Je hebt een Google Ads (voorheen Google AdWords) campagne opgezet? Gefeliciteerd!
Alhoewel… Meestal komen we minimaal 1 van de onderstaande fouten tegen in en Ads campagne. Dus lees snel verder!
Wat kun je in dit artikel verwachten?
- Zoek- en displaynetwerk
- Negatieve keywords
- Conversies bijhouden
- Zoekwoordenonderzoek
- Testen van biedstrategieën
- Testen van advertentie varianten
- Advertentie extensies
- Regionale trends
- Experimenten
Google Ads kan extreem effectief zijn om leads en verkopen te genereren en de veelheid aan mogelijkheden, personalisaties en targeting opties helpen daarbij. Maar al die mogelijkheden kunnen zorgen voor een enorm succes of en een enorme beperking van je Return on investment (ROI) als je het verkeerd hebt ingezet. De standaard instellingen die Google je geeft bij het instellen van een campagne kunnen uiteindelijk duur uitpakken en zorgen voor fouten die je beter had kunnen voorkomen.
Er is een conflict tussen jouw doel en het doel van Google: jij wil verkopen genereren, Google zoveel mogelijk kliks. En soms is een handige functie zover weggestopt dat het niet anders kan dan dat je die over het hoofd ziet.
Door fouten te herkennen, kun je ze ook gaan voorkomen en dichter bij je uiteindelijke doel komen: meer verkeer naar je site leiden en je marketinginspanningen optimaliseren om meer verkopen via je site te bereiken.
Laten we eens beter naar de 9 meest voorkomende fouten in Google Ads kijken en je krijgt er ook nog een advies bij hoe je ze kunt voorkomen.
Fout 1: Standaard instellingen
Als je een campagne maakt voor het zoeknetwerk dan kun je kiezen uit Zoeknetwerk, Displaynetwerk of beiden. Je kunt ook Google zoekpartners inschakelen voor beide netwerken. Voor zoeknetwerk campagnes waarbij lead generatie het hoofddoel is (en niet merkbekendheid vergroten), kies dan allen voor zoeknetwerk, omdat het conversiepercentage van kliks op het Displaynetwerk enorm veel lager is dan bij het zoeknetwerk, wat de kosten per acquisitie verhoogt, zonder dat je daar enig voordeel van hebt.
Wat er gebeurt in het zoeknetwerk als je een zoekwoord invoert, is dat het alleen verschijnt bij Google en de zoekpartners. Als je ook het displaynetwerk selecteert, probeert Google de advertentie ook op relevante sites te plaatsen, maar ze worden niet getoond aan mensen die actief op zoek zijn naar dat trefwoord. Displaycampagnes zijn dan weggegooid geld, omdat het verkeer wat je naar de site trekt totaal niet relevant is op een enkele uitzondering na.
Fout 2: Geen uitsluitingen
Je lijst met negatieve zoekwoorden (uitsluitingen) moet je eigenlijk wekelijks bijwerken op basis van je zoekwoordenrapport.
Je moet beginnen met een standaard lijst van negatieve zoekwoorden die je online kunt vinden in tools zoals Google’s zoekwoordplanner, maar ook bij andere tools als Ubersuggest, Google trends en SEMrush of Ahrefs (laatste twee zijn betaalde tools). Op sites als Techwyse kun je ook een complete lijst met negatieve zoekwoorden vinden waarmee je direct aan de slag kunt. Deze woorden besparen je veel geld. Ze helpen je om meer kwalitatieve leads naar je site te trekken.
Nadat je deze eerste lijst hebt ingesteld, ga je naar de zoektermen tab in de zoekwoorden en kijk je welke exacte zoektermen mensen gebruiken waarbij je advertenties getoond worden. Je zult daar trefwoorden vinden die totaal niet relevant zijn voor je campagne en die moet je dus toevoegen aan je negatieve zoekwoorden (uitsluitingen).
Fout 3: Geen conversiedoelen
Het is schokkend hoe vaak we nog Google Ads accounts tegenkomen waarbij geen conversiedoelen zijn ingesteld.
Zonder doelen kun je nooit met zekerheid zeggen hoeveel het kost om een lead of verkoop vanuit je campagne te realiseren. Je weet niet welke zoekwoorden zorgen voor verkopen en welke niet en zo kunnen we nog even doorgaan.
Je campagnes te optimaliseren voor conversies is de beste manier om je ROI te verbeteren en het meeste uit je investering te halen.
Enkele voorbeelden van conversies die je bij kunt houden, afhankelijk van je product of dienst:
- Verkoop
- Een formulier invullen
- E-mail versturen
- Een telefonisch contact
- Inschrijving nieuwsbrief
- Download van een app, e-book of ander bestand
Fout 4: Geen goed zoekwoordenonderzoek
Een van de meest voorkomende en misschien wel meest onbegrijpelijke fout is dat er vooraf geen goed zoekwoordenonderzoek is uitgevoerd. Je kunt zoekwoorden kiezen op basis van wat je denkt waar mensen naar op zoek zijn of je baseren op je eigen zoekgedrag. Maar het is een absolute noodzaak om tools zoals Google Zoekwoordplanner te gebruiken om de juiste en relevante zoekwoorden voor jouw account te vinden.
En naast een goed zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om het juiste type zoekwoord in te stellen. In de meeste gevallen is een breed zoekwoord iets wat je wilt vermijden. Vaak is dit verspilde tijd omdat het voor veel niet relevant verkeer naar je site zorgt. Dit verhoogt je kosten en CPA (Cost per acquisition) en de score van je account daalt.
De juiste zoekwoordtypes zijn cruciaal voor het succes van je Google Ads campagne. We adviseren om 10-15 zoekwoorden te kiezen en ze in alle variaties te gebruiken: breed (+), woordgroep (“”) en exacte overeenkomst ([]). Op deze manier heb je 3 variaties die dicht bij de bedoeling van het zoekwoord liggen.
Natuurlijk moet je specifieke advertentiegroepen maken om verkeer te genereren naar specifieke landingspagina’s met hun eigen zoekwoorden. Gebruik niet alle zoekwoorden voor 1 groep maar verspreid ze over advertentiegroepen.
Fout 5: Biedingsstrategie niet testen
Met zoveel verschillende soorten mogelijkheden voor biedingen in 2018, lijkt het een onmogelijke opgave de juiste soort bieding voor jouw campagne te vinden. Alhoewel… je zult verschillende soorten biedingen moeten testen om te kijken welke het beste bij jouw doelen passen. De meeste ervaren adverteerders geven de voorkeur aan handmatige CPC, sommige adverteerders geven juist weer de voorkeur aan het maximaliseren van conversies of uitgebreide CPC.
Met handmatige CPC biedingen heb je meer grip over je biedingen op lange termijn. Als je een campagne test voor maar 1 of 2 weken, dan zou je moeten kiezen voor uitgebreide CPC of maximaliseren voor zoveel mogelijk kliks. Deze soorten biedingen staan Google toe om de meeste kliks te genereren voor de beste mogelijk prijs.
De twee soorten biedingen die je uiteindelijk zou moeten toepassen op al je campagnes zijn doel CPA en doel ROAS. Deze twee soorten staan je toe om je bod aan te passen in verhouding tot de meest optimale kosten per actie of Return on Ad Spend. Anders gezegdL het helpt je om het juiste bedrag uit te geven aan advertenties om je ROI te bereiken en je investering een maximale opbrengst te laten hebben.
Er is geen on-size-fits-all oplossing voor biedingen. Dus test verschillende soorten biedingen om uit te vinden welke het beste bij jou past.
Fout 6: Maar 1 variant van een advertentie maken.
Een andere veelgemaakte fout in Google Ads is dat er maar 1 advertentie per advertentiegroep wordt gemaakt of maar 1 advertentie met maar 1 variant. Als je de conversie van je advertentie wilt optimaliseren tegen minimale kosten, dan is het van belang om verschillende advertenties per advertentiegroep te maken.
Ook al gebruik je dezelfde kop of dezelfde omschrijving, dan nog is het belangrijk om verschillende varianten te testen om uit te vinden welke de beste conversie oplevert. Zodra je weet welke advertentie als conversiewinnaar uit de bus komt dan kun je verder gaan splittesten.
Er is veel tijd nodig voor testen en voor het finetunen van je campagne om de beste ROI te vinden. Advertenties die vanaf dag 1 perfect presteren en leads genereren als een mall, zijn een zeldzaamheid. Zet dus minimaal 2-3 advertenties per groep in.
Fout 7: Geen extensies gebruiken.
Extensies zijn de aandachtstrekkers van je advertenties. De knipperende lampen en alarmbellen. Google heeft het makkelijk gemaakt voor je op geoptimaliseerde advertenties te maken en meer kwalitatief verkeer naar je website te trekken. En daarbij zijn advertentie-extensies onmisbaar. Je kunt extra stukjes informatie aan je advertentie toevoegen om op te vallen in de massa.
Door extensies te gebruiken kun je het aantal kliks op je advertentie enorm vergroten. Je kunt sitelinkextensies toevoegen die verschillende pagina’s van je site tonen en bezoekers direct naar de juiste pagina verwijzen. Je kunt callout extensies gebruiken waarmee je USP’s kunt laten zien. Gestructureerde snippet extensies, berichtextensies, locatie-extensies en prijsextensies zijn andere soorten extensies voor Google Ads die handig zijn om te gebruiken.
Als je campagne zich richt op mobiele gebruikers dan is het vanzelfsprekend dat je de telefoon extensie of berichtextensie gebruikt. Je stelt mobiele bezoekers daarmee in staat om direct contact met je op te nemen vanaf hun apparaat.
Wat je niet moet vergeten over extensies is dat je niet zelf kunt controleren hoe de extensies bij de advertentie verschijnen. Google bepaalt welke extensie voor welke advertentie verschijnt. Je doel is om regelmatig het tabblad extensies te bekijken om te zien welke extensies beter converteren. Je kunt de extensies die niet of minder presteren dan pauzeren of vervangen door een verbeterde extensie.
Stel zoveel mogelijk extensies in als mogelijk is.
Fout 8: Regionale trends negeren
Dit is een tip om goed bij op te letten…
Er zijn grofweg 2 soorten adverteerders: de adverteerders die het maximale proberen te halen uit een kleine geografische regio, bijvoorbeeld 1 stad of dorp. Andere adverteerders gaan voor een meer agressieve strategie en bieden meteen in een heel land of zelfs internationaal.
Het is dus belangrijk om eerst te bepalen op welke regio je campagne zich richt. Als je een lokaal bedrijf hebt, bijvoorbeeld een restaurant, dan wil je waarschijnlijk de advertentie alleen richten op je eigen regio of een nieuwe regio waar je wilt uitbreiden.
Voor niet-lokale bedrijven is het verstandiger om de campagne te richten op een groter gebied, bijvoorbeeld heel Nederland.
Het voordeel van deze aanpak is dat zodra er data bekend is je kunt kijken naar de prestaties van een advertentie per stad. Als je bijvoorbeeld merkt dat de kosten per conversie van de ene stad lager is dan die van een andere stad, dan zou je het budget van de ene stad kunnen verlagen en die van de andere verhogen.
Of je merkt dat een de meeste verkopen of leads uit een bepaald gebied komen of van bepaalde plaatsen. Dan zou je de biedingen en campagnes meer op die gebieden kunnen focussen.
En wat je per regio doet, zou je ook per soort apparaat kunnen doen. Conversiekosten op mobiel te hoog en tablets maken wel budget op, maar leiden niet tot conversies? Schakel ze uit!
Fout 9: Geen experimenten inzetten
De experimentenfunctie van Google is een verborgen juweeltje en een schande dat niet meer adverteerders die gebruiken.
In de basis geeft het je de mogelijkheid om A/B tests uit te voeren. Je kunt verschillende landingspages testen, advertentievarianten, zoekwoordvariaties of wat je maar wilt testen.
Je kunt ook besluiten om een specifieke hoeveelheid verkeer naar de experimenten te leiden om het risico te verkleinen.
CONCLUSIE
Zoals je hebt kunnen lezen vergt een goede Google Ads campagne tijd, geduld en veel testen.
Door extra tijd in het opzetten van een campagne te steken en veelgemaakte fouten te voorkomen met Google Ads kun je zomaar meer leads genereren dan je voorheen deed.
Google Ads campagne? Burnio online marketing
Zelf geen tijd voor het opzetten van een goede Google Ads campagne? Of ook effectief adverteren op LinkedIn, Instagram en Facebook?
Burnio marketing & communicatie voert al voor vele opdrachtgevers effectieve online marketing campagnes uit, inclusief maandelijkse online rapportages.
Ook profiteren van de kennis van dit online marketingbureau uit Veenendaal?
Neem dan contact op met Burnio marketing & communicatiebureau in Veenendaal via [email protected] of (0318) 74 34 26