9 manieren om het bouncepercentage te verlagen
Wat is eigenlijk het bouncepercentage?
Het bouncepercentage is het aantal bezoekers die je site bezoeken en daarna de site weer verlaten, zonder een andere pagina van je site te bezoeken. Google legt het zelf uit in dit artikel.
Simpel uitgelegd: je komt op internet iets tegen wat je interessant lijkt en je klikt daarop, dan wordt je meestal doorgestuurd naar een landingspagina. En dat is de eerste pagina waarop je kennis maakt met de ander. Sommige bezoekers worden op de landingspagina niet voldoende getriggerd en gaan dus niet verder met het bezoeken van je site. De etalage zag er wel aardig uit, maar eenmaal in de winkel was het blijkbaar niet wat ze ervan verwacht hadden.
Het percentage van het aantal bezoekers wat snel je site weer verlaat, zorgt voor het bouncepercentage in Google Analytics. Het is dus een percentage. Stel dat je bounce 100% is, dan is er echt iets mis met de inhoud van je site. En nog belangrijker. Google ziet dat en zal de conclusie trekken dat je verschijning in de zoekresultaten wellicht niet juist was, omdat veel mensen de pagina weer snel verlaten. Het is dus heel belangrijk om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Hoe lager, des te beter.
Hier volgen 9 tips om het bouncepercentage te verlagen. (Bouncrate).
1. Kies de juiste doelgroep
Hoge bouncepercentages komen vaak, doordat de boodschap onvoldoende aansluit bij de doelgroep.
Als je jouw boodschap deelt in een doelgroep die wel interesse heeft, maar voor wie de boodschap niet direct bedoeld is, dan is de kans groot dat ze niet doorklikken naar andere pagina’s in je site.
Als je een pagina of bericht schrijft op je site en dat promoot via sociale media, hou dan altijd de doelgroep in gedachten. Niet alleen dit bericht moet interessant zijn, maar ook andere berichten of pagina’s op je site. Daardoor kun je ze langer vasthouden op je site. Maak ook werk van het leren kennen van jouw doelgroep!
2. Bedenk de juiste titel voor een lager bouncepercentage
Titels moeten interesse wekken en logisch leesbaar zijn om lezers naar je site te trekken.
Niets is zo vervelend als een opgejaagde bezoeker. Meestal komen problemen in de bouncerate door een verkeerde titel. Titels moeten dus goed passen bij de inhoud.
3. Vergeet de meta description (meta omschrijving) niet.
Soms is een goede titel alleen niet genoeg. Dan heb je gelukkig nog een extra stuk tekst om meer over de inhoud te vertellen om zo de juiste doelgroep aan te trekken. De meta omschrijving werkt als een soort intro van je pagina of bericht in de zoekresultaten.
Let goed op het verschil tussen titels en meta omschrijvingen. Titels zijn er om je pagina te promoten, meta omschrijvingen om dat nog wat meer toe te lichten.
4. Kwalitatieve content is noodzakelijk voor een lager bouncepercentage
Als titels en meta omschrijvingen worden gebruikt als promotiemiddel, dan is de inhoud van je pagina of bericht je primaire product. En je bezoekers moeten dus iets hebben aan die inhoud.
Smaak en voorkeuren zijn daarbij ook van belang uiteraard. Wat de een een mooi boek vindt hoeft de ander nog niet perse leuk te vinden om te lezen.
5. Advertenties en pop-ups
Blogsites maken graag gebruik van advertenties en pop-ups. Dat is hun manier om geld te verdienen. Dus daarom kom je op blogs ook vaak advertenties tegen. Zowel advertenties als popups dragen snel bij aan een hogere bouncerate en dus een negatief effect op je ranking.
Tegelijkertijd is het wel verstandig om met native advertenties je bezoeker te verleiden door te klikken naar andere delen van je site of om in te schrijven voor een mailinglijst.
6. Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA)
Soms is het verstandig om je bezoekers een handje te helpen te doen wat jij graag wil dat ze doen. Een aapje is altijd op zoek naar een banaan. Je bezoeker is niet te verleiden met een banaan en al zeker niet te vergelijken met een aap, maar je moet ze wel gemak bieden om het lezen om te zetten in actie.
Je kunt dan denken aan gratis aanbiedingen, productbeschrijvingen lezen, diensten verkopen of bezoekers doorverwijzen naar andere pagina’s op je site.
Call-to-actions zorgen vaak voor meer verkeer naar je site en een verlaging van je bouncerate, want ze klikken door naar een andere pagina in je site. Dit is een bewezen effect.
Voorbeeld? Misschien wil je ook wel meer uit LinkedIn halen?
Lees dan de blog ‘Verbeter je LinkedIn profiel.’
7. Verbeter je navigatie voor een lager bouncepercentage
Bezoekers verlaten je site niet altijd, omdat de boodschap niet interessant was, maar het kan ook zo zijn dat de navigatie niet helemaal lekker en overzichtelijk voor ze is.
Een goede navigatie maken is een vak. Denk maar aan een goede bewegwijzering op Schiphol of in ziekenhuizen. Teveel informatie leidt tot verwarring, maar te weinig informatie ook. Het moet precies goed en herkenbaar zijn.
Als bezoekers op je website zijn, zullen ze die niet zo snel verlaten als ze snel naar nog betere inhoud kunnen doorklikken. Gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor webshops, maar zeker ook voor websites. Teveel submenu’s werkt ook afleidend.
Probeer in je hoofdnavigatie niet meer dan 5-7 items te hebben.
8. Verlaag de laadsnelheid van je site.
Google focust momenteel (2018) enorm op de laadsnelheid van websites voor een hoge positie in de zoekresultaten.
Als de laadsnelheid te laag is, verlies je bezoekers. En dat zorgt voor een nog hogere bounce.
Onderzoek wijst tevens uit dat bezoekers die lang moeten wachten voordat de pagina geladen is, minder snel terugkomen op je site dan bezoekers die de site verlaten om andere redenen.
9. Zorg ervoor dat je website het goed doet op mobiele apparaten.
Net zoals een goede laadsnelheid van je site is een perfecte weergave op mobiele apparaten ook van belang.
Vandaag de dag gebruikt een heel groot deel van de wereld hun mobiele apparaat om het internet te bezoeken, dus ook jouw site. Heb je je eigen site al eens op verschillende mobiele smartphones en tablets bezocht?
Een goede werking op mobiele apparaten zorgt automatisch voor een lagere bounce.
Burnio: Google Analytics specialist – verlagen van je bouncepercentage en verhogen van de betrokkenheid
Burnio Communicatie is Google Analytics specialist.
Meer weten over Google Analytics of een training (persoonlijk of in-company) boeken? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning en contentproductie.
Communicatieprofessionals met passie
Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!