0318 - 74 34 26 info@burnio.nl
Maak werk van je merk. Vakantie leesvoer!

Maak werk van je merk. Vakantie leesvoer!

Maak werk van je merk. Archetypes en the golden circle.

Branding en positionering. Vakantie leesvoer!
Archetypen, golden circle, marketing en communicatie

Archetypes, MBTI model, The Golden Circle…

Sorry, maar we zijn daar nou eenmaal heel goed in als marketing en communicatiespecialisten: werken met modellen. De werkelijkheid vangen in vereenvoudigde modellen. En dat is geen rocketscience, maar bittere noodzaak om uiteindelijk in ‘gewone mensentaal’ uit te kunnen leggen waar we nu mee bezig zijn.

We helpen vanuit ons vakgebied -marketing en communicatie- om jouw bedrijf te laten groeien met de juiste strategie, boodschap en vormgeving.

Hoe wordt jouw merk net zo herkenbaar als, laten we zeggen, McDonalds?

Een uitgebreide blog om al dobberend in het water deze vakantie over na te denken… Om na de vakantie met nieuwe inspiratie en energie, samen met BURNIO marketing & communicatie invulling aan te geven! Fijne vakantie!

Golden Circle Sinek marketing en communicatie drijfveren

Het begint met het WAAROM!

Wat zijn jouw drijfveren? Wat is de kracht die jou vooruit helpt? Wat is de passie die je hebt?

Werken en communiceren begint vanuit een naam, een merk. En je merk moet een sterk merk zijn:

  1. Het weerspiegelt je unieke drijfveren.
  2. Het geeft draagvlak en motivatie bij jezelf en je medewerkers.
  3. Het geeft meerwaarde aan je klanten en opdrachtgevers.
  4. Het helpt je om gericht te blijven wat belangrijk is voor jouw organisatie.

En dat kan alleen als je merk betekenisvol is. Op een gegeven moment gaat het werken als een selffulfilling prophecyWerken aan je merk leidt tot succes en dat geeft energie om weer opnieuw in je merk te investeren.

“People don’t buy what you do; they buy why you do it.”

– Simon Sinek

BEKIJK VIDEO GOLDEN CIRCLE

Dit heb je vast al weleens vaker gehoord. Simon Sinek heeft de Golden Circle geïntroduceerd. Een model om na te denken over de kern van je merk. Volgens Sinek wordt een sterk merk gebouwd door:

  1. Start met de waarom-vraag: Waarom doe je wat je doet? Wat geeft je recht van bestaan en is je unieke meerwaarde?
  2. Van daaruit bepaal je hoe je dat waarmaakt.
  3. En tot slot kom je dan bij de wat vraag. Hier bepaal je concrete producten, diensten, communicatie en campagnes die je ontwikkelt.

Door de waarom te bepalen kom je telkens terug bij een consistente merkbeleving en zorg je voor een emotionele relatie en binding van je klant met jouw merk.

Het model van Sinek is een zeer eenvoudig model en maakt branding begrijpelijk. Het model is echter te beperkt om er zomaar zelf mee aan de slag te gaan. Er is een flink verschil tussen begrijpen wat de kern van je merk is en dit inzichtelijk maken. Er is meer nodig om jouw drijfveren en toekomstplannen concreet te maken.

 

Brand Key model

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

MBTI MODEL Myers Briggs Type indicator

Hoe maak je de zachte waarden van je organisatie dan wel inzichtelijk?

Hoe kom je tot de kern, de ziel van jouw organisatie? Hoe kun je klanten en medewerkers boeien en binden? Een model wat daar meer inzicht in kan geven is het Brand Key model.

Maar ook het gebruik van archetypen van psychiater Carl Gustav Jung is een praktisch model, het liefst aangevuld met het MBTI model (Myers-Briggs Type Indicator).

Brand key model

Het Brand Key model kan gebruikt worden bij het positioneren van een merk. Het model gaat in 8 stappen naar een onderscheidende en passende positionering van een merk.

Het voordeel van de Brand Key is dat het alle stappen om te komen tot een duidelijke positionering maakt. Een nadeel is dat het sterk van buiten naar binnen denkt. De waarden en persoonlijkheid komen dan pas laat in het proces in beeld.

MBTI model

Het MBTI model is een overzichtelijke indeling van de soorten bezoekers van je bedrijf of je website. Het is een model wat helpt bij het helder zicht krijgen op de verschillende personen in je doelgroep. Een onderwerp wat wel verband houdt met het onderwerp van dit bericht, maar hier zullen we later een uitgebreider bericht over schrijven.

 

 

Archtypen van Jung met automerken door Burnio marketing en communicatie

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De kracht van archetypen

Iedereen heeft meer of minder bewust dezelfde soorten drijfveren. Jung spreekt over een ‘collectief onbewuste’. De rode draad in Jungs’ werk is dat jouw en mijn gedrag gestuurd wordt door deze onbewuste drijfveren. We hebben allemaal dezelfde drijfveren, maar ze verschillen per persoon in intensiviteit. 

Archtypen zijn unieke identiteiten die de basis vormen voor het gedrag van ons allemaal. Het is een uiting van je identiteit. De uitdaging is nu om de identiteit van je merk vast te stellen. Op basis van welk archetype kun je klanten en medewerkers verbinden met je merk?

Door de archetypen te kennen en te verbinden met je merk krijg je inzicht in de drijfveren binnen jouw bedrijf. Archetypen bevatten eigenschappen die praktisch toepasbaar zijn. 

HIERONDER VOLGT EEN OVERZICHT PER ARCHETYPE MET KENMERKEN, KRACHT EN VALKUIL

Rebel

Kenmerken:
Vaste routines uitdagen, disruptie, vrijheid

Kracht:
Regels en taboes doorbreken

Valkuil:
Destructief gedrag

Nar

Kenmerken:
Humor, plezier maken, opwinding, relativeren

Kracht:
Plezier hebben

Valkuil:
Gebrek aan verantwoordelijkheid

Minaar

Kenmerken:
Sensualiteit, verleiding, schoonheid, extase

Kracht:
Liefhebben

Valkuil:
Verslaafd zijn

Verzorger

Kenmerken:
Generositeit, harmonie, aandacht, (op)voeden

Kracht:
Zorgen

Valkuil:
Betuttelen

Loyalist

Kenmerken:
Vriendelijke, toegankelijk, ondersteunend, nuchter

Kracht:
Bereikbaar maken

Valkuil:
Vlakheid

Optimist

Kenmerken:
Vertrouwen, puur, optimisme, oprecht

Kracht:
Geloof hebben en houden

Valkuil:
Naïviteit

Heerser

Kenmerken:
Orde, prestige, hiërarchie, structuur

Kracht:
Richting geven

Valkuil:
Autoritair

Wijze

Kenmerken:
Wijsheid, vakmanschap, kennis en begrip

Kracht:
Wijsheid

Valkuil:
Dogmatisme

Magiër

Kenmerken:
Illusie, intelligentie, magie

Kracht:
Verandering tot stand brengen

Valkuil:
Manipulatief gedrag

Strijder

Kenmerken:
Doel-/resultaatgericht, discipline, moed

Kracht:
Ambitie

Valkuil:
Tunnelvisie

Schepper

Kenmerken:
Visionair, verbeelding, creativiteit, intuïtie

Kracht:
Scheppend vermogen

Valkuil:
Onvoldoende voeling met de realiteit

Ontdekker

Kenmerken:
Avontuur, autonomie, mogelijkheden

Kracht:
Nieuwsgierigheid

Valkuil:
Aanhoudende onrust

Archetypen zijn:

Zuivere identiteiten
Elk archetype kent een uniek set van drijfveren die ons stuurt in wat we doen.

Bevatten universele denkbeelden
Archetypen sluiten naadloos aan bij onze drijfveren en gaan dwars door culturen heen.

Tijdloos
Ze bieden je een kader om op de juiste wijze door de tijd heen te blijven vernieuwen.

Inspirerend
Achter elke archetype gaat een wereld van mogelijkheden schuil. Het geeft je de kans om vanuit een algemeen archetype toch een eigen, passende en onderscheidende merkidentiteit te bepalen.

Herkenbaar
We herkennen de archetypen onmiddellijk, omdat ze aansluiten bij onze diepe drijfveren.

Aanzetten tot actie
Als je de archetypen herkent en begrijpt, zetten ze direct aan tot gedrag, omdat we emotioneel geraakt worden door een patroon dat wij als betekenisvol ervaren.

Hoe bepaal je een archetype?

Je hebt waarschijnlijk al een gevoel bij 1 of meer archetypen. Dat is meestal een archetype die goed voelt en precies weergeeft waar je met jouw merk voor staat. Dan is er een gevaar dat je stappen over gaat slaan, die toch wel belangrijk zijn. Doorloop heel bewust de juiste stappen om je echte ideaal te ontdekken. Pas dan kan je merk als jouw kompas gaan dienen.

Historie
Duik in de geschiedenis van je merk. Hoe is het ontstaan en waarom? Wat zijn de kernwaarden? En wat maakt je uniek ten opzichte van de concurrentie? Zoek niet alleen naar verstandelijke, maar ook emotionele antwoorden, zodat je een mooi verhaal hebt als je een boek wil schrijven of een video wil maken over je merk.

Check
Ga bij jezelf en je omgeving na of het archetype waar je op uit bent gekomen ook echt klopt bij waar je merk voor staat. Slaat het de brug tussen je merk en de klant? Is het echt en oprecht? Kun je hiermee de concurrentie aangaan met meerdere aanbieders?

“Een conflict is de juiste basis voor de groei van een merk. Elke markt heeft een conflict of een ongewenste situatie die om een oplossing vraagt. Jouw merk is in staat om dit conflict op te lossen en is dan de held in die markt.”

Concurrentie
Onderzoek goed je concurrentie. Welke archetype gebruiken zij en wat is de kracht in de markt? Welke fundamentele behoeften van je doelgroep kun je oplossen en welke niet? Sluit jouw archetype hierop aan?

Bewaken en onderhouden
Als je plek als archetype is bepaald van je merk, is het heel belangrijk om dit te bewaken en je identiteit regelmatig te onderhouden. Door te werken vanuit je merk als kompas komen alle campagnes, communicatie, marketing en sales voort vanuit jouw archetype.

En nu kun je de stap nemen naar de waarom, hoe en wat van je merk!

En daarbij kun je bij het ontwerp van de middelen dankbaar gebruik maken van het MBTI model. Maar daarover een volgende keer meer. Een fijne vakantie!  

Burnio marketing en communicatie

BURNIO:

marketing en communicatie

Burnio is een fullservice bureau voor marketing en communicatie uit Veenendaal. Van WordPress websites tot effectieve Google Ads (AdWords) campagnes. Maar alles staat of valt met de juiste strategie. Van het MBTI model tot de Golden Circle van Sinek en Archetypes.

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Wat geef je uit aan een Google Ads campagne?

Wat geef je uit aan een Google Ads campagne?

Wat geef je uit aan een Google Ads campagne?

Google AdWords als jouw etalage in de zoekresultaten.

Hoeveel budget moet je uittrekken voor een effectieve AdWords (Google Ads) campagne?

Als je jouw website wilt promoten, dan zijn online advertenties een hele goede manier om dat te doen. Met Google Ads (voorheen Google AdWords) kun je de grootste doelgroepen van de wereld bereiken. Tenminste, als je voldoende budget hebt. Het enige probleem is: budgetteren voor Ads campagnes kan nogal complex zijn als je niet weet hoeveel je uit kunt geven.

Gelukkig is er veel informatie beschikbaar om wel de juiste keuzes te maken. En je kunt een Ads account opstarten en testen, zonder ook maar een Euro uit te geven. In dit blog een uitleg hoe Google Ads zijn prijzen berekent en hoeveel kliks en weergaven kosten. 

Hoe berekent Google Ads de prijzen?

De prijzen zijn wisselend bij Google Ads -net zoals bij andere advertentieplatformen-. Een klik kost meestal iets van een paar Eurocent tot soms wel meer dan 10 Euro. Dat hangt van veel factoren af. De twee belangrijkste factoren zijn:

  1. Competitie – Hoe meer mensen hun advertentie willen tonen bij bepaalde zoekwoorden, des te duurder deze advertenties worden.
  2. Waar je advertenties wil tonen – Je advertenties laten zien in de zoekresultaten blijkt vaak duurder te zijn dan advertenties tonen via het Google Display Netwerk bijvoorbeeld.

Om je een idee te geven: de gemiddelde kosten per klik (CPC) ligt ergens tussen de € 1 en € 2 per klik voor advertenties op de pagina’s met zoekresultaten. Ads geeft je niet de mogelijkheid om weergaven te kopen, maar het neemt je wensen mee in een veiling. Voortdurend vinden er veilingen bij bepaalde zoekopdrachten plaats. Je stelt een bod in voor je advertentie en als jouw bod wint, wordt je advertentie getoond. Je moet er dus voor zorgen dat je bod competitief genoeg is, zodat het weergaven en daardoor ook kliks kan genereren.

Hoe meer competitie er is op een trefwoord, des te hoger je bod zal moeten zijn als je wil dat je advertentie getoond wordt. In sommige gevallen zijn er zelfs bedrijven die meer dan € 50,- per klik bieden voor specifieke zoekwoorden die een hoge Return On Investment bieden (ROI).

Maar er is meer. Geld is niet de enige factor. Als je een campagne start bij Google, krijg je ook te maken met de kwaliteitsscore. In sommige gevallen kunnen advertenties met een hoge kwaliteitsscore, maar met een laag bod toch de veiling winnen. Andere advertenties komen achteraan in de rij vanwege een lagere kwaliteitsscore. Op deze manier kan Google garanderen dat geen enkel bedrijf de monopolie kan kapen op bepaalde zoekwoorden, ook al bieden ze veel meer geld voor een vertoning.

Er is nog veel meer te vertellen over het berekenen van de kwaliteitsscore van je advertenties, maar daarover een andere keer meer. Als je het hoogste resultaat wilt bereiken met Google Ads dan moet je op zoek naar concurrerende trefwoorden en advertenties van hoge kwaliteit maken. O ja, en een goed budget bepalen.

 

Welk budget moet ik uitgeven voor een effectieve AdWords/Google Ads campagne?

Als het om online adverteren gaat, dan zijn er verschillende soorten campagnes. De twee meest voorkomende zijn:

  1. Cost-per-click (CPC): met dit soort campagnes betaal je voor elke keer dat iemand op je advertentie klikt.
  2. Cost-per-mile (CPM): met dit soort advertenties betaal je het advertentienetwerk elke keer als ze je advertentie 1000x getoond hebben.

Vanuit kosten bekeken lijkt CPM vaak goedkoper. Dat lijkt dan ook effectiever, omdat je relatief weinig betaalt voor 1000 weergaven. Maar… CPC campagnes hebben een veel hoger conversiepercentage. Dus uiteindelijk ben je onderaan de streep per klik minder kwijt dan per 1000 weergaven als het gaat om ROI.

Omdat CPC veel voorkomt in de online advertentiemarkt, is er niet zoveel informatie over gemiddelden van CPM campagnes. In dit artikel ligt de focus op CPC.

Er is wel e.e.a. bekend over gemiddelde kosten per klik voor de volgende branches:

  • Verzekeringen: € 50,-
  • Leningen: € 40,-
  • Advocaten: € 47,-
  • Creditcards: € 35,-
  • Hosting: € 30,-

Deze bedragen zijn zo extreem hoog, omdat er een grote kans is op een hoge ROI. Het zijn klanten die binnengehaald kunnen worden die in de toekomst voor voortdurende opbrengsten gaan zorgen. Eerder schreven we al dat de kosten per klik tussen de € 1,- en € 2,- lagen. Dus bovenstaande bedragen zijn echt uitzonderingen.

Als je een beter idee wilt krijgen voor jouw budget voor een bepaald trefwoord, dan kun je tools gebruiken, zoals SEMRush om dat uit te vinden. Het is een betaalde service, maar het geeft je de mogelijkheid om tot tien zoekopdrachten gratis uit te voeren met ene free account.

Voor elk trefwoord wat je analyseert, geeft SEMRush je een inschatting van hoeveel je zou moeten bieden per klik. Maar SEMRush geeft je ook toegang tot gerelateerde trefwoorden en de bijbehorende CPC.

Maar alleen CPC informatie is niet genoeg om te bepalen hoeveel je in totaal moet gaan besteden. Wat belangrijk is, is je CPA. De A staat dan voor actie en acquisitie. Dit getal vertelt je hoeveel je zou moeten uitgeven voor elke conversie.

De gemiddeld CPA in alle branches is rond de € 60,-. Bijvoorbeeld: je budget is € 20,- per dag, dan zou er elke drie dagen een conversie plaats moeten vinden. Maar ook de CPC en de kwaliteitsscore hebben hier invloed op. 

Vanuit onze ervaring: je wilt minimaal 100 kliks voor elk trefwoord waar jij je op richt. Alleen dan heb je genoeg informatie na verloop van tijd om te bepalen of het trefwoord het waard is om energie in te steken, maar ook om te bepalen welke van je advertenties wel of niet goed werken. Het kan flink wat geld gaan kosten, maar belangrijk is dat je genoeg informatie verzamelt voor een goed experiment. Zonder dat, ben je blindelings advertenties aan het plaatsen met de hoop dat ooit een keer een advertentie voor goud gaat zorgen.

Hoe kun je AdWords/Ads uitgaven controleren?

Je hebt minstens € 100-€ 200 nodig voor een goede advertentietest per trefwoord waar je op wilt adverteren. Dat is veel geld, dus wees voorzichtig in hoe je dit uitgeeft.

Wees slim, jaag je budget er niet in 1 dag doorheen. Het is verleidelijk, omdat je snel resultaat wilt, maar er zijn veel factoren van invloed op de resultaten. Bijvoorbeeld, mensen zijn meer bereid jouw product of dienst te kopen op bepaalde tijden van de dag of dagen van de week. In andere gevallen zullen bepaalde advertenties het juist beter doen in bepaalde gebieden.

Je doel is om je budget te spreiden over 1 of liever nog 2 weken. Zie het als een testfase die je helpt om voldoende gevoel en informatie te verzamelen voor een succesvolle campagne. Zodra je weet welke advertenties werken en welke niet, dan kun je gaan finetunen. En zo bereik je meer conversies en een vele betere ROI.

Google Ads biedt je een geavanceerde targeting en dagelijkse budgetten, zodat je jouw campagnes kunt instellen per doelgroep of per product. En dan is het een kwestie van de rapporten bijhouden. Google Data Studio rapporten maakt Burnio standaard voor elke AdWords opdrachtgever, zodat je realtime inzicht hebt in je lopende campagnes. En Burnio verzorgt wekelijkse optimalisaties van je Ads account, waaronder het aanmaken van nieuwe advertentievarianten en het toevoegen en uitsluiten van bepaalde zoekwoorden en plaatsingen. 

Conclusie

Een online advertentiecampagne starten en onderhouden kan behoorlijk in de papieren lopen en je soms honderden, zo niet duizenden Euro’s kosten. Maar Burnio bereikt goede resultaten voor je met minder budget. Bepaal dus zelf hoeveel je uit kunt en wilt geven aan online adverteren. Ondanks de kosten ben je vaak veel gerichter bezig met adverteren dan in een lokale krant. Reken minimaal op € 300,- per maand voor een basiscampagne. Alles wat je meer aan budget voor kliks hebt, zorgt voor meer bereik en meer kliks. Daarnaast moet je uiteraard nog rekenen op de onderhoudskosten per campagne, inclusief rapportage en optimalisaties.

Op basis van ervaringen bij andere klanten moet je rekenen op minimaal € 500,- per maand voor een basiscampagne en dat kun je op laten lopen tot € 10.000,- per maand voor een uitgebreide campagne met voortdurende optimalisatie voor een webshop.

Heb je nog vragen over Google Ads/AdWords? We vertellen je graag vrijblijvend meer over hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken en aan kunt zetten tot een aankoop. 

BURNIO:

marketing en communicatie

Burnio is een fullservice bureau voor marketing en communicatie uit Veenendaal. Van WordPress websites tot effectieve Google Ads (AdWords) campagnes. 

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Burnio marketing en communicatie

Burnio marketing en communicatie

Marketing? Communicatie? Burnio Veenendaal!

In vijf jaar van start-up naar volwaardig reclamebureau. BURNIO marketing & communicatie.

 

Burnio opvallend online heet vanaf nu BURNIO marketing & communicatie

Wat is het verschil?

Burnio startte in 2013 als online communicatiebureau. De eerste jaren stonden vooral in het teken van websites bouwen, projecten managen, trainingen geven voor LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram.

Dat ontwikkelde zich verder naar een meer marketingbureau met dienstverlening op het gebied van Google AdWords, Google Analytics, Facebook adverteren, LinkedIn campagnes, maar alles online.

En sinds 2 jaar zijn we bezig met het verder uitbouwen van onze dienstverlening, waardoor we nu op onze 5e verjaardag kunnen zeggen: BURNIO marketing & communicatie.

Enne… dat is 5 jaar ervaring binnen BURNIO, maar in 1995 maakten we al onze eerste logo’s en advertenties. Dus ruim 20 jaar ervaring.

Wie?

We werken uitsluitend met specialisten op hun vakgebied. Van designers tot front-end developers en van marketingspecialisten tot monteurs voor buitenreclame.

Jij wilt ondernemen. Daarom ben je ooit ondernemer geworden. Waar je voorheen alleen voor een goede website bij Burnio kwam, kun je nu bij Burnio terecht voor alles waar een logo op moet komen.

We stellen per project een team van specialisten samen die jouw vraagstuk perfect om kunnen zetten in strategie, vormgeving, concept en het ook nog eens uit kunnen voeren, zowel online als offline.

Wat?

Alles waar een logo op kan…

Dat lijkt een grote belofte, maar niets is te gek. Oh ja… en als er een event georganiseerd moet worden, dan regelen we dat van catering tot aftermovie.

Wil je het wat concreter?
Strandballen, websites, intranet, buitenreclame, social media profiel, kleding, bedrijfswagen, enveloppen, pennen, apps, interne bewegwijzering, roll-up banners, bierviltjes, zonnebrillen, keycords, posters, …

Waar?

In heel Nederland (en intussen ook daarbuiten voor enkele opdrachtgevers met vestigingen over de hele wereld): van Veenendaal tot Amsterdam, maar ook in Kesteren, Renswoude, Scherpenzeel, Den Haag.

Of via Google zoeken wereldwijd. Waar je doelgroep ook zit, wij weten ze te bereiken. Op een enkel onontdekt stukje van de wereld na. 😉

Okay, genoeg plaatsnamen genoemd om daarop goed gevonden te worden. Want goed gevonden worden is meer dan een goede tekst en een paar goed gekozen trefwoorden.

Waarom?

Communicatie is een vak. Je hebt een duidelijke richting nodig en een strategie hoe je je doelen wilt bereiken. Dat heeft te maken met naamgeving, uitstraling, doelgroep en zo nog een paar marketingtermen.

We willen je helpen je doelen te bereiken door een mooie, effectieve en betaalbare communicatie. Geen blablabla, maar in gewone mensentaal jouw doelgroep bereiken. En dat laten we je graag zien. Nodig ons uit of nodig jezelf bij ons uit. Tot binnenkort!?

 

BURNIO:

marketing en communicatie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Een hoog bouncepercentage in Google Analytics?

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Wat is eigenlijk het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers die je site bezoeken en daarna de site weer verlaten, zonder een andere pagina van je site te bezoeken.

Simpel uitgelegd: je komt op internet iets tegen wat je interessant lijkt en je klikt daarop, dan wordt je meestal doorgestuurd naar een landingspagina. En dat is de eerste pagina waarop je kennis maakt met de ander. Sommige bezoekers worden op de landingspagina niet voldoende getriggerd en gaan dus niet verder met het bezoeken van je site. De etalage zag er wel aardig uit, maar eenmaal in de winkel was het blijkbaar niet wat ze ervan verwacht hadden.

Het percentage van het aantal bezoekers wat snel je site weer verlaat, zorgt voor het bouncepercentage in Google Analytics. Het is dus een percentage. Stel dat je bounce 100% is, dan is er echt iets mis met de inhoud van je site. En nog belangrijker. Google ziet dat en zal de conclusie trekken dat je verschijning in de zoekresultaten wellicht niet juist was, omdat veel mensen de pagina weer snel verlaten. Het is dus heel belangrijk om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Hoe lager, des te beter.

Hier volgen 9 tips om het bouncepercentage te verlagen. (Bouncrate).

1. Kies de juiste doelgroep

Hoge bouncepercentages komen vaak, doordat de boodschap onvoldoende aansluit bij de doelgroep.

Als je jouw boodschap deelt in een doelgroep die wel interesse heeft, maar voor wie de boodschap niet direct bedoeld is, dan is de kans groot dat ze niet doorklikken naar andere pagina’s in je site.

Als je een pagina of bericht schrijft op je site en dat promoot via sociale media, hou dan altijd de doelgroep in gedachten. Niet alleen dit bericht moet interessant zijn, maar ook andere berichten of pagina’s op je site.Daardoor kun je ze langer vasthouden op je site.

2. Bedenk de juiste titel

Titels moeten interesse wekken en logisch leesbaar zijn om lezers naar je site te trekken.

Niets is zo vervelend als een opgejaagde bezoeker. Meestal komen problemen in de bouncerate door een verkeerde titel. Titels moeten dus goed passen bij de inhoud.

3. Vergeet de meta description (meta omschrijving) niet.

Soms is een goede titel alleen niet genoeg. Dan heb je gelukkig nog een extra stuk tekst om meer over de inhoud te vertellen om zo de juiste doelgroep aan te trekken. De meta omschrijving werkt als een soort intro van je pagina of bericht in de zoekresultaten.

Let goed op het verschil tussen titels en meta omschrijvingen. Titels zijn er om je pagina te promoten, meta omschrijvingen om dat nog wat meer toe te lichten.

4. Kwalitatieve content is noodzakelijk

Als titels en meta omschrijvingen worden gebruikt als promotiemiddel, dan is de inhoud van je pagina of bericht je primaire product. En je bezoekers moeten dus iets hebben aan die inhoud.

Smaak en voorkeuren zijn daarbij ook van belang uiteraard. Wat de een een mooi boek vindt hoeft de ander nog niet perse leuk te vinden om te lezen.

5. Advertenties en pop-ups

Blogsites maken graag gebruik van advertenties en pop-ups. Dat is hun manier om geld te verdienen. Dus daarom kom je op blogs ook vaak advertenties tegen. Zowel advertenties als popups dragen snel bij aan een hogere bouncerate en dus een negatief effect op je ranking.

Tegelijkertijd is het wel verstandig om met native advertenties je bezoeker te verleiden door te klikken naar andere delen van je site of om in te schrijven voor een mailinglijst.

6. Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA)

Soms is het verstandig om je bezoekers een handje te helpen te doen wat jij graag wil dat ze doen. Een aapje is altijd op zoek naar een banaan. Je bezoeker is niet te verleiden met een banaan en al zeker niet te vergelijken met een aap, maar je moet ze wel gemak bieden om het lezen om te zetten in actie.

Je kunt dan denken aan gratis aanbiedingen, productbeschrijvingen lezen, diensten verkopen of bezoekers doorverwijzen naar andere pagina’s op je site.

Call-to-actions zorgen vaak voor meer verkeer naar je site en een verlaging van je bouncerate, want ze klikken door naar een andere pagina in je site. Dit is een bewezen effect.

Voorbeeld? Misschien wil je ook wel meer uit LinkedIn halen?
Lees dan de blog ‘Verbeter je LinkedIn profiel.’

7. Verbeter je navigatie

Bezoekers verlaten je site niet altijd, omdat de boodschap niet interessant was, maar het kan ook zo zijn dat de navigatie niet helemaal lekker en overzichtelijk voor ze is.

Een goede navigatie maken is een vak. Denk maar aan een goede bewegwijzering op Schiphol of in ziekenhuizen. Teveel informatie leidt tot verwarring, maar te weinig informatie ook. Het moet precies goed en herkenbaar zijn.

Als bezoekers op je website zijn, zullen ze die niet zo snel verlaten als ze snel naar nog betere inhoud kunnen doorklikken. Gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor webshops, maar zeker ook voor websites. Teveel submenu’s werkt ook afleidend.

Probeer in je hoofdnavigatie niet meer dan 5-7 items te hebben.

8. Verlaag de laadsnelheid van je site.

Google focust momenteel (2018) enorm op de laadsnelheid van websites voor een hoge positie in de zoekresultaten.

Als de laadsnelheid te laag is, verlies je bezoekers. En dat zorgt voor een nog hogere bounce.

Onderzoek wijst tevens uit dat bezoekers die lang moeten wachten voordat de pagina geladen is, minder snel terugkomen op je site dan bezoekers die de site verlaten om andere redenen.

9. Zorg ervoor dat je website het goed doet op mobiele apparaten.

Net zoals een goede laadsnelheid van je site is een perfecte weergave op mobiele apparaten ook van belang.

Vandaag de dag gebruikt een heel groot deel van de wereld hun mobiele apparaat om het internet te bezoeken, dus ook jouw site. Heb je je eigen site al eens op verschillende mobiele smartphones en tablets bezocht?

Een goede werking op mobiele apparaten zorgt automatisch voor een lagere bounce.

 

Burnio:

Google Analytics specialist

Burnio Communicatie is Google Analytics specialist.

Meer weten over Google Analytics of een training (persoonlijk of in-company) boeken? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning en contentproductie.

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

WordPress onderhoud checklist

WordPress onderhoud checklist

WordPress onderhoud checklist

Dé checklist om je WordPress website goed te onderhouden.

Dé WordPress checklist voor goed onderhoud

Tanden poetsen, stofzuigen, onkruid verwijderen, auto wassen, ramen zemen, afwassen. Het leven zit vol met kleine klusjes die niet direct leuk zijn om te doen, maar het ziet er niet meer uit als je het niet doet. En dat geldt zeker ook voor het onderhouden van een website.

Daarom een onderhoudschecklist voor je WordPress website. Uiteraard kun je het onderhoud van je website grotendeels uitbesteden aan Burnio. Neem voor meer informatie contact op.

1. Dagelijks: Uptime

Bezoek je site om te controleren of deze nog werkt. Als uptime 100% moet zijn (of daar zo dicht mogelijk in de buurt), adviseren we een SMS notificatieservice.

2. Dagelijks: Backup

Zorg voor een dagelijkse offsite back-up. Dit kan geautomatiseerd worden en sommige hostingproviders maken automatisch dagelijkse backups. Dan hoef je over de backups je geen zorgen te maken!

3. Dagelijks: security rapport

Gebruik een security scanner voor je site (zoals Wordfence of Sucuri) en scan dagelijks op geïnfecteerde bestanden of malware. Vaak voeren hostingpartijen ook dagelijkse, automatische malware scans uit.

4. Dagelijks: updates uitvoeren

Regelmatig komen er (beveiligings)updates uit voor de WordPress core, plugins en thema’s. Zorg ervoor dat je dagelijks up-to-date bent.

5.Maandelijks: visuele inspectie

Bezoek je website in verschillende browsers en op verschillende apparaten om te controleren of de site nog goed wordt weergegeven. Gebruik hiervoor verschillende browsers zoals Internet Explorer, Edge, Firefox, Safari, Opera en Chrome.

6. Maandelijks: controleer backups

Controleer of de back-up bestanden correct zijn en op de juiste plek worden opgeslagen. Bij voorkeur buiten de server waar de site op draait. Met Snapshot kun je bijvoorbeeld je back-ups extern opslaan op o.a. Dropbox.

7. Maandelijks: statistieken beoordelen

Log in bij Google Analytics en bekijk de wijzigingen ten opzichte van de voorgaande periode of het vorige jaar. Beoordeel hoe mensen op je website terecht zijn gekomen (acquisitie) en bekijk de bezoekersstroom. En bedenk hoe deze gegevens je kunnen helpen om meer bezoekers en betalende klanten naar je site te trekken.

Geen idee hoe je dit moet doen? Je kunt het uitbesteden aan Burnio of een basistraining boeken, zodat je het in de toekomst zelf kunt doen. Neem voor meer informatie contact op met onze specialisten.

8. Elk kwartaal: wijzig wachtwoorden

Wijzig je wachtwoord en vraag andere gebruikers van de site dat ook te doen. Maak het niet te gemakkelijk voor hackers en gebruik een sterk wachtwoord.

9. Elk kwartaal: minimaliseer administrator rechten

Beperk het aantal gebruikers met volledige beheerdersrechten (en verwijder de standaard admin gebruikersnaam). Gehackte administrator accounts kunnen de meeste schade aan je site toebrengen.

10. Elk kwartaal: verwijder ongebruikte plugins en thema’s

Deactiveer en verwijder alle onnodige plugins en thema’s, maar verwijder nooit het laatste standaard thema van WordPress. Onnodige plugins verhogen de grootte van je WordPress installatie en zorgen voor het trager laden van je site en bieden meer risico op hacks.

11. Elk kwartaal: verwijder onnodige bestanden

Onnodige bestanden zorgen voor een onoverzichtelijke en rommelige installatie. Controleer je wp-content map op onnodige bestanden en bekijk de mediabibliotheek om afbeeldingen, video’s en audiobestanden te verwijderen die niet langer nodig zijn. Je kunt hiervoor ook plugins gebruiken zoals Media Cleaner om automatisch ongebruikte afbeeldingen te verwijderen. Maak wel eerst een backup, voordat je iets gaat verwijderen!

12. Elk kwartaal: repareer verbroken links

Je wilt niet dat bezoekers een foutmeldingspagina met ‘Pagina niet gevonden’ te zien krijgen. Controleer alle linkjes in je site op hun werking. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Broken Link Checker gebruiken.

13. Elk kwartaal: controleer je contactformulier

Stuur jezelf een bericht via het contactformulier op de site en controleer of deze ook binnen komt.

14. Elk kwartaal: database optimaliseren

Verwijderen alle pagina’s en berichten met de status concept als je die toch niet meer gaat gebruiken en maak je reacties spambox leeg. En optimaliseer dan je database door de WP-Optimizeplugin te gebruiken.

Werken met een database is voor veel gebruikers eng. Maak altijd eerst een back-up. Of neem contact op met Burnio en wij voeren de optimalisatie graag voor je uit.

15. Elk kwartaal: snelheid beoordelen

Een regelmatige audit van je site kan geen kwaad. gebruik Pingdom of Google PageSpeed Insights om te controleren hoe snel je website laadt.

Als dat langer dan 5 seconden duurt, zorg dan dat caching en g-zip geactiveerd zijn om je site sneller te maken. Trage sites zorgen voor het verlies van bezoekers en weergave in de zoekresultaten.

16. Jaarlijks: pas de ‘Over ons’ pagina aan

Controleer de pagina met informatie over je bedrijf/organisatie. Kloppen alle gegevens nog? Telefoonnummer, mailadressen, foto’s, missie/visie en testimonials?

17. Jaarlijks: beoordeel je thema en de plugins

Controleer of er intussen geen betere varianten van de gebruikte plugins en thema’s zijn.

18. Jaarlijks: beoordeel je complete site.

Neem er echt even de tijd voor. En doe het desnoods samen met een goede vriend of met Burnio samen. Een stel frisse ogen zien dingen waar je zelf misschien overheen kijkt. Update de copyright datum in je footer bijvoorbeeld.

En is je boodschap nog wel goed en compleet? Een voorbeeld van hoe het niet zou moeten, hoe begrijpelijk ook: op de homepage van een hoveniersbedrijf staan vol trots een paar foto’s en video’s van het nieuwe wagenpark. Straalt deze website dan groen en hovenier uit of is het meer de uitstraling voor een autobedrijf? 😉

19. Jaarlijks: Google Search Console

Voorheen heette Google Search console, Google webmaster tools. Login en los eventuele problemen op. Het kan jaarlijks, maar misschien nog wel beter om het maandelijks te doen.

20. En nog veel meer

Je merkt het al als je tot hier gevorderd bent met lezen. WordPress onderhouden is een vak. En dat vak verstaan wij. We hebben jarenlange ervaring in het bouwen, onderhouden en optimaliseren van WordPress websites.

Maar vergeet ook niet dat je meer bezoekers naar je website kunt trekken door bijvoorbeeld een goede inzet op Facebook, LinkedIn, Instagram en Google AdWords.

Neem contact op voor een onafhankelijke website scan en we helpen je met je website weer fris de toekomst in.

Burnio:

WordPress specialist

Burnio Communicatie is WordPress specialist.

Meer weten over het onderhouden en optimaliseren van je site? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning, website optimalisatie, onafhankelijke website audits en contentproductie.

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Nieuwe website Huisman Keukens & Sanitair

Nieuwe website Huisman Keukens & Sanitair

Huisman Keukens en Sanitair Alblasserdam

Nieuwe, responsive WordPress website voor Huisman

Huisman keukens en sanitair is een familiebedrijf met een rijke historie. De showroom in Alblasserdam is compleet, netjes en verzorgd. Daar hoort natuurlijk een website in dezelfde stijl en sfeer bij.

In een mooie samenwerking met iConnect. Een website met CMS, waar de opdrachtgever zelf alle teksten en beelden kan beheren.

Communicatieprofessionals

Al bijna 5 jaar werken we intensief samen met diverse partners. Zo hebben we de kracht en expertise van een groot bureau, met de snelheid van een zelfstandige professional. Als diverse opdrachtgevers voor kleinere, maar juist ook grotere en complexe (WordPress) websites hebben hier de afgelopen jaren van geprofiteerd.

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Burnio: Marketing, communicatie en reclame voor Veenendaal e.o.

We zijn bekend geworden met online communicatie, maar voor alles waar een logo op moet, bent u bij Burnio aan het juiste adres. Van visitekaartjes tot huis-aan-huis mailings en van autobelettering tot social media strategie.

Deel dit bericht:

Pin It on Pinterest