1. Kies het juiste platform
Je boodschap op zoveel mogelijk kanalen delen lijkt aantrekkelijk en verstandig, maar is niet altijd financieel haalbaar voor elke organisatie. Posten op social media is toch gratis? Dus waarom niet inzetten op alle beschikbare kanalen?
Een account maken is gratis en niet al te ingewikkeld. Maar het kanaal onderhouden en het aantal volgers laten groeien, vergt aandacht en doorzettingsvermogen. Daarom adviseren we je de juiste kanalen te gebruiken. Dat zijn de kanalen waar je doelgroep het meest actief is.
Je kunt natuurlijk beginnen met het onderzoeken van bekende platforms, zoals Twitter, SnapChat, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Facebook, Instagram en TikTok. Het is in ieder geval aan te raden om je te verdiepen in de unieke eigenschappen en doelgroepen van elk kanaal. Waarin zit hem het verschil voor jouw organisatie? Pas dan kun je een effectieve strategie gaan bedenken.
Sommige kanalen bieden de mogelijkheid voor live video, terwijl anderen juist de mogelijkheid bieden voor besloten groepen en communities. Hier een paar tips:
- Facebook en YouTube hebben veel actieve, dagelijkse gebruikers en daarmee ook een hoge betrokkenheid. Deze kanalen zijn dus ideaal voor het uitvoeren van betaalde advertentiecampagnes.
- De laatste maanden zie je een flinke verschuiving van millenials van Facebook naar Instagram.
- Het overgrote deel van de TikTok en Instagram gebruikers bestaat uit Generatie Z en millenials die op zoek zijn naar heldere, duidelijke en eye-catching content. Hip, trending, actueel, emotie en the fear of missing out.
- Op Pinterest kom je meer vrouwen dan mannen tegen.
- LinkedIn is een professioneel netwerk. Dat maakt het geschikt voor verdiepende inhoud, meer dan op bovenstaande platforms.
Omdat je een beperkt budget hebt, kan het zijn dat Facebook je niet de beste resultaten oplevert. Het zou kunnen dat Instagram je een hogere ROI oplevert (return on investment).
Een social media kanaal opzetten is niet moeilijk, maar hoe laat je de doelgroep daar snel volgen. Een bericht plaatsen wat maar 3 volgers bereikt is niet zo interessant. Kies dus vooral een kanaal waarop je ook met betaalde promotie een grotere, relevante doelgroep kunt bereiken. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt om een juiste benadering. Soms kan het haalbaar zijn om influencers in te zetten. En daarnaast moet je voor bepaalde producten of boodschappen ook nog rekening houden met de verschillende beleidsregels. Zo moet je aan bepaalde regels voldoen voor het promoten van alcohol, politieke boodschappen of het werven van personeel. Dat vraagt vakkennis van een social media expert.