Waarom zou je een social media contentkalender gebruiken?
Je kent vast deze vraag: “Wat zetten we deze week op social media?”
Je kunt deze vraag voor zijn door je social media content vooruit te plannen. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat organisaties die meer dan 16x per maand een bericht plaatsen ongeveer 3,5 keer meer verkeer naar hun website weet te trekken dan organisaties die minder dan 4 berichten per maand plaatsen.
Maar het kost flink wat tijd om 16 goede berichten te bedenken en maken. En ga er maar eens aanstaan om 16x op het moment zelf goede, waardevolle en opvallende content te bedenken. En ondanks deze feiten, heeft meer dan 60% van de organisaties die actief zijn op social media, geen contentplanning.
Flexibele contentkalender
Soms is het goed om flexibel te zijn in wat je post op social media. Er gebeurt in elke organisatie elke week wel iets wat de moeite waard is om te posten. En ter plekke bedenken kan voor een enkele organisatie misschien heel goed werken, maar het mag nooit een excuus zijn voor content van onvoldoende kwaliteit. Grote merken werken met een strategisch plan om risico’s te vermijden en om structureel en consistent te werken aan de merkbeleving en merkbekendheid. Dus begin eerst eens met een maand of kwartaal vooruit te plannen. En je zult merken dat het rust geeft. En nog meer dan dat: het geeft je ook richting en een duidelijke ‘kapstok’ om de kwaliteit van je posts hoog te houden.
De noodzaak van een social media content kalender
Een social media content kalender helpt je om toekomstige berichten te organiseren, door te bepalen wat je wanneer plaatst.
Met een goede planning bespaar je jezelf de telkens terugkerende vraag over wat nu te posten. En je kunt vooraf inplannen om de benodigde beelden, foto’s en teksten te (laten) maken. En je kunt de meeste berichten met een goede tool ook prima van tevoren inplannen voor publicatie. We hebben nog een paar extra tips voor je.