Alles wat je nodig hebt voor jouw merkidentiteit

22 oktober 2021

Burnio marketing en communicatie merkidentiteit visueel

Een sterk merk ontstaat niet even 1-2-3. Je kunt een paar kleuren uitkiezen en ‘even snel’ een logo in elkaar sleutelen, maar dan sla je plank meestal flink mis. Het ontwerp van jouw identiteit vereist een goed inzicht in wie je als merk bent. Hoe kan je logo, kleur en lettertype anders weergeven wie je werkelijk bent? Een goed doordacht merk kan met je meegroeien in de toekomst. Dus denk goed na voordat je zomaar een visuele identiteit gaat ontwikkelen. Denk na over wie je als organisatie bent, wat je doet en hoe je jouw organisatie naar de buitenwereld wil presenteren.

Dit is geen eenvoudige opgave, maar wel één van de belangrijkste uitdagingen voor jouw merk. Dus als je gaat werken aan een sterk merk, dan is een goede identiteit van je merk onmisbaar voor succes en herkenbaarheid. Maar wat komt er allemaal kijken bij een merkidentiteit / huisstijl? Waar begin ik? En wie moet ik daarbij betrekken?

Geen zorgen! Met de juiste hulp, kun je dit proces effectief doorlopen. En daar schakel je onze communicatieprofessionals natuurlijk bij in! We zijn er met onze kennis en ervaring voor ondernemers die werk willen maken van hun merk. En om het wat makkelijker voor je te maken hebben we een stap-voor-stap handleiding voor je gemaakt in dit artikel. Je kunt ook een afspraak maken om samen in een aantal workshops op ontdekkingstocht te gaan in jouw (toekomstige) organisatie. Aan de hand van een praktisch werkboek gaan we het DNA van jouw organisatie op papier zetten.

Volg je dit artikel stap-voor-stap of ons complete workshopprogramma ‘Naar het hart van je merk’, dan heb je uiteindelijk een praktische merkidentiteit. Je kunt jezelf dan onderscheiden van je concurrentie, de juiste mensen bereiken en het verhaal van je merk vertellen in elke stukje content wat je deelt.

Ga je mee op ontdekkingstocht?

Wat is een merkidentiteit?

Is het je logo? Of zijn het je kleuren? Of de stijl van je fotografie? Allemaal – en meer!

Merkspecialist Marty Neumeier zegt over een merkidentiteit: De uiterlijke kenmerken van een merk, inclusief logo, naam, communicatie en visuele weergave. Anders gezegd: een merkidentiteit is de optelsom van hoe je merk eruit ziet, voelt en spreekt met mensen. Soms zelfs inclusief geluid, smaak, gevoel en geur.

De meeste mensen bedoelen bij een huisstijl of merkidentiteit de visuele identiteit. Dat is waar we in dit artikel op focussen.

Waarom heb je een merkidentiteit nodig?

Een sterke merkidentiteit gaat niet over een mooie verpakking. Het is meer dan dat. Het helpt je om het verhaal van jouw merk effectief te vertellen. Ontwerp is een krachtig middel om de manier waarop mensen met je omgaan te beïnvloeden. Je identiteit is:

  1. Onderscheidend
    Hoe kun je opvallen in een markt met veel concurrentie? Je merkidentiteit speelt een belangrijke rol. Of je nu wil dat je merk opvalt op een schap in de supermarkt of dat je wil opvallen op Facebook. Een consistente, herkenbare en samenhangende presentatie van jouw merk is hét geheim voor succes.
  2. Verbindend
    Hoe effectiever je communiceert, des te makkelijker het voor de doelgroep is om zich verbonden te voelen met jouw merk. Uiteindelijk zijn je beste klanten / opdrachtgevers ook je fans en ambassadeurs. En dat geldt niet alleen voor communitymerken als McDonalds, Coca Cola en vele anderen. Ook als zzp-er kun je dankbaar gebruik maken van jouw ‘fans’. Je meest tevreden klanten zullen positief over je spreken en dat levert altijd weer nieuwe contacten en opdrachten op. De mond op mond reclame is nog steeds springlevend en cruciaal voor de groei van jouw organisatie.
  3. Herkenbaar
    Alles wat je maakt, is een weerspiegeling van jouw merk. Dus als je een herkenbare, consistente en samenhangende merkbeleving wil bevorderen, moet je merk ook herkenbaar, consistent en samenhangend zijn. En dan wordt je logo, kleur, lettertype vanzelf iets herkenbaars. Van je website tot je social media berichten en van je verkoopbrochure tot je visitekaartje werkt het allemaal mee aan het bouwen van een sterke merkidentiteit. En een sterke merkidentiteit is noodzakelijk om herkenbaar te zijn, waardoor mensen zich betrokken voelen bij jouw organisatie.

Sommige merken hebben hun merkidentiteit verheven tot kunst. Denk dan aan Apple, LEGO en Levi’s. Dat zijn inspirerend voorbeelden, maar vertaal jouw merkverhaal samen met Burnio naar een praktische en vooral werkbare merkidentiteit. Of je nu start met een merk, bezig bent met een rebranding of al een sterk merk hebt staan: als je een succesvol en competitief merk wilt bouwen, dan is een sterke merkidentiteit noodzakelijk.

Jouw merk is de tweede, belangrijkste investering die je voor je organisatie kunt doen.

Waaruit bestaat een goede merkidentiteit?

Als je een merkidentiteit gaat ontwikkelen, dan ga je aan de slag om je gereedschapskist te vullen met visuele elementen die je gaan helpen om jouw boodschap helder en herkenbaar te vertellen. Dat kan heel basic, maar ook heel uitgebreid. Het hangt af van je tijd, budget en wat voor jouw merk nodig is.

Ongeacht je budget, tijd en noodzaak zijn er altijd 3 elementen die voor een goede merkidentiteit nodig zijn:

  • Logo
  • Kleurenpalet
  • Typografie (lettertype)

Als je een meer uitgebreide merkidentiteit samen gaat stellen, dan zijn er nog een aantal extra onderdelen aan te raden om te beschrijven:

  • Fotografie / beeldtaal
  • Illustraties
  • Iconen
  • Data visualisatie / infographics
  • App design
  • Webdesign

Rustig aan! Je hoeft niet alles in 1x op orde te hebben. Het kan stap-voor-stap. Start in ieder geval met de basis. Dan heb je iets waarop je verder kunt uitbouwen.

Hoe maak je jouw merkidentiteit echt krachtig?

Een goede merkidentiteit op papier maakt nog geen sterk merk. En zelfs met alle ontwerpen die bij jouw identiteit passen ben je nog niet verzekerd van een sterk merk om je doelen op lange termijn te bereiken.

Een sterke merkidentiteit moet werkbaar zijn voor iedereen: voor de mensen binnen jouw organisatie (zoals marketing-communicatie medewerkers, content creators, etc.) en voor de mensen buiten je organisatie, zoals leveranciers, jouw marketingbureau, reclamebureau of communicatie adviseurs.

Om echt een krachtig merk te bouwen heb je de volgende kenmerken nodig:

  • Verschillend: het valt op tussen de concurrentie en grijpt de aandacht van jouw doelgroep.
  • Goed te onthouden: Je merk maakt visueel indruk. Zoals bij Apple: het logo is zo goed te onthouden en zo herkenbaar, dat vaak alleen het beeldmerk op hun producten staat en niet de merknaam in woorden.
  • Schaalbaar: het kan met je merk meegroeien en ontwikkelen.
  • Flexibel: het kan toegepast worden op een brede variatie van middelen en kanalen (web, print, etc.)
  • Samenhangend: Elk onderdeel vult het andere onderdeel aan. De verschillende onderdelen van je identiteit versterken elkaar.
  • Eenvoudig: het is eenvoudig, intuïtief en duidelijk toe te passen voor ontwerpers en contentmakers.

Als je een ontwerp hebt wat niet landt bij je doelgroep dan heb je een probleem met je merk. Als het niet echt je merk goed weergeeft, dan heb je veel tijd verspild. Maar gelukkig heb je Burnio om dat zo goed mogelijk te voorkomen. Soms heb je het niet in de hand en kan er imagoschade optreden. Denk hierbij aan Buckler, het eerste alcoholvrije bier van Heineken. Nog voordat het goed en wel op de markt was, werd het door een pittige opmerking van Youp van ’t Hek ‘kapot’ gemaakt en het merk verdween voor lange tijd van de markt.

Branding (werken aan je merk) is een proces van de juiste strategie aan de beste creativiteit koppelen.

Hoe bouw je een merkidentiteit dan?

Om het proces van het bouwen aan een goede en effectieve merkidentiteit duidelijk en overzichtelijk te maken hebben we dat proces in 10 stappen verdeeld en helpen we je van A tot Z door dit proces heen. De volgorde is wel belangrijk. Elke stap bouwt voort op de vorige stap. Of je nu een compleet nieuw merk gaat bouwen of een bestaand merk een update (rebranding) gaat geven, volg de 10 stappen om een sterk merk en een sterke identiteit te bouwen als basis voor het succes van jouw organisatie.

Soms werkt het beter als ‘vreemde’ ogen dwingen. Dus bespreek met ons de mogelijkheden om dit proces geheel of gedeeltelijk van je over te nemen. Zo bouwen we samen aan jouw merk en maak je slim gebruik van onze marktkennis en ervaring!

Stap 1: Ken je fundament

Voordat je verder gaat, is het belangrijk om te weten dat de visuele uiting van jouw merkidentiteit niet het eerste wat je op orde moet brengen als je gaat werken aan je merk. Sterker nog: het is het laatste wat je aan gaat pakken. Een merk is als een huis. Het moet gebouwd worden op een sterk fundament.

Dus eerst moet je goed helder hebben wie je bent. Wat is jouw persoonlijkheid? Waar geef je om? Wat doe je? Hoe spreek je over wat je doet? Dit zijn de basisingrediënten voor jouw merk en de elementen die nodig zijn om de visuele communicatie effectief te laten zijn. Als je geen basis hebt om op te bouwen, dan kun je nooit een visuele identiteit ontwikkelen die het verhaal van jouw merk goed vertelt.

Hoe leg je een goede basis voor jouw merk?

Zorg ervoor dat je de volgende items duidelijk hebt:

En misschien wel het belangrijkste is het antwoord op de vraag: Waarom ga je dit proces eigenlijk doorlopen? Als je begint met een compleet nieuw merk, dan is het logisch dat je dit proces gaat doorlopen. Als je gaat beginnen aan een rebranding, dan is het belangrijk dat alle leden van het team helder hebben welke uitdagingen er liggen. Dat vergt een goede analyse van wat er tot nu toe al is en wat je wil bereiken met een vernieuwde identiteit.

Als je de kern van je merk helder hebt en iedereen is overtuigd van het waarom, dan is het tijd om door te gaan naar stap 2.

Stap 2: Beoordeel je huidige identiteit

Een goed merk is uiteindelijk goed in staat je merkverhaal te vertellen. Om er zeker van te zijn dat je visuele identiteit in overeenstemming is met je merkwaarden heb je een grondig inzicht in je merk / organisatie nodig. Een goed merk weerspiegelt je persoonlijkheid en vertelt het verhaal van jouw merk.

Dus, je zou moeten beginnen met een beoordeling van je huidige merk:

  • De huidige staat van je merk.
  • Hoe zou je merkidentiteit aangepast moeten worden om weer te passen bij je doelen om verder te komen?

Door kritisch naar je merk te kijken, kun je inzichten verwerven die nodig zijn om een identiteit te bouwen die past bij jouw merk.

Hoe beoordeel je jouw merk?

De vragen die je stelt bij het opstellen van een nieuw merk, kun je uiteraard ook beantwoorden voor je huidige merk. Dus spreek snel een workshop met Burnio af om het werkboek samen door te nemen.

Spreek ook met anderen over jouw merk / organisatie. Wat is hun beeld? Hoe sta je bekend? En klopt dat met je eigen beeld / gedachte? Als je weet waar de gaten zitten bij je huidige merk, kun je gaan werken aan een merk waarmee je meer indruk kunt maken.

Stap 3: Beoordeel je concurrentie

Een goede merkidentiteit bouwen doe je uiteindelijk om je te onderscheiden van je concurrentie. Je maakt je organisatie zichtbaar, relevant en uniek. Het is cruciaal om niet alleen te weten wie je concurrent is, maar vooral wat jullie overeenkomsten en verschillen zijn.

Door een goede concurrentieanalyse kun je jouw merk vergelijken met elke concurrent. En je kunt je concurrenten in zijn geheel beoordelen, wat soms verrassende inzichten kan geven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ze allemaal dezelfde kleur of hetzelfde soort lettertype gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Netflix en YouTube. Ze gebruiken allebei de kleur rood. En als je dat weet, dan heb je dé kans om visueel anders te zijn en daardoor op te vallen in jouw doelgroep.

Gebruik ons artikel en de gratis template voor een goede concurrentieanalyse > Hiermee kun je jouw top 5 concurrenten in beeld brengen en goed analyseren om zelf uiteindelijk een duidelijk onderscheidende positie in de markt te krijgen.

Stap 4: Zoom in op je visuele identiteit

Nu je kritisch hebt gekeken naar de visuele identiteit van jezelf en je concurrentie is het tijd geworden om je team mee te nemen in de richting waar je heen wil met jouw merk.

Een ontwerpproces zit vol met subjectiviteit. Het is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeuren en smaak. Kleuren die voor de een als krachtig en sterk overkomen, kunnen voor de ander een compleet ander gevoel oproepen. En ook de woorden waarmee je het merk beschrijft kunnen door verschillende mensen anders geïnterpreteerd worden.

Je bent nu nog niet toe aan het vormgeven van jouw merk. Je moet eerst een aantal gesprekken voeren en een aantal opdrachten samen uitvoeren om een gedeelde visie over je merkidentiteit te ontwikkelen.

  • Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van jouw merk?
  • Welk soort visuals communiceren deze eigenschappen?
  • Welk gevoel wil je dat mensen hebben als ze je merk zien?

Alle stakeholders moeten hierin meegenomen worden en dit pad de toekomst in ondersteunen. Deze gesprekken helpen je bij een goede briefing naar de ontwerper(s). Zij brengen jouw basis van missie, visie, kernwaarden, doel en eigenschappen tot leven.

Hoe doe je dat dan?

Om deze gesprekken in goede banen te leiden met de juiste werkvormen kun je natuurlijk Burnio uitnodigen. We gebruiken de Archetypen van Jung en het Brand Atributes Spectrum om je te helpen de belangrijkste eigenschappen van je merk boven tafel te krijgen. Lees hier ook meer over in het artikel ‘Maak werk van je merk’ >

En let op: je hebt hier echt meer dan 1 sessie voor nodig. Soms is het letterlijk nodig om er een nachtje over te slapen en zijn meerdere gesprekken nodig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

 

Stap 5: Beschrijf jouw merk

Als je stap 1 t/m 4 goed hebt doorlopen, dan heb je nu alle informatie om jouw merk te beschrijven en te starten met het ontwerp van jouw merk. Begin met een creatieve briefing met de informatie die nodig is voor een goed ontwerp. Dit helpt niet alleen de vormgevers, maar ook het team om de focus helder te houden.

Kies er wel voor om de basis door 1 ontwerper te laten maken. De basisstijl qua kleuren, vormen en lettertypen zijn de basis om later eventueel meerdere mensen aan onderdelen van de huisstijl te laten werken.

Hoe stel ik een goede briefing op?

We nemen je in onze workshops ‘Naar het hart van je merk‘ graag mee in het opstellen van een goede merkbriefing.

Een algemene briefing hebben we ook beschreven in het artikel ‘De perfecte briefing’. >

Stap 6: Ontwerp je logo

Een merkidentiteit ontwikkelen is een complex proces. Elk element van je (nieuwe) huisstijl heeft invloed op de andere, maar het begint met een logo. Een sterk logo vertelt de essentie van jouw merk en het helpt je om jouw merk wereldkundig te maken. En uiteraard een herkenbaar ‘gezicht’ geven.

Hoe ontwerp je een goed logo?

Je kunt aan de slag gaan met pen, potlood, stift en papier en starten met een zwart-wit schets. Je wil natuurlijk dat je merk ook sterk overkomt, zonder dat je daar kleur voor nodig hebt. Een eenvoudig zwart-wit ontwerp voor je beeldmerk helpt beter om de effectiviteit te testen.

Begin met losse elementen, losse vorm, zonder kleur. En kijk ook eens in Google naar diverse logo voorbeelden. Soms krijg je daardoor net het zetje in de juiste richting. Het gaat wel om een uniek, eigen identiteit, dus zorg dat je geen standaard logo of kopie van een ander merk bent.

Maar ook alle begrip als jouw talenten op een ander vlak liggen. Dus na een goede briefing of gesprek over jouw merk, kunnen we bij Burnio zorgen voor de ontwikkeling van jouw huisstijl.

Stap 7: Kies je kleurenpalet

Als je een goed logo (beeldmerk / woordmerk) hebt, kun je het kleurenpalet gaan bepalen. Kleur is een noodzakelijk middel om je te onderscheiden van je concurrentie. Maar bedenk je ook dat in andere culturen bepaalde kleuren andere emoties oproepen. Dus kies je kleuren slim en verstandig. Lees ook eens het artikel ‘De Psychologie van kleur‘ op het blog van ColorNavigator.

Hoe kies je de juiste kleuren voor jouw merk?

Een goede kleurcombinatie voor jouw merk is strak, duidelijk en flexibel. Ontwerpers moeten wel genoeg keuze hebben om te ontwerpen, maar het moet ook weer niet teveel variatie bevatten. Ons advies is altijd:

  • 1 hoofdkleur
  • 2 primaire kleuren
  • 3-5 aanvullende / ondersteunende kleuren
  • 2 accentkleuren

Een Google zoekopdracht naar ‘brand manual color’ bij afbeeldingen geeft een aardig overzicht voor meer inspiratie.

Je doel is uiteindelijk dat elk product, elke dienst, elk middel je merk versterkt doordat het herkenbaar is.

 

Stap 8: Kies de juiste typografie

Elk element in de visuele identiteit van jouw merk draagt bij aan een helder en duidelijk beeld. Het ene middel zou het andere middel moeten versterken. En dat geldt zeker voor het lettertype.

Hoe bepaal ik het juiste lettertype bij mijn merk?

Elke fase van het ontwerpen van een visuele identiteit heeft zijn eigen uitdaging. Maar dat geldt vooral voor het kiezen van het juiste lettertype. Voor je het weet kies je een lettertype wat op dit moment erg populair is, maar niet tijdloos. Dus voordat je het weet is je logo sterk verouderd.

Om het simpel en overzichtelijk te houden kies je 2 of 3 lettertypen. Een primair lettertype en een secundair voor alineateksten of webteksten. Je kunt kiezen uit serif, sans-serif of een combinatie van beiden.

In Google afbeeldingen kun je inspiratie opdoen bij brand manual font >

Stap 9: Ontwerp de overige elementen van jouw huisstijl

Elk merk heeft andere behoefte. De een heeft een goed ontwerp voor een verpakking nodig, de ander een spetterende PowerPoint template en een ander weer een opvallend ontwerp voor de bedrijfsbusjes. Wat ze allemaal gemeen hebben: ze moeten het merk versterken en dus herkenbaar zijn. En denk iets verder dan je neus lang is, want wat je nu nog niet nodig hebt, zou je in de (nabije) toekomst wel nodig kunnen hebben.

Fotografie

Fotografie speelt altijd een grote rol in de uitstraling van jouw merk. Van productafbeeldingen tot foto’s van medewerkers en advertenties. Goede richtlijnen voor de soorten afbeeldingen en eventueel toe te passen filters en bewerkingen zijn onmisbaar. En geef dan ook voorbeelden van hoe het niet zou moeten.

Wil je meer weten over merkfotografie? Kijk dan eens op Professional Brand Photography (Engels artikel) >

Inspiratie nodig? Bekijk in Google de voorbeelden van Huisstijlhandboeken die de stijl van fotografie beschrijven >

Illustraties

Als je illustraties gaat gebruiken, dan is het belangrijk dat ze een uniforme uitstraling hebben die past bij jouw merkidentiteit. Denk goed na hoe je illustraties worden gebruikt in de context met andere huisstijlelementen.

En ook hier kun je weer inspiratie opdoen bij Google afbeeldingen ‘brand manual illustrations’ >

Iconen

Goede iconen of pictogrammen zijn niet alleen creatieve uitingen van jouw merk, maar moeten vooral herkenbaar, eenvoudig en functioneel zijn. Goede iconografie is echt een wetenschap op het snijvlak van marketing, design en psychologie. Designsystems legt dat in een (engelstalig) blog heel goed uit >

Laat je inspireren door voorbeelden van brand manual iconen op Google afbeeldingen >

Visuele data en infographics

Data op een visueel aantrekkelijke manier presenteren is niet alleen esthetisch mooi, maar zorgt ook voor duidelijkheid en begrip. Data visueel presenteren is ook een vak apart.

Hubspot heeft een uitgebreid blog geschreven over data visualisatie >

Een ook bij Google afbeeldingen kun je weer de nodige inspiratie vinden over hoe je data visualisatie op kunt nemen in je huisstijl handboek. >

Voordat je nu verder gaat is het slim om samen met Burnio te controleren of je aan alles hebt gedacht. We hebben niet alleen jarenlange ervaring, maar ook voor elk onderdeel een bijna oneindig aanbod aan workshops, tools, vragenlijsten, checklists en inspiratie. Wanneer laat jij je inspireren?

 

Stap 10: Stel je eigen huisstijlhandboek (online) samen

YES! Je bent bij de laatste stap van jouw merkidentiteit gekomen. Er kan nog maar 1 verschrikkelijke fout gemaakt worden. En dat is dat het in een dik boek ergens op een schap of als document ergens op een server gaat liggen verstoffen. Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw visuele identiteit goed toegepast gaat worden op alle middelen en kanalen. Een huisstijlhandboek is daar de oplossing voor. En Burnio kan dit op papier voor je vormgeven in een mooie brochure. En we hebben ook de mogelijkheid om jouw huisstijlhandboek als (beveiligde) site op te stellen, zodat iedere altijd en overal toegang heeft tot het handboek en dan ook altijd de meest actuele gegevens heeft.

Dus laat alles wat je besproken en besloten hebt goed vastleggen en zorg voor een goede presentatie, implementatie en borging. Oh ja, en loop alles regelmatig eens door en update waar nodig. Ons advies is om dat als een herhaalafspraak in je agenda te zetten; eens per jaar (half)jaar.

En hoe ga je de (ver)nieuw(d)e identiteit nu gebruiken?

In ieder geval niet zoals in de kop bij deze paragraaf, door ingewikkelde teksten en koppen te gaan gebruiken. Formuleer je boodschap passend bij je merkidentiteit. Dus hoe pas je jouw merkidentiteit toe in de praktijk? Dat is een veel betere zin, maar ja… Je leest dit, dus blijkbaar was er toch een reden om door te lezen.

Stel in ieder geval minstens 1 persoon aan die jouw huisstijl gaat bewaken en jaarlijks updaten. En zorg voor het juiste, creatieve reclamebureau om al je online en offline middelen vorm te geven en te produceren. Een goed communicatiebureau ontwerpt niet alleen, maar helpt je ook je huisstijl te bewaken en door te ontwikkelen.

Succes met je prachtige, nieuwe identiteit.

En was het artikel best interessant, maar zie je op tegen het in de praktijk uitvoeren? Mail dan naar [email protected] en maak een vrijblijvende afspraak om samen de punten op de i te zetten voor jouw merk.

Inhaakkalender aanvragen

Vul onderstaand formulier in om een PDF of papieren versie van de gratis inhaakkalender aan te vragen. 

Wil je hulp bij succes op social media? Plan dan een afspraak in met 1 van onze specialisten.

Offerte aanvragen

Vul onderstaand formulier in en geef in het tekstvak aan om welk product het gaat, inclusief de gewenste aantallen en datum van levering in Nederland.
Het is op verzoek zeker mogelijk om het ontwerp door ons uit te laten voeren.