Hoe voer je een goede analyse van je concurrentie uit? (Met gratis werkblad.)
Als je bij het lezen van de titel denkt: mij niet bellen! Dan snappen we dat. Het analyseren van je concurrentie klinkt complex, ingewikkeld en misschien zelfs wel saai. Maar als je wil werken aan een sterk, krachtig en gezond merk met een eigen plek in de markt, dan is een concurrentieanalyse noodzakelijk.
Maar je hebt geluk. Als je nog nooit een concurrentieanalyse hebt uitgevoerd of het is tijd om je bestaande analyse te updaten, dan ben je hier op de juiste plek! We hebben dit artikel opgesteld om eenvoudig een goede analyse uit te voeren. En je krijgt nog een gratis template erbij ook! Dus laten we snel beginnen. Het is niet zo moeilijk hoor. Ga je mee?
Wat is eigenlijk een concurrentieanalyse?
Dat is in principe een manier om te bepalen wie je concurrentie is, hoe ze zich presenteren en positioneren in de markt. En het inzichtelijk maken van hun kracht en zwakte in vergelijking met jouw organisatie.
Waarom heb ik een concurrentieanalyse nodig?
Om beter te worden dan je concurrent. Als je in staat bent je concurrent te begrijpen of wat hun positie in de markt is, dan kun je jezelf beter onderscheiden in die markt en je nog beter positioneren. Een goede analyse helpt je om te vertellen waar de overeenkomsten en de verschillen zitten. En als je dat helder hebt, kun je opvallen door anders te zijn.
Wanneer zou je een concurrentieanalyse moeten uitvoeren?
Het beste moment is bij de start van een nieuw bedrijf of een nieuw merk / product. Maar als je nog nooit een analyse hebt uitgevoerd, dan is nu het juiste moment.
Hoe beter jij je concurrent kent, des te beter ben je in staat het verschil te maken.
Wie betrek je bij een analyse van de concurrentie?
Dat hangt een beetje af van de grootte en de leeftijd van jouw organisatie. Als je een startup bent, dan wil je de mede-oprichters betrekken – en uiteraard een goed en strategisch marketing- en communicatiebureau. Toevallig hebben we daar een goed adres voor. Scroll maar helemaal naar beneden en in de grijze balk zie je wie we bedoelen…
Als je gaat starten in een bestaande organisatie aan een vernieuwing of rebranding dan wil je uiteraard marketing en communicatiemedewerkers betrekken, maar ook relevante stakeholders als de CEO, huisstijlbewaker en iedereen die op een cruciale plek in de organisatie zit.
Hoe voer je een goede concurrentieanalyse uit?
Je analyse kan groots en gedetailleerd zijn. Maar we schatten zomaar in dat je meer te doen hebt in het dagelijkse werk, dus we gaan je een kortere route verklappen. (Maar voel je vrij om een uitgebreide analyse uit te voeren als je daar wel de tijd voor hebt.)
Download de gratis template om je concurrentie goed te analyseren >
Het doel is niet om een complete roman over je concurrentie te schrijven. Het doel is om de juiste kennis en inzichten te krijgen die jou gaan helpen om te begrijpen wie je concurrent is, hoe ze communiceren en hoe jij anders bent (of hetzelfde).
Stap 1: Stel een lijst van concurrenten op
Denk even na en schrijf elke concurrent op die je maar kunt bedenken. En daar staan ook je aartsvijanden en collega’s op. Maar denk ook aan bedrijven die maar gedeeltelijk concurrent zijn of concurrent zouden kunnen worden.
Stap 2: Deel de lijst op in 2 groepen concurrentie
Verdeel je lijst in twee groepen: huidige en concurrenten waar je bewondering voor hebt.
- Huidige concurrentie
Organisaties die nu al je concurrent zijn of in een gelijksoortige markt aanwezig zijn. - Concurrenten die je bewondert
Merken waar je graag concurrent van zou zijn; waar jij je mee zou willen meten (de Apples en Mercedessen van jouw branche.)
Stap 3: Download je gratis werkblad voor concurrentieanalyse
Om tijd te besparen (en om je te helpen welke informatie je nodig hebt) geven we je gratis deze template. Je kunt die invullen voor net zoveel concurrenten als je wilt. Je kunt hem printen, mailen of delen met je team.
Download de gratis template om je concurrentie goed te analyseren >
Stap 4: Vul de concurrentie template stap voor stap in
Nu is het tijd voor het echte werk. Analyseer je concurrenten door naar elke onderdeel van hun merk te kijken. Van slogan / pay-off tot hun kernwaarden, visuele identiteit (logo, kleuren, lettertypen, etc.). En alle andere onderdelen uit de template, zoals:
- Hart van het merk (doel, visie, missie en kernwaarden)
- Sterkte en zwakte
- Overeenkomsten
- Verschillen
- Bedreigingen
- Waarde propositie
- Producten / diensten
- etc.
We kiezen zelf vaak voor het invullen op hoofdlijnen. Anderen willen vaak tot in detail gaan. Afhankelijk van het soort organisatie is voor beiden wat te zeggen. En het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd je hebt voor deze analyse. Hoe gedetailleerder je bent, des te beter kun je de concurrentie leren kennen. Je doel is om overeenkomsten en verschillen goed helder te krijgen. Kies daar de voor jou best passende manier bij.
En soms doe je verrassende ontdekkingen. Visuele identiteiten komen vaak overeen (bijvoorbeeld Netflix en YouTube gebruiken beiden rood als kleur). Ook de boodschap kan overeenkomen (bijvoorbeeld focus op eigenschappen in plaats van op de prijs). Dit soort inzichten helpen je om jezelf beter te positioneren.
Stap 5: Beschrijf je eigen identiteit
Beschrijf voor je eigen organisatie ook een concurrentie analyse voor de huidige situatie. Als je nog niet actief bent, kan het natuurlijk zijn dat je nog niet een antwoord hebt op elke vraag van de template, maar dat is prima. Het werkblad is een hulpmiddel om te bepalen hoe en waar je verder kunt ontwikkelen.
En als je jouw merk verder ontwikkelt, zul je balans moeten vinden tussen:
- hoe je wel wil concurreren met andere merken (competitie op kernwaarde bijvoorbeeld)
- hoe je niet wil concurreren met andere merken (bijvoorbeeld op prijs).
De uitdaging is om dit te doen, terwijl je authentiek en herkenbaar blijft. Blijf jezelf!
Stap 6: Bepaal je niche
Met een algemeen idee van al je concurrenten: pak een whiteboard of brownpaper / vel papier en teken jouw positie ten opzichte van je concurrenten. Dit helpt je om echt te ZIEN waar jij je bevindt ten opzicht van de ander.
Je kunt kiezen uit verschillende varianten:
- Lage kosten – hoge kosten
- Lage kwaliteit – hoge kwaliteit
- Traditioneel – vernieuwend
- Mensgericht – automatisering
- Niche – uitgebreid
- etc.
Of neem contact op met ons om je op weg te helpen bij een onafhankelijke en objectieve analyse.
Aan het einde van deze opdracht heb je een goed inzicht in en begrip van je concurrentie en je eigen kracht. Je zou deze eenvoudige en belangrijkste vraag makkelijk moeten beantwoorden: Waarom zou je klant moeten kiezen voor jouw dienst / product in plaats van je concurrent?
Bouw je merkstrategie
Als je de concurrentieanalyse hebt afgerond, kun je jouw eigen merkstrategie verbeteren (of een nieuwe opstellen) om effectief te communiceren wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Je verovert je eigen plek in de markt. Je kunt bij Burnio starten met een workshop ‘Naar het hart van je merk‘ of ga verder met 1 van deze stappen:
- Bepaal je doelgroep.
Lees hier hoe je persona’s kunt beschrijven om jouw doelgroep beter te bereiken > - Bepaal het hart van jouw merk.
Boek een workshop om het hart van je merk te beschrijven en de kern van je organisatie helder te krijgen (doel, visie, missie en kernwaarden). En deel ze met de wereld om je heen. - Verbeter de boodschap van jouw organisatie.
We helpen je graag bij het bepalen van je slogan, waarde propositie en de pilaren van jouw boodschap. - Ontwerp een duidelijke, visuele identiteit.
We maken jouw huisstijl graag tot een eenheid qua uitstraling op alle kanalen en op allerlei middelen. Van vlag tot pen en van brochure tot bedrijfskleding met logo. - Bepaal de regels van jouw huisstijl.
Geef duidelijk intern en extern aan hoe je wil dat je organisatie overkomt in de communicatie. Dat gaat over lettertype, kleur, beeldgebruik, en film / animatie, maar ook over de toon van je boodschap.
We helpen je graag met het samenstellen van een overzichtelijk (online) huisstijlhandboek. - Vertel het verhaal van jouw organisatie op elk moment in de klantreis (customer journey).
Begin met ons samen om de klantreis in kaart te brengen. Dan worden de kansen vanzelf zichtbaar. En kun je met de juiste content de gaten dichten.
Marketing en communicatie is een vak en we begrijpen als collega ondernemer dat je zoveel ballen in de lucht te houden hebt en dat jouw agenda ook maar 24 uur per dag heeft. Een goede basis is noodzakelijk voor elke organisatie. En een eerste indruk kun je maar 1x maken. Dus denk nog eens goed na of je de noodzaak van een goede analyse deelt en of je dat wellicht geheel aan ons wil uitbesteden. Wij zijn zelf voorstander van samen een aantal momenten plannen om samen met jou dit op te pakken. Alleen al een afspraak in je agenda met ons zorgt voor een stok achter de deur om het nu (eindelijk eens) goed aan te pakken.
Dus: wanneer doen wij een bakkie om kennis te maken en een start te maken om samen nog meer te groeien en bloeien? Onze afstand? Slechts 1 telefoontje, appje of mailtje. Onze contactgegevens staan onderaan de site! Tot snel?!