0318 - 74 34 26 info@burnio.nl
9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Een hoog bouncepercentage in Google Analytics?

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Wat is eigenlijk het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers die je site bezoeken en daarna de site weer verlaten, zonder een andere pagina van je site te bezoeken.

Simpel uitgelegd: je komt op internet iets tegen wat je interessant lijkt en je klikt daarop, dan wordt je meestal doorgestuurd naar een landingspagina. En dat is de eerste pagina waarop je kennis maakt met de ander. Sommige bezoekers worden op de landingspagina niet voldoende getriggerd en gaan dus niet verder met het bezoeken van je site. De etalage zag er wel aardig uit, maar eenmaal in de winkel was het blijkbaar niet wat ze ervan verwacht hadden.

Het percentage van het aantal bezoekers wat snel je site weer verlaat, zorgt voor het bouncepercentage in Google Analytics. Het is dus een percentage. Stel dat je bounce 100% is, dan is er echt iets mis met de inhoud van je site. En nog belangrijker. Google ziet dat en zal de conclusie trekken dat je verschijning in de zoekresultaten wellicht niet juist was, omdat veel mensen de pagina weer snel verlaten. Het is dus heel belangrijk om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Hoe lager, des te beter.

Hier volgen 9 tips om het bouncepercentage te verlagen. (Bouncrate).

1. Kies de juiste doelgroep

Hoge bouncepercentages komen vaak, doordat de boodschap onvoldoende aansluit bij de doelgroep.

Als je jouw boodschap deelt in een doelgroep die wel interesse heeft, maar voor wie de boodschap niet direct bedoeld is, dan is de kans groot dat ze niet doorklikken naar andere pagina’s in je site.

Als je een pagina of bericht schrijft op je site en dat promoot via sociale media, hou dan altijd de doelgroep in gedachten. Niet alleen dit bericht moet interessant zijn, maar ook andere berichten of pagina’s op je site.Daardoor kun je ze langer vasthouden op je site.

2. Bedenk de juiste titel

Titels moeten interesse wekken en logisch leesbaar zijn om lezers naar je site te trekken.

Niets is zo vervelend als een opgejaagde bezoeker. Meestal komen problemen in de bouncerate door een verkeerde titel. Titels moeten dus goed passen bij de inhoud.

3. Vergeet de meta description (meta omschrijving) niet.

Soms is een goede titel alleen niet genoeg. Dan heb je gelukkig nog een extra stuk tekst om meer over de inhoud te vertellen om zo de juiste doelgroep aan te trekken. De meta omschrijving werkt als een soort intro van je pagina of bericht in de zoekresultaten.

Let goed op het verschil tussen titels en meta omschrijvingen. Titels zijn er om je pagina te promoten, meta omschrijvingen om dat nog wat meer toe te lichten.

4. Kwalitatieve content is noodzakelijk

Als titels en meta omschrijvingen worden gebruikt als promotiemiddel, dan is de inhoud van je pagina of bericht je primaire product. En je bezoekers moeten dus iets hebben aan die inhoud.

Smaak en voorkeuren zijn daarbij ook van belang uiteraard. Wat de een een mooi boek vindt hoeft de ander nog niet perse leuk te vinden om te lezen.

5. Advertenties en pop-ups

Blogsites maken graag gebruik van advertenties en pop-ups. Dat is hun manier om geld te verdienen. Dus daarom kom je op blogs ook vaak advertenties tegen. Zowel advertenties als popups dragen snel bij aan een hogere bouncerate en dus een negatief effect op je ranking.

Tegelijkertijd is het wel verstandig om met native advertenties je bezoeker te verleiden door te klikken naar andere delen van je site of om in te schrijven voor een mailinglijst.

6. Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA)

Soms is het verstandig om je bezoekers een handje te helpen te doen wat jij graag wil dat ze doen. Een aapje is altijd op zoek naar een banaan. Je bezoeker is niet te verleiden met een banaan en al zeker niet te vergelijken met een aap, maar je moet ze wel gemak bieden om het lezen om te zetten in actie.

Je kunt dan denken aan gratis aanbiedingen, productbeschrijvingen lezen, diensten verkopen of bezoekers doorverwijzen naar andere pagina’s op je site.

Call-to-actions zorgen vaak voor meer verkeer naar je site en een verlaging van je bouncerate, want ze klikken door naar een andere pagina in je site. Dit is een bewezen effect.

Voorbeeld? Misschien wil je ook wel meer uit LinkedIn halen?
Lees dan de blog ‘Verbeter je LinkedIn profiel.’

7. Verbeter je navigatie

Bezoekers verlaten je site niet altijd, omdat de boodschap niet interessant was, maar het kan ook zo zijn dat de navigatie niet helemaal lekker en overzichtelijk voor ze is.

Een goede navigatie maken is een vak. Denk maar aan een goede bewegwijzering op Schiphol of in ziekenhuizen. Teveel informatie leidt tot verwarring, maar te weinig informatie ook. Het moet precies goed en herkenbaar zijn.

Als bezoekers op je website zijn, zullen ze die niet zo snel verlaten als ze snel naar nog betere inhoud kunnen doorklikken. Gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor webshops, maar zeker ook voor websites. Teveel submenu’s werkt ook afleidend.

Probeer in je hoofdnavigatie niet meer dan 5-7 items te hebben.

8. Verlaag de laadsnelheid van je site.

Google focust momenteel (2018) enorm op de laadsnelheid van websites voor een hoge positie in de zoekresultaten.

Als de laadsnelheid te laag is, verlies je bezoekers. En dat zorgt voor een nog hogere bounce.

Onderzoek wijst tevens uit dat bezoekers die lang moeten wachten voordat de pagina geladen is, minder snel terugkomen op je site dan bezoekers die de site verlaten om andere redenen.

9. Zorg ervoor dat je website het goed doet op mobiele apparaten.

Net zoals een goede laadsnelheid van je site is een perfecte weergave op mobiele apparaten ook van belang.

Vandaag de dag gebruikt een heel groot deel van de wereld hun mobiele apparaat om het internet te bezoeken, dus ook jouw site. Heb je je eigen site al eens op verschillende mobiele smartphones en tablets bezocht?

Een goede werking op mobiele apparaten zorgt automatisch voor een lagere bounce.

 

Burnio:

Google Analytics specialist

Burnio Communicatie is Google Analytics specialist.

Meer weten over Google Analytics of een training (persoonlijk of in-company) boeken? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning en contentproductie.

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe GDPR in werking (General Data Protection Regulation). Deze wet vervangt de oude Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) en geldt voor alle landen in Europa.

In Nederland hebben we sinds 2016 al de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). Deze verordening zal per 25 mei 2018 streng gehandhaafd gaan worden door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Er is de afgelopen periode al heel veel geschreven door diverse organisaties over de gevolgen van de GDPR/AVG. Ook klanten van Burnio vragen hier regelmatig naar intussen.

In dit artikel gaan we vooral in op een aantal belangrijke tips voor je website en digital analytics. Voor een goede en sluitende privacyverklaring verwijzen we je graag door naar een ICT jurist of maak gebruik van de Privacyverklaring generator van Veiliginternetten.nl (zie knop bovenaan dit artikel). Want de verwerking van persoonsgegevens gaat verder dan alleen je website. Denk eens aan je email, boekhoudpakket, adreslijsten, etc…

Nieuwe situatie per 25 mei 2018

Vanaf 25 mei moet er expliciete toestemming zijn voor het verzamelen van persoonsgegevens: NAW-gegevens, maar ook IP-adres en GPS locatiegegevens.

Zolang je website geen profilering toepast en alleen cookies gebruikt van bijvoorbeeld Google Analytics, dan is het goed te overzien wat er met je website moet gebeuren.
Geen profilering betekent dat je geen vorm van remarketing of personalisatie op je website gebruikt of geen interesseprofielen van je bezoekers opbouwt.
Als dit het geval is, hoeft de bezoeker van je website geen toestemming te geven voor het plaatsen van analytische cookies. Tenminste, zolang je dus geen persoonsgegevens of pseudo-anonieme gegevens verzamelt. Je mag dan geen ip-adressen opslaan. Dus ook het filteren van je eigen ip-adres in Google Analytics is dan niet meer mogelijk.

Je website en Google Analytics instellen voor GDPR/AVG

Burnio Communicatie kan voor bestaande websites de volgende stappen uitvoeren.

  1. Sluit een bewerkersovereenkomst af met Google.
  2. Gegevens delen met Google uitschakelen.
  3. IP adressen anonimiseren. (Inclusief screenshot voor bewijsvoering)
  4. Gegevens delen met Google voor advertentiedoeleinden uitzetten.
  5. User-id’s uitschakelen.
  6. Privacy statement (en algemene voorwaarden) plaatsen op je site.
  7. Site voorzien van een SSL/TLS certificaat (groen slotje in de adresbalk, voor zover dat nog niet geregeld is).
  8. Aanmeldingen bij Google Analytics en Google Search Console aanpassen.
  9. Contactformulieren controleren op privacygevoelige informatie.
  10. MailChimp verwerkersovereenkomst regelen.

Waarom Burnio

We zijn specialist in online communicatie, maar voor alles waar een logo op moet, bent u bij Burnio aan het juiste adres. 

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Google Analytics toegang verlenen

Google Analytics toegang verlenen

Analytics toegang verlenen aan Burnio Communicatie

Burnio toegang verlenen tot uw Google Analytics account

Wanneer Burnio Communicatie uw huidige statistieken gaat analyseren, dan hebben wij toegang nodig tot uw bestaande Google Analytics account. Dit heeft drie belangrijke voordelen:

  1. Het Analytics account blijft altijd volledig eigendom van de klant
  2. De klant heeft altijd inzicht in de Analytics prestaties
  3. Burnio Communicatie kan normaal werken in het account zonder de inlog van de klant nodig te hebben

Burnio Communicatie kiest voor deze methode omdat wij transparantie zeer belangrijk vinden. Eveneens hoort een Analytics account bij een bedrijf en moet het niet eigendom zijn en blijven van een bureau. Om Burnio toegang te geven tot een Analytics account zijn een paar simpele stappen nodig.

Stap 1: Inloggen

De eerste stap is inloggen in uw huidige Google Analytics account.

Inlogscherm Google Analytics

Stap 2: De juiste weergave openen

Klik de juiste weergave open.

Google Analytics weergave openen

Stap 3: Beheerderspagina openen

Klik bovenaan op ‘beheerder’.

Schermafdruk 2016-02-02 09.30.04

Stap 4: Gebruiker toevoegen

Klik in de linkerkolom op ‘gebruikersbeheer’. Vul in het veld ‘Rechten toevoegen voor’ het mailadres van het Burnio Communicatie Google account in: burnionl@gmail.com.

Google Analytics gebruikersbeheer

Klik rechts bij ‘lezen en analyseren’ alle vakjes aan. Klik tot slot ook het vakje aan ‘Deze gebruiker per e-mail informeren’.

Google Analytics gebruiker toevoegen

Door op ‘toevoegen’ te klikken geeft u Burnio Communicatie toegang tot uw Google Analytics account.

 

Deel dit bericht:

Wat kun je doen bij een hoog bouncepercentage?

Wat kun je doen bij een hoog bouncepercentage?

Blijven bezoekers op jouw website hangen of gaan ze meteen weer weg? Gelukkig is er binnen Google Analytics een manier om dit te achterhalen: het bouncepercentage (ook wel bouncerate).

Het bouncepercentage van je website is een indicatie van het percentage bezoekers die op een pagina binnen je website komen en daarna weer vertrekken zonder ergens in je site door te klikken naar een andere pagina. Met andere woorden: het zijn bezoekers die maar 1 pagina bezoeken.

Als bezoekers bouncen kan dat twee dingen betekenen: ze vinden niet waar ze naar op zoek zijn of de pagina was niet aantrekkelijk / gebruiksvriendelijk genoeg.

Onderstaande infographic van Quicksprout legt uit waarom de bouncerate zo belangrijk is.

Hoe verlaag je de bouncerate van jouw site?

Met de juiste verwachtingen. Benchmark bouncerates:

  • Content websites: 40-60%
  • Lead generatie: 30-50%
  • Blogs: 70-98%
  • Webshops: 20-40%
  • Service websites: 10-30%
  • Landingspagina’s: 70-90%

Trek de juiste bezoekers aan:

  • Kies de juiste trefwoorden / zoekwoorden voor jouw content.
  • Maak meerdere landingspagina’s met unieke content en trefwoorden om aan te sluiten bij verschillende soorten bezoekers.
  • Zorg dat je vindbaar blijft op je merknaam.
  • Schrijf aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke meta omschrijvingen voor een goede weergave in zoekmachines.
  • Verbeter je online advertentiecampagnes door nog meer te focussen op de juiste doelgroep.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid:

  •  Maak je teksten leesbaar door ze overzichtelijk in te delen, grotere lettertypen te gebruiken, opsommingslijstjes, witruimte, goede kleurcontrasten en opvallende koppen.
  • Gebruik overzichtelijke lay-outs die ook op mobiel en tablet goed weergegeven worden. Dit bevordert de snelle en eenvoudige navigatie op alle platforms en apparaten.

Verlaag de laadtijd:

  • Gebruik niet teveel multimedia content die automatisch gaat spelen.
  • Zorg ervoor dat links naar externe sites geopend worden in nieuwe vensters/tabs.
  • Laat advertenties de bezoeker niet afleiden van jouw boodschap. Plaats statische advertenties aan de zijkant en vermijd pop-ups en automatisch afspelende multimedia advertenties.

Biedt waardevolle content:

  • Zorg voor 1 duidelijke hoofdboodschap.
  • Gebruik duidelijke koppen en subkoppen.
  • Schrijf de inhoud op maat voor je bezoeker.
  • Maak gebruik van mooie afbeeldingen en goed opgemaakte teksten.
  • Zorg voor foutloze teksten.
  • Zorg voor 1 duidelijke call-to-action en duidelijke linkjes naar de vervolgstappen.

Meer weten?

Neem contact op met Burnio Communicatie voor een gedetailleerde rapportage en concrete actiepunten voor de verbetering van uw website.

Een beller is sneller: (0318) 74 34 26

Infographic Bouncepercentage

bounce-rate-(infographic)

Google Analytics update: sessies en gebruikers

Google Analytics update: sessies en gebruikers

Google Analytics heeft in april een update doorgevoerd. De termen ‘bezoeken’ en ‘unieke bezoekers’ zijn gewijzigd in ‘sessies’ en ‘gebruikers’. Het verschil tussen die twee is in naamgeving nu ineens een stuk duidelijker.

Doelgroepoverzicht-Google-Analytics-1024x248

In het screenshot zie je wat er gewijzigd is.

Voor de update kon je op allerlei plekken binnen analytics bezoeken terugvinden, wat vaak werd geïnterpreteerd als verkeer. Maar dat was niet helemaal correct. De term gebruikers is meer persoonlijk. Het gaat uiteindelijk om het verkrijgen van zoveel mogelijk gebruikers i.p.v. verkeer.

Het is even wennen aan deze nieuwe termen, maar de aanpassing maakt door het verschil tussen sessies en gebruikers het wel makkelijker om te begrijpen. Qua techniek verandert er niet zoveel. Je hoeft geen handelingen uit te voeren om dit binnen je eigen analytics account om te zetten.

Lees hier het officiële blog van Google zelf.

Pin It on Pinterest