Wat is een merkidentiteit?
Is het je logo? Of zijn het je kleuren? Of de stijl van je fotografie? Allemaal – en meer!
Merkspecialist Marty Neumeier zegt over een merkidentiteit: De uiterlijke kenmerken van een merk, inclusief logo, naam, communicatie en visuele weergave. Anders gezegd: een merkidentiteit is de optelsom van hoe je merk eruit ziet, voelt en spreekt met mensen. Soms zelfs inclusief geluid, smaak, gevoel en geur.
De meeste mensen bedoelen bij een huisstijl of merkidentiteit de visuele identiteit. Dat is waar we in dit artikel op focussen.
Waarom heb je een merkidentiteit nodig?
Een sterke merkidentiteit gaat niet over een mooie verpakking. Het is meer dan dat. Het helpt je om het verhaal van jouw merk effectief te vertellen. Ontwerp is een krachtig middel om de manier waarop mensen met je omgaan te beïnvloeden. Je identiteit is:
- Onderscheidend
Hoe kun je opvallen in een markt met veel concurrentie? Je merkidentiteit speelt een belangrijke rol. Of je nu wil dat je merk opvalt op een schap in de supermarkt of dat je wil opvallen op Facebook. Een consistente, herkenbare en samenhangende presentatie van jouw merk is hét geheim voor succes.
- Verbindend
Hoe effectiever je communiceert, des te makkelijker het voor de doelgroep is om zich verbonden te voelen met jouw merk. Uiteindelijk zijn je beste klanten / opdrachtgevers ook je fans en ambassadeurs. En dat geldt niet alleen voor communitymerken als McDonalds, Coca Cola en vele anderen. Ook als zzp-er kun je dankbaar gebruik maken van jouw ‘fans’. Je meest tevreden klanten zullen positief over je spreken en dat levert altijd weer nieuwe contacten en opdrachten op. De mond op mond reclame is nog steeds springlevend en cruciaal voor de groei van jouw organisatie.
- Herkenbaar
Alles wat je maakt, is een weerspiegeling van jouw merk. Dus als je een herkenbare, consistente en samenhangende merkbeleving wil bevorderen, moet je merk ook herkenbaar, consistent en samenhangend zijn. En dan wordt je logo, kleur, lettertype vanzelf iets herkenbaars. Van je website tot je social media berichten en van je verkoopbrochure tot je visitekaartje werkt het allemaal mee aan het bouwen van een sterke merkidentiteit. En een sterke merkidentiteit is noodzakelijk om herkenbaar te zijn, waardoor mensen zich betrokken voelen bij jouw organisatie.
Sommige merken hebben hun merkidentiteit verheven tot kunst. Denk dan aan Apple, LEGO en Levi’s. Dat zijn inspirerend voorbeelden, maar vertaal jouw merkverhaal samen met Burnio naar een praktische en vooral werkbare merkidentiteit. Of je nu start met een merk, bezig bent met een rebranding of al een sterk merk hebt staan: als je een succesvol en competitief merk wilt bouwen, dan is een sterke merkidentiteit noodzakelijk.
Jouw merk is de tweede, belangrijkste investering die je voor je organisatie kunt doen.
Waaruit bestaat een goede merkidentiteit?
Als je een merkidentiteit gaat ontwikkelen, dan ga je aan de slag om je gereedschapskist te vullen met visuele elementen die je gaan helpen om jouw boodschap helder en herkenbaar te vertellen. Dat kan heel basic, maar ook heel uitgebreid. Het hangt af van je tijd, budget en wat voor jouw merk nodig is.
Ongeacht je budget, tijd en noodzaak zijn er altijd 3 elementen die voor een goede merkidentiteit nodig zijn:
- Logo
- Kleurenpalet
- Typografie (lettertype)
Als je een meer uitgebreide merkidentiteit samen gaat stellen, dan zijn er nog een aantal extra onderdelen aan te raden om te beschrijven:
- Fotografie / beeldtaal
- Illustraties
- Iconen
- Data visualisatie / infographics
- App design
- Webdesign
Rustig aan! Je hoeft niet alles in 1x op orde te hebben. Het kan stap-voor-stap. Start in ieder geval met de basis. Dan heb je iets waarop je verder kunt uitbouwen.
Hoe maak je jouw merkidentiteit echt krachtig?
Een goede merkidentiteit op papier maakt nog geen sterk merk. En zelfs met alle ontwerpen die bij jouw identiteit passen ben je nog niet verzekerd van een sterk merk om je doelen op lange termijn te bereiken.
Een sterke merkidentiteit moet werkbaar zijn voor iedereen: voor de mensen binnen jouw organisatie (zoals marketing-communicatie medewerkers, content creators, etc.) en voor de mensen buiten je organisatie, zoals leveranciers, jouw marketingbureau, reclamebureau of communicatie adviseurs.
Om echt een krachtig merk te bouwen heb je de volgende kenmerken nodig:
- Verschillend: het valt op tussen de concurrentie en grijpt de aandacht van jouw doelgroep.
- Goed te onthouden: Je merk maakt visueel indruk. Zoals bij Apple: het logo is zo goed te onthouden en zo herkenbaar, dat vaak alleen het beeldmerk op hun producten staat en niet de merknaam in woorden.
- Schaalbaar: het kan met je merk meegroeien en ontwikkelen.
- Flexibel: het kan toegepast worden op een brede variatie van middelen en kanalen (web, print, etc.)
- Samenhangend: Elk onderdeel vult het andere onderdeel aan. De verschillende onderdelen van je identiteit versterken elkaar.
- Eenvoudig: het is eenvoudig, intuïtief en duidelijk toe te passen voor ontwerpers en contentmakers.
Als je een ontwerp hebt wat niet landt bij je doelgroep dan heb je een probleem met je merk. Als het niet echt je merk goed weergeeft, dan heb je veel tijd verspild. Maar gelukkig heb je Burnio om dat zo goed mogelijk te voorkomen. Soms heb je het niet in de hand en kan er imagoschade optreden. Denk hierbij aan Buckler, het eerste alcoholvrije bier van Heineken. Nog voordat het goed en wel op de markt was, werd het door een pittige opmerking van Youp van ’t Hek ‘kapot’ gemaakt en het merk verdween voor lange tijd van de markt.
Branding (werken aan je merk) is een proces van de juiste strategie aan de beste creativiteit koppelen.
Hoe bouw je een merkidentiteit dan?
Om het proces van het bouwen aan een goede en effectieve merkidentiteit duidelijk en overzichtelijk te maken hebben we dat proces in 10 stappen verdeeld en helpen we je van A tot Z door dit proces heen. De volgorde is wel belangrijk. Elke stap bouwt voort op de vorige stap. Of je nu een compleet nieuw merk gaat bouwen of een bestaand merk een update (rebranding) gaat geven, volg de 10 stappen om een sterk merk en een sterke identiteit te bouwen als basis voor het succes van jouw organisatie.
Soms werkt het beter als ‘vreemde’ ogen dwingen. Dus bespreek met ons de mogelijkheden om dit proces geheel of gedeeltelijk van je over te nemen. Zo bouwen we samen aan jouw merk en maak je slim gebruik van onze marktkennis en ervaring!