?’

Als het gaat om feitelijke social media vaardigheden: dan geven we regelmatig in-company of maatwerk trainingen. Sociale media kanalen veranderen posities van functionaliteiten regelmatig, dus het is een kwestie van goed op de hoogte blijven. En vooral veel doen. Daarnaast ondersteunen we regelmatig bij de juiste social media strategie, al dan niet gekoppeld aan een uitgebreid communicatieplan.

We geven op hoofdlijnen altijd onze social media handreiking:

  • Duim > complimenten geven werkt altijd. Reageren op anderen en positief blijven in je toon. Ook in je reacties!
  • Wijsvinger > Wijs informerend zaken aan. Vestig ergens de aandacht op. En vraag je volgers hoe zij het zien.
  • Middelvinger > Slaan we ALTIJD over. Direct, hard en emotioneel reageren op pittige berichten en reacties is nooit goed. Altijd een nachtje slapen. Reageren met feiten en indien mogelijk mensen uitnodigen voor een goed gesprek.
  • Ringvinger > vinger van trouw / betrouwbaarheid. Doe je beloftes online? Zorg dan ook dat je ze waar kunt maken. En besef je bij elk bericht dat je interactie hebt met echte mensen. Je werkt aan relaties!
  • Pink > Ook de kleine, onbenullige dingen doen er toe. Je kunt niet altijd serieus zijn. Jouw mensen zijn toch ook net mensen? Ze maken toch ook weleens lol of een foutje? Een beetje humor en gezonde zelfspot is nooit verkeerd. Wat voor jou klein lijkt, is voor jouw doelgroep soms groots. Denk maar aan het aankondigen van een special dinerbuffet met de juiste prijs. Het is dan ook handig om de juiste datum erbij te zetten. Ben je dat vergeten, dan kun je een post plaatsen met een foto van een medewerker die ‘strafwerk’ aan het schrijven is: ‘Ik zal nooit vergeten te melden dat het buffet op 11 november is.’

Facebook online marketing campagne?

Burnio online marketing!

Zelf geen tijd voor het opzetten van een goede Facebook strategie of Facebook campagne? Of ook effectief adverteren op LinkedIn, Instagram en Google Ads?

Burnio marketing & communicatie voert al voor vele opdrachtgevers effectieve online marketing campagnes uit, inclusief maandelijkse online rapportages.

Ook profiteren van de kennis van dit online marketingbureau uit Veenendaal?

Neem dan contact op met Burnio marketing & communicatiebureau in Veenendaal via info@burnio.nl of (0318) 74 34 26

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!