Waarom zou je een social media contentkalender gebruiken?

Je kent vast deze vraag: “Wat zetten we deze week op social media?”

Je kunt deze vraag voor zijn door je social media content vooruit te plannen. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat organisaties die meer dan 16x per maand een bericht plaatsen ongeveer 3,5 keer meer verkeer naar hun website weet te trekken dan organisaties die minder dan 4 berichten per maand plaatsen.

Maar het kost flink wat tijd om 16 goede berichten te bedenken en maken. En ga er maar eens aanstaan om 16x op het moment zelf goede, waardevolle en opvallende content te bedenken. En ondanks deze feiten, heeft meer dan 60% van de organisaties die actief zijn op social media, geen contentplanning.

Flexibele contentkalender

Soms is het goed om flexibel te zijn in wat je post op social media. Er gebeurt in elke organisatie elke week wel iets wat de moeite waard is om te posten. En ter plekke bedenken kan voor een enkele organisatie misschien heel goed werken, maar het mag nooit een excuus zijn voor content van onvoldoende kwaliteit. Grote merken werken met een strategisch plan om risico’s te vermijden en om structureel en consistent te werken aan de merkbeleving en merkbekendheid. Dus begin eerst eens met een maand of kwartaal vooruit te plannen. En je zult merken dat het rust geeft. En nog meer dan dat: het geeft je ook richting en een duidelijke ‘kapstok’ om de kwaliteit van je posts hoog te houden.

De noodzaak van een social media content kalender

Een social media content kalender helpt je om toekomstige berichten te organiseren, door te bepalen wat je wanneer plaatst.

Met een goede planning bespaar je jezelf de telkens terugkerende vraag over wat nu te posten. En je kunt vooraf inplannen om de benodigde beelden, foto’s en teksten te (laten) maken. En je kunt de meeste berichten met een goede tool ook prima van tevoren inplannen voor publicatie. We hebben nog een paar extra tips voor je.

Inhoud van dit bericht:

  1. Werk planmatig
  2. Brainstormen
  3. Eenheid
  4. Betrokkenheid
  5. Kennis delen
  6. Zichtbaarheid
  7. Strategisch
  8. Meten = weten
  9. Samenvatting
  10. Conclusie
  11. Veelgestelde vragen

1. Werk planmatig

Je content ideeën noteren op allerlei verschillende plekken, post-its, agenda, notities, etc. Dat lijkt creatief, maar werkt in de praktijk vaak niet goed genoeg. En het is goed om alle ideeën te bundelen. Een contentkalender geeft je een beter overzicht van alle berichten en de onderlinge samenhang. Je kunt je berichten koppelen een bepaalde onderwerpen en eventueel combineren met SEA en e-mailmarketing.

En het helpt je om gaten in de planning te voorkomen in drukke periodes. En sommige mensen werken nu eenmaal beter met een stok achter de deur / een deadline.

2. Brainstorm

Samen een goede contentplanning samenstellen is ook een prima middel bij een brainstorm. Het helpt je team om creatieve ideeën te bedenken en vervolgens ook concreet in een planning te plaatsen. En door de resultaten van jouw doelgroep goed te volgen, krijg je waardevolle inzichten die je later in een volgende periode van je contentplanning weer kunt toepassen.

3. Eenheid

De 3 c’s van contentmarketing zijn consistent, consistent en consistent. De sleutel tot succes om onder de aandacht te komen en te blijven bij jouw doelgroep is door ze leerzame, relevante en leuke content te bieden. Elke keer weer.

Onregelmatig berichten plaatsen of telkens wisselende vormgeving of onderwerpen, zorgt niet voor eenheid en herkenbaarheid. Een tool kan je helpen om berichten op vaste momenten in te plannen.

4. Betrokkenheid

Zorg ervoor dat je content zo interessant is, dat het je doelgroep betrokken houdt. Door goed te plannen kun je daar vooraf goed over nadenken. Als je zomaar onderwerpen bedenkt op het moment dat je iets wil gaan posten, kun je zomaar de plank mis slaan. Door de juiste onderwerpen te kiezen, betrek je de (toekomstige) klanten op een betere manier.

5. Kennis delen

We hebben allemaal drukke dagen en voor je het weet is het moment voor je social media post alweer voorbij. Je hoeft niet elke bijzondere dag of vakantie te onthouden met een goede planning. Je contentkalender die je minstens een maand van tevoren bedenkt, helpt je om op de juiste momenten jouw kennis te delen. Je kunt dan blogs, social media posts en promoties op tijd onder de aandacht brengen.

En misschien overbodig om te zeggen: maar plannen helpt om stress te verlagen. Een goede planning helpt je bij het tijdig maken van goede content. Zoals het vroeger op mijn school bij een docent engels op een poster stond: Failing to plan, is planning to fail.

6. Zichtbaarheid

Succesvolle bedrijven hebben hun marketing en sales goed op elkaar afgestemd. Statistieken laten zien, dat samenwerking tussen marketing en sales helpt om ongeveer 67% meer omzet te bereiken.

Een social media contentkalender helpt enorm om deze twee afdelingen goed op elkaar af te stemmen. Je verkoopteam kan zien waar marketing mee aan de slag gaat de komende tijd. En zo kun je elkaar voorzien van nog wat extra tips, aandachtspunten en verbeteringen.

En leidinggevenden kunnen in 1 oogopslag zien waar aan gewerkt wordt. Een goede contentplanning helpt dus ook als cement in de interne organisatie.

7. Strategisch

Content en social media marketing horen onlosmakelijk bij elkaar. Een social media kalender helpt je om succesvolle content in kaart te brengen en nog eens vaker te herhalen, al dan niet betaald.

Je krijgt een helder beeld over je best presterende e-books, blogs, rapporten, infographics, whitepapers en andere waardevolle content op je social media kanalen. En de content die het goed doet, kun je dan eventueel betaald promoten op social media via Facebook Ads, Instagram Ads of LinkedIn sponsored content. Zo bereik je nog meer mensen in jouw doelgroep met jouw boodschap.

Organisch (onbetaald) bereik op Facebook daalt voortdurend. Je bedrijfsposts bereiken nog maar ongeveer 6% van je volgers, dus adverteren is intussen eigenlijk een must.

8. Meten = weten

Het effect van je social media posts meten is cruciaal. Je kunt alleen succesvol zijn of worden met online marketing als je ook meet wat je resultaten zijn.

Door het bereik, de interactie en de conversie goed te volgen, kun je verbeteren en bijsturen waar nodig. Je kunt op basis van historische resultaten je inzet in de toekomst verder verbeteren.

Samenvatting contentkalender

Een planning voor je content bedenken en beschrijven kost nu eenmaal tijd en aandacht voor details. We helpen al jarenlang diverse organisaties met het structureel en planmatig inzetten van social media marketing. Van het bedenken van het plan tot en met de uitvoering in vormgeving, fotografie en videoproductie. Samen met onze (of jouw) vaste partners voor contentproductie maken we social media marketing tot een succes.

We houden bij het maken van de plannen altijd rekening met:

  • De doelen van elke campagne.
  • Welke soorten content op welke social media kanalen
  • Beste tijden om een bericht te plaatsen
  • Call-to-action die we gebruiken
  • Link naar creatieve / visuele content
  • ‘Loze momenten’ om op te vullen met inhakers
  • Overzicht en samenhang in een strategische contentkalender per maand of per kwartaal
  • Verschillende vormen van dezelfde content voor specifieke kanalen / doelgroepen

Doorzettingvermogen en zorgvuldigheid zijn eigenschappen die je als social media marketeer moet bezitten. Een contentkalender samenstellen kost energie en tijd, omdat er zoveel details zijn waar je keuzes over kunt of moet maken. En een actuele ontwikkeling intern of extern kan leiden tot een aanpassing in je planning.

De perfecte social media marketing kalender geeft je inzicht en overzicht over de geplande berichten. En daarmee heb je ook inzicht in de momenten waarop je flexibel kunt zijn om content in te plannen.

Burnio marketing werkt met diverse, in de praktijk uitgebreid geteste tools voor het plannen, beheren en samenstellen van social media berichten. Mail naar [email protected] om ook te profiteren van de praktijkervaring die wij hebben opgedaan in de afgelopen decennia.

Conclusie

Met een goede tool is content plannen en overzicht houden over content een stuk eenvoudiger. Content maken is leuk, maar je komt tegenwoordig niet meer weg met ad-hoc bedenken en plaatsen van berichten. Brainstormen over een aantal mogelijkheden voor je volgende post, kan je meer opleveren. Werk je niet planmatig? Dan zou het op lange termijn je strategie, organisatie of merk zelfs kunnen schaden.

Succes ligt in het feit dat je elk stukje content op elkaar afstemt. Alles wat je publiceert moet passen binnen je merkstrategie en marketingstrategie. En om daar goed mee aan de slag te gaan, is een gedetailleerde planning onmisbaar.

Online zijn er diverse soorten Excel spreadsheets beschikbaar. Maar als je veel post of effectief samen wil werken met Burnio, dan is een online tool onmisbaar. Met de juiste tool kun je niet alleen samenwerken en plannen, maar ook de resultaten meten. Bij Burnio maken we gebruik van de beste tools.

Veelgestelde vragen over social media contentkalender

Wat is een social media contentkalender?

Een social media contentkalender is een overzichtelijk plan voor je social media berichten. De inhoud, plaatsingsdatum en call to action zijn overzichtelijk samengebracht in een schema. Het is belangrijk om je marketingstrategie op social media een boost te geven.

Waarom is een contentkalender belangrijk?

Een contentkalender is belangrijk om je social media werkzaamheden georganiseerd te houden. Het helpt je van de eerste brainstorm tot het meten van de resultaten. Het is een middel om last-minute stress te verminderen. En een planning helpt je om eenheid te houden in je publicaties.

Wat is de inhoud van een contentkalender?

Een contentkalender bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Titel
  • Publicatiedatum
  • Welk kanaal / welke kanalen
  • Soort content (tekst, link, afbeelding, infographic, video, etc…)
  • Call-to-action
  • Tracking codes (UTM source of URL verkorter, zoals Bit.ly)
  • Benodigde materialen
  • Verantwoordelijke

Hoe maak ik een contentkalender?

Je kunt een Excel document gebruiken of een document maken, wat voor jou werkt, met de juiste kolommen. Je kunt ook gebruikmaken van een online tool of de hulp van de specialisten van Burnio.

Wat is ‘evergreen’ content?

Evergreen staat voor altijd groen en vers. Het is content wat relevant is en blijft voor langere tijd. Zoals dit blog bijvoorbeeld, maar ook het blog over de LinkedIn etiquette en Google Ads fouten zijn voor ons voorbeelden van evergreen content. Ze zijn al lange tijd geleden geschreven en gepubliceerd, maar zorgen nog dagelijks voor flink veel verkeer en aanvragen via onze website.

Zorg er wel voor dat je deze artikelen regelmatig bijwerkt naar de actuele situatie. Evergreen content is geweldig voor je zoekmachine optimalisatie (SEO). Probeer minstens eens per maand dit soort content op je kalender op te nemen.

Wat is de beste contentkalender tool?

Wij hebben in de afgelopen jaren gewerkt met een grote variatie aan tools: HootSuite, Buffer, Coosto, etc…
Wat de beste tool is voor jouw organisatie hangt een beetje af van de wensen en eisen. Met SocialPilot hebben we een goede en betaalbare online tool gevonden die voor veel opdrachtgevers geweldig werkt voor het plannen, samenwerken met ons en meten van social media berichten.

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!