Een goede social media strategie in 6 stappen voor een beperkt budget

19 september 2022 | Alle berichten van Burnio, Blog uitgebreid, Branding, Checklist, Communicatie, Facebook, Handleiding, LinkedIn, Marketing, Nieuws, SEO, Veenendaal

Een effectieve social media strategie kan wonderen doen voor jouw organisatie.

Er zijn al veel organisaties die al een behoorlijk deel van hun omzet alleen uit social media marketing halen. En hier zit ook de uitdaging voor kleinere organisaties met een beperkt budget. Ze moeten opboxen tegen de ‘grote jongens’ met grote budgetten op social media.

In dit artikel geven we je 6 tips voor het bepalen van een effectieve social media strategie met een beperkt budget. Dus lees snel verder!

Wat is een social media strategie?

Voordat we beginnen met het opstellen van een social media strategie is het nodig om te weten wat het eigenlijk is.

Een social media strategie is een goed uitgewerkte schets of plan voor de doelen die je wil bereiken op het social media platform van je keuze, de technieken die je in gaat zetten om succes te behalen en de indicatoren die je in de gaten gaat houden om het succes te meten. En dat plan begint meestal gewoon met wat schetsen en ideeën op papier of post-its.

Je social media strategie bevat in ieder geval een overzicht van je bestaande en eventueel toekomstige social media platforms waar je actief op bent of wilt worden, omdat je doelgroep daar te vinden is. En hoe meer specifiek je strategie beschreven is, des te succesvoller deze kan worden. En hou het kort! Je wilt niet een het schip verlaten, omdat het te groots was voor je. Want denk eraan: er is een beperkt budget!

Hoe stel je een social media strategie op?

Voordat je tijd, energie en geld gaat steken in een social media marketing strategie, is het nodig om uit te zoeken welke doelgroep je wil bereiken met deze strategie.

Eén van de meest eenvoudige methodes om een social media marketing strategie op te stellen, is antwoord geven op deze 6 vragen:

  1. Wat is het doel van jouw organisatie om op social media actief te zijn?
  2. Wie wil je waar bereiken? (Demografie van je doelgroep.)
  3. Wat is de waarde van jouw organisatie voor jouw doelgroep?
  4. Welke soorten content wil je delen?
  5. Welk soort content is het meest aantrekkelijk voor jouw doelgroep?
  6. En hoe vaak post je op welk kanaal?

De antwoorden op deze vragen zijn het vertrekpunt voor jouw strategie. En het hangt af van de antwoorden of er nog meer vragen te beantwoorden zijn daarna. En het kan zijn dat er nog vragen bij moeten die specifiek gericht zijn op jouw branche.

Antwoorden op deze vragen zijn nodig om te bepalen wat je budget zou moeten zijn. Want hoe kun je een budget bepalen, zonder eerst te weten waaraan je het gaat uitgeven?

1. Kies het juiste platform

Je boodschap op zoveel mogelijk kanalen delen lijkt aantrekkelijk en verstandig, maar is niet altijd financieel haalbaar voor elke organisatie. Posten op social media is toch gratis? Dus waarom niet inzetten op alle beschikbare kanalen?

Een account maken is gratis en niet al te ingewikkeld. Maar het kanaal onderhouden en het aantal volgers laten groeien, vergt aandacht en doorzettingsvermogen. Daarom adviseren we je de juiste kanalen te gebruiken. Dat zijn de kanalen waar je doelgroep het meest actief is.

Je kunt natuurlijk beginnen met het onderzoeken van bekende platforms, zoals Twitter, SnapChat, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Facebook, Instagram en TikTok. Het is in ieder geval aan te raden om je te verdiepen in de unieke eigenschappen en doelgroepen van elk kanaal. Waarin zit hem het verschil voor jouw organisatie? Pas dan kun je een effectieve strategie gaan bedenken.

Sommige kanalen bieden de mogelijkheid voor live video, terwijl anderen juist de mogelijkheid bieden voor besloten groepen en communities. Hier een paar tips:

  1. Facebook en YouTube hebben veel actieve, dagelijkse gebruikers en daarmee ook een hoge betrokkenheid. Deze kanalen zijn dus ideaal voor het uitvoeren van betaalde advertentiecampagnes.
  2. De laatste maanden zie je een flinke verschuiving van millenials van Facebook naar Instagram.
  3. Het overgrote deel van de TikTok en Instagram gebruikers bestaat uit Generatie Z en millenials die op zoek zijn naar heldere, duidelijke en eye-catching content. Hip, trending, actueel, emotie en the fear of missing out.
  4. Op Pinterest kom je meer vrouwen dan mannen tegen.
  5. LinkedIn is een professioneel netwerk. Dat maakt het geschikt voor verdiepende inhoud, meer dan op bovenstaande platforms.

Omdat je een beperkt budget hebt, kan het zijn dat Facebook je niet de beste resultaten oplevert. Het zou kunnen dat Instagram je een hogere ROI oplevert (return on investment).

Een social media kanaal opzetten is niet moeilijk, maar hoe laat je de doelgroep daar snel volgen. Een bericht plaatsen wat maar 3 volgers bereikt is niet zo interessant. Kies dus vooral een kanaal waarop je ook met betaalde promotie een grotere, relevante doelgroep kunt bereiken. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt om een juiste benadering. Soms kan het haalbaar zijn om influencers in te zetten. En daarnaast moet je voor bepaalde producten of boodschappen ook nog rekening houden met de verschillende beleidsregels. Zo moet je aan bepaalde regels voldoen voor het promoten van alcohol, politieke boodschappen of het werven van personeel. Dat vraagt vakkennis van een social media expert.

2. Bepaal de juiste doelgroep en deel ze in groepen in (segmenteren)

Je komt er niet alleen door je doelgroep te bepalen en kennen. Het is aan te raden om ze in groepen in te delen. Dat kan op basis van demografische gegevens, likes, dislikes en het aanmaken van groepen.

Je kunt bij het indelen denken aan bijvoorbeeld:

  • Gemiddelde inkomen
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Interesses
  • Werk / functie
  • Branche

Dit lijkt een stap die juist meer tijd en dus ook geld kost bij een beperkt budget, maar door de juiste segmentering kun je heel doelgericht adverteren. Hierdoor gaat er zo min mogelijk van je advertentiebudget verloren en heb je een hogere kans op conversie en betrokkenheid.

Door je volgers, fans en bezoekers beter te leren kennen als echte mensen met verlangens, wensen en behoeften kun je beter inspelen op hun vragen. Je kunt een band opbouwen via sociale media. Een positieve betrokkenheid zal de naamsbekendheid van je organisatie / merk vergroten en draagt bij aan een goede reputatie op het social media platform. Daardoor kom je weer vaker en beter in beeld in de tijdlijnen of overzichten.

3. Meet je social media resultaten

Anders dan bij papieren folders en advertenties is op social media veel meer meetbaar. Het aantal volgers, het aantal likes, het aantal reacties en het bereik zijn makkelijk te meten. Maar hoe bepaal je de waarde op lange termijn? Dat is een stuk lastiger. Geef ook eens aandacht aan andere, meetbare resultaten zoals CTR (click-through rate = doorklikpercentage), betrokkenheid en conversiepercentages.

Elk social media platform heeft naast algemene ook specifieke statistieken. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld statistieken bekijken via de tab Insight of je Business profiel. Twitter heeft dan weer Twitter Analytics. En om je resultaten te meten op Instagram of Pinterest vereist een zakelijk profiel.

Statistieken vertellen je hoe effectief jouw marketingbudget is. Honderden euro’s spenderen aan YouTube video-advertenties en geen doorkliks naar je site? Dat is een signaal om nog eens goed na te denken of dit dan wel een goede keuze was.

Statistieken houden je een spiegel voor en helpen je te ontdekken waar onnodig geld wegstroomt. Als organisatie met een beperkt budget is het monitoren van de resultaten dus extra belangrijk om je uitgaven te optimaliseren voor het beste resultaat.

CTR = doorklikpercentage
De CTR vertelt iets over hoeveel procent van de mensen die je bericht hebben gezien, ook daadwerkelijk hebben doorgeklikt naar je site.
Deel het aantal kliks door het aantal weergaven en doe dat x100. Dan heb je inzichtelijk wat je doorklikpercentage is.
Wat een goed percentage is, hangt af van het kanaal en je branche en boodschap.

Als je net begint met social media statistieken met een beperkt budget, dan zijn de standaard statistieken en analytics van de kanalen een prima plek om te starten. Ze zijn gratis en geven je de juiste inzichten om je marketingbudget te optimaliseren.

4. Leer van je concurrentie

Een goed inzicht in jouw branche helpt om te bepalen wie je concurrenten zijn en hoe goed (of minder goed) ze het doen op social media platforms. Het helpt je te bepalen en af te bakenen waar je doelgroep naar op zoek is en het helpt je bij het bepalen van je doelen.

Concurrentie-analyse helpt je ook om ideeën en kansen te ontdekken die werken in jouw doelgroep. Het valt misschien op dat een concurrent wel heel actief is op Instagram, maar totaal niet op LinkedIn, Facebook en YouTube. Je kunt dan kiezen om daar ook actief te worden of om juist de andere kanalen te kiezen om actief te worden.

5. Maak een gewoonte van social media – alleen of met een team

Een moment om te posten of content aan te leveren moet passen in jouw werkritme, anders gaat het niet werken. Je kunt eventueel ook kijken binnen je team wie er het meeste affiniteit heeft met social media. Meerdere invalshoeken zorgen ook voor een meer divers kanaal, wat positief is. Een goed proces of een goed team is het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle social media marketing strategie. Te vaak zien we even een opleving van meerdere posts in een korte periode en dan is het ineens weer een lange tijd stil. Dit is niet bevorderlijk voor je vindbaarheid en bereik.

Je kunt je social media marketing ook (grotendeels) uitbesteden aan onze professionals. Vaak is input van wat beelden of projecten die opgeleverd zijn via mail of WhatsApp al voldoende; aangevuld met een contentplanning per kwartaal om ons een succes te laten maken van jouw social media strategie. We zorgen voor teksten, fotografie, animaties, video’s en infographics in een herkenbare huisstijl, zodat jij kunt groeien dankzij social media.

Social media uitbesteden als je een beperkt budget hebt? Dat kan, omdat wij gebruikmaken van handige en effectieve tools voor het plaatsen en monitoren van social media posts. Doordat we dit voor meer opdrachtgevers doen, kunnen we de kosten laag houden. En we zetten zelfstandige professionals onder onze verantwoordelijkheid in voor de productie van jouw content. Hierdoor krijg je per opdracht de juiste specialist, zonder dure overheadkosten.

6. Maak je boodschap helder, duidelijk en meetbaar

Dit is zonder twijfel een essentieel onderdeel van je strategie. Content is de belangrijkste bouwsteen van elke marketingcampagne. De kwaliteit van de inhoud bepaalt het succes van elke campagne. Dus bezuinig nooit op je content en boodschap.

Om een goede contentstrategie te bedenken is het soms fijn om even te sparren met een van onze marketingprofessionals. Dat kan eenmalig, maar we adviseren om minstens eens per kwartaal aandacht te besteden aan je strategie. Want alles wat je aandacht geeft groeit.

Content moet kort, duidelijk, helder en krachtig zijn in woord en beeld. En afbeeldingen en teksten moeten bij diverse kanalen aan bepaalde specificaties voldoen. En dat kan ook nog eens jaarlijks wijzigen. Onze specialisten blijven voortdurend up-to-date en dat voorkomt fouten en kostbare revisies.

Samenvatting

Je social media strategie is een essentieel onderdeel van je organisatiestrategie. Bij de groei en ontwikkeling is een effectieve social media strategie onmisbaar wat ons betreft.

Je wilt het waarschijnlijk direct goed doen bij de eerste poging, maar social media is doen, meten en verbeteren. Je hebt een beperkt budget en dat betekent dat je ook van elke post weer wat kunt leren om de volgende keer beter te doen. Je kunt maar 1 echte fout maken en dat is niet meten wat de resultaten zijn om daarop bij te sturen waar nodig. Sommige berichten doen het nu eenmaal beter dan andere. Dan is het goed om te leren waar dat in zit, zodat je die les vaker kunt toepassen in de toekomst.

Het bedenken, plannen en uitvoeren van een social media strategie kan ingewikkeld en lastig zijn. Daarom laten we je niet alleen aanmodderen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor inspiratie en een effectieve samenwerking.

Wat is een goede inschatting voor een budget van een social media marketing campagne?

Dat verschilt uiteraard per campagne en is afhankelijk van je doelgroep die je wil bereiken en hoe hevig de concurrentie is.

Het budget is daarnaast afhankelijk van de hoeveelheid kanalen die je in wil zetten. Een effectieve campagne kan -zonder betaalde promotie- al vanaf € 150,- per maand excl. btw en kan oplopen tot budgetten van € 1000,- tot € 10.000,- per campagne.

Welk percentage van de winst is nodig voor een goede social media marketing strategie?

Bedrijven zetten jaarlijks tussen de 5 en 15% van hun winst opzij voor marketing en communicatie. Van dat bedrag wordt vervolgens weer tussen de 15 en 25% ingezet op social media strategie en online communicatie. Dit percentage van het marketingbudget zien we wel jaarlijks verder verschuiven naar meer social media marketing inzet.

Wat is een goed social media marketing budget voor een zzp-er, starter, klein bedrijf?

Het gemiddelde wat vergelijkbare organisaties inzetten voor social media ligt tussen de € 150,- en € 750,- per maand. Een minimale inzet van € 10,- per dag is wel noodzakelijk voor een effectieve inzet.

En we adviseren altijd om het minimaal 6 maanden uit te voeren om qua statistieken en analyses een goede keuze te kunnen maken voor het vervolg. In de praktijk groeien de budgetten per maand elk kwartaal mee met de successen die dankzij social media worden behaald.

We hebben diverse succesvolle verhalen door het inzetten van social media met de juiste boodschap naar de juiste doelgroep. En dat vaak al met een advertentiebudget van € 150,- – € 500,- per bericht.
Waar kun je in papieren media (kranten, huis-aan-huis folders, magazines en clubbladen) adverteren met zoveel meetbaar bereik en betrokkenheid?

Hoe belangrijk is social media marketing eigenlijk?

Best wel belangrijk! Het helpt je om jouw doelgroep direct te bereiken en de interactie met ze aan te gaan. Het helpt je jouw boodschap, merk of product te verspreiden onder de juiste mensen en in contact te komen met nieuwe mensen, terwijl je aan het bouwen bent aan jouw organisatie of merk.

Wat heb ik eraan om social media in te zetten voor mijn merk of organisatie?

Een grotere merkbekendheid. Social netwerken is de meest kosten-effectieve digitale marketing strategie om informatie te verkrijgen en te verspreiden. Je zichtbaarheid wordt groter. Een social media marketing plan of strategie helpt je om serieus werk te maken van het vergroten van je merkbekendheid en het helpt je om bekend te maken bij een groter publiek. In ieder geval een veel grotere groep dan die je via traditionele marketing kunt bereiken. Traditionele middelen als kranten en magazines, kun je uiteraard wel inzetten als je doelgroep daar juist te bereiken is.

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!