Google Search Console tips en trucs

28 februari 2023

Burnio marketing en communicatie - Google Search Console tips en trucs

Hoe weet je of SEO activiteiten ook zinvol zijn? Daarvoor is er Google Search Console!

Google geeft je daarvoor de gratis tool Google Search Console. Daarmee krijg je enorm veel gedetailleerde informatie over de prestaties van jouw site. Je krijgt inzicht in de veiligheid, de fouten, de zoekopdrachten en nog heel veel meer.

Het is ook een krachtige tool om het zoekverkeer naar jouw site te vergroten.

Hoe werk Google Search Console en hoe kun je deze tool inzetten om meer verkeer naar je site te krijgen? We vertellen je het in dit blog.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een verzameling tools van Google om de prestaties van je website inzichtelijk te maken. Je kunt problemen opsporen en zo hoger in de zoekresultaten komen. Het is een krachtige, maar vooral ook een complex stuk gereedschap.

Waar gebruik je Google Search Console voor?

Ik vind dat het een onmisbare tool is voor elke eigenaar of marketeer van een website. Maar het wordt vaak vergeten om effectief in te zetten. En dat is een gemiste kans. GSC kan je enorm veel inzicht geven om de vindbaarheid van je site te verbeteren.

De voordelen van GSC zijn onder andere:

  • Controleren of Google de content van je site goed kan indexeren.
  • Nieuwe url’s aanmelden om te indexeren.
  • Zoekprestaties in de gaten houden.
  • Spam problemen in de gaten houden.
  • Ontdekken hoe Google je site ziet.

Google Search Console is dus echt een onmisbare, gratis SEO tool.

Hoe stel ik Google Search Console in?

Als Google Search Console voor jouw website nog niet is ingesteld, kun je dat zelf doen via de website van GSC. Log in met je Google account. Als je al Google Analytics 4 gebruikt, kun je het beste hetzelfde mailadres gebruiken.

Klik op start nu voor een nieuw account of kies links bovenaan het lijstje met al toegevoegde sites en kies dan ‘+ Property toevoegen’.

Kies dan voor ‘URL-voorvoegsel’. Die geeft je meer mogelijkheden voor autorisatie.

Als je site al gebruikmaakt van Google Analytics 4, zal de site na het invoeren van je url automatisch geautoriseerd worden.

Lukt dat niet? Neem dan contact op met onze SEO specialisten via [email protected].

Is het wel gelukt? Ga dan verder met de volgende stap: een sitemap aanmelden / toevoegen.

Google Search Console sitemap aanmelden

Als je site geverifieerd is, kun je de sitemap toevoegen. Dit is een bestand met een overzicht (plattegrond) van alle pagina’s en berichten op je site. Het is meestal een eenvoudig XML bestand. Met dat bestand vertel je aan Google welke pagina’s je website heeft.

Weet je niet zeker of je website een sitemap.xml bestand heeft? Probeer het dan eens met https://jouwdomeinnaamkomthier.nl/sitemap.xml of https://jouwdomeinnaamkomthier.nl/sitemap-index.xml.

Als je een WordPress site hebt, kun je met Yoast SEO, Smartcrawler of Google XML sitemaps plugin eenvoudig een sitemap aanmaken en onderhouden.

De url met je sitemap kun je via het zijmenu ‘Sitemaps’ toevoegen aan Google Search Console. Het kan een aantal dagen duren, voordat GSC de informatie uit je sitemap verwerkt. En intussen kun jij verder met de rest van dit blog!

Welke informatie kun je uit Google Search Console halen?

Als je site is toegevoegd aan Google Search Console kun je heel veel informatie over je site inzien. Als je ingelogd bent, kom je binnen op het overzicht. Hier zie je overzichtelijk en snel de belangrijkste informatie.

Je kunt snel zien welke crawlfouten er zijn, wat de prestaties van je site zijn en welke sitemap(s) er zijn aangemeld en verwerkt.

Aan de linkerkant kun je naar ‘Prestaties’ gaan. Daar zie je een overzicht hoe jouw site in de zoekresultaten presteert. Je ziet de zoekopdrachten, het aantal kliks, weergaven, doorklikprecentage (CTR) en voor welke zoekopdrachten je site vindbaar is.

De filters bovenaan de pagina geven je de mogelijkheid om de resultaten te verfijnen per locatie, datum, soort zoekopdracht en nog heel veel meer. Deze data is belangrijk om de impact van je SEO investeringen beter te begrijpen.

Een beknopte uitleg van de onderdelen:

  • Kliks: hoeveel kliks zijn er vanuit de zoekresultaten geweest naar jouw website?
  • Vertoningen: laat zien hoeveel zoekresultaten zoekers gezien hebben.
  • CTR: click-through-rate (doorklikpercentage) is een bekend getal als het goed is. Het aantal kliks gedeeld door het aantal weergaven.
  • Positie: geeft je een gemiddelde positie in de zoekresultaten. Let op: de zoekresultaten verschillen per plaats. Dus het is geen absolute waarde.

Dit zijn de 4 belangrijkste onderdelen. Er zijn nog een aantal extra items die in tabs beschikbaar zijn:

  • Zoekopdrachten: de zoektermen die bezoekers aan je site hebben gebruikt om op je site te komen.
  • Pagina’s: laat zien welke pagina’s in de zoekresultaten zijn verschenen.
  • Landen: laat zien uit welke landen de zoekopdrachten kwamen.
  • Apparaten: laat zien met welke apparaten de zoekopdracht werd uitgevoerd.
  • Zoekopmaak: laat zien welke soort zoekopdracht de bezoeker heeft gebruikt: web zoeken, video zoeken, afbeelding zoeken of een ander soort zoekopdracht.
  • Datums: laat per dag zien hoeveel vertoningen en kliks er zijn geweest.

Pagina indexering: overzicht welke pagina’s vindbaar zijn

Het rapport indexering laat je zien welke URL’s Google heeft geprobeerd te indexeren voor weergave in de zoekresultaten. Je ziet welke pagina’s zijn geïndexeerd, maar ook welke pagina’s nog niet goed zijn geïndexeerd.

De Googlebot doorzoekt (crawlt) het internet en verwerkt elke pagina die het tegenkomt. De zoekrobot maakt een indexering en samenvatting van elk woord op de pagina. De zoekrobot leest ook tags en alt-tags van titels, video’s, links en afbeeldingen op de pagina.

In de tabel kun je zien dat een flink aantal pagina’s goed is geïndexeerd, maar ook dat er voor ruim 2000 pagina’s nog werk aan de winkel is. Je kunt pagina’s toevoegen en verwijderen en dat zie je terug in deze grafiek.

Schrik niet als er een flink aantal pagina’s niet geïndexeerd zijn. Google filtert de urls uit die gezien worden als duplicatie content, niet canonical of zonder index meta tag. En er zijn altijd een aantal pagina’s die door je robots.txt bestand uitgesloten worden om te crawlen.

Met de tool ‘verwijderingen‘ kun je zien hoeveel links je verwijderd hebt. Je kunt een pagina ongeveer 90 dagen verbergen totdat deze definitief verdwijnt. En vergeet niet de pagina op je site zelf te verwijderen dan.

Sitemaps

Dit hebben we al eerder benoemd. In het kort: GSC laat informatie zien over je sitemap, inclusief de laatste update datum. Als die datum lang geleden is, is het de moeite waard om de sitemap opnieuw in te dienen.

Core Web Vitals – paginafunctionaliteit

Als er voldoende gegevens zijn verzameld voor je siteverkeer in de afgelopen 90 dagen, krijg je meer inzicht in je Core Web Vitals. Deze statistieken zijn voor Google heel belangrijk om een site hoog te laten score in de zoekresultaten. Je krijgt ook meer inzicht in de kwaliteit en snelheid van je site via PageSpeed Insights.

LCP: Largest Contentful Paint

Dit is de tijd die nodig is om een pagina te laden. Een goede score is 2,5 seconde of minder. En dat is inclusief grote bestanden, zoals afbeeldingen en headers.

CLS: Cumulative Layout Shift

Dit gaat over de visuele stabiliteit van de site. Het geeft aan hoeveel vormgeving/opmaak nog wijzigt na het laden. Denk hierbij ook aan sliders, interactieve elementen en AJAX formulieren.

FID: First Input Delay

Dit is de tijd tussen een actie van de bezoeker aan je site en de reactie van de browser.

 

Hoeveel en welke links verwijzen naar jouw site?

Benieuwd naar jouw backlinks? Google Search Console laat de domeinen zien die naar jouw site linken. En ook krijg je inzicht in welke pagina’s op jouw site de meeste links hebben.

Ook je interne links worden hier zichtbaar. Inzicht in je links is cruciaal. Zo zie je hoe jouw content verspreid wordt over het internet en wat het beste presteert in de ogen van Google.

Handmatige acties

Via Beveiliginsproblemen en handmatige acties aan de linkerkant kun je zien of er problemen zijn gedetecteerd met je site die om een oplossing vragen.

Gebruiksgemak op mobiele apparaten

Hier krijg je inzicht in hoe geschikt je site is voor mobiele apparaten. Bij fouten krijg je te zien waar het probleem zit. Dat kan zijn dat de teksten niet groot genoeg zijn, de paginabreedte te groot is of dat klikbare elementen te dicht op elkaar staan.

Een fout in deze categorie beïnvloed de ranking van je site in de zoekresultaten. Door deze problemen op te lossen maak je de kwaliteit van je website beter, maar je maakt vooral de gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker beter.

Crawlstatistieken

Om meer inzicht te krijgen in de activiteit van de Google zoekrobot op jouw site kun je naar het rapport ‘crawlstatistieken’ kijken. Die kun je vinden onder instellingen > crawlstatistieken.

Je zit hier hoe vaak je site gecrawlde wordt, hoeveel kilobytes gedownload zijn per dag en de downloadtijd voor je site.

Er is geen indicatie te geven volgens Google wat een goed getal is. Er is wel iets te zeggen over plotselinge stijgingen of dalingen.

URL Inspectie (voorheen Fetch als Google)

Via deze tool links boven in het menu kun je een test uitvoeren hoe Google een bepaalde pagina van je site ziet. Je kunt hier controleren of Google de pagina goed kan indexeren.

Robots.txt tester

Als je een robots.txt bestand gebruikt in je site, dan kun je die via de Google robots.txt tester controleren.

Als je bijvoorbeeld een afbeelding hebt die je niet in Google wil laten verschijnen, dan kun je in de testtool kijken of het adres van die afbeelding geblokkeerd wordt voor indexering.

Hoe kun je Google Search Console gebruiken om meer verkeer naar je site te krijgen?

GSC is een tool die je veel inzicht geeft in je site. We geven je een aantal tips hoe je GSC kunt gebruiken om je site te optimaliseren en meer verkeer naar je site te trekken.

Optimaliseer resultaten die geen kliks krijgen

Als je naar het rapport zoekresultaten gaat, kun je kijken welke zoekwoorden wel veel vertoningen opleveren, maar weinig kliks. Het gaat dan dus om zoekwoorden die veel vertoningen hebben, maar een lage CTR en dus ook een laag aantal kliks. Probeer 5-10 woorden te vinden die hieraan voldoen.

Open in een incognitovenster een zoekopdracht in Google met de gevonden zoekwoorden en kijk wat de resultaten zijn. Leer ook van je concurrenten. Er zijn een paar acties aan te raden:

Bovenstaande kun je ook nog eens herhalen, specifiek voor mobiel. Klik dan bovenaan het overzicht op het plusje en selecteer daar: apparaat: mobiel’.

Search Console Insights

Er is tegenwoordig ook een beknopt overzicht beschikbaar onder de naam Search Console Insights. Nadat je bent ingelogd met je account krijg je gedetailleerd inzicht in de belangrijkste statistieken van de afgelopen periode.

En uiteraard is het verstandig om onze specialisten in te schakelen voor hulp bij je GSC inzicht en het verbeteren van je vindbaarheid. Dit is niet iets eenmaligs. Werken aan een betere vindbaarheid is iets wat je regelmatig goede aandacht moet geven. Onze specialisten helpen je graag, zodat jij je kunt focussen op jouw werk. Neem contact op via [email protected].

Gebruiker toevoegen aan Google Search Console

Je kunt maximaal 100 gebruikers toegang geven tot het GSC account. Om een gebruiker toe te voegen ga je naar ‘instellingen’ > ‘gebruikers en rechten’. Klik dan op ‘gebruiker toevoegen’. Je kunt dan iemand met een Google account toevoegen en het niveau van toegang instellen.

Koppelen met Google Analytics

Via ‘instellingen’ > ‘partnerschappen’ kun je de gegevens van Google Search Console en Google Analytics (gebruik zo mogelijk GA4) koppelen voor nog meer inzicht.

Inhaakkalender aanvragen

Vul onderstaand formulier in om een PDF of papieren versie van de gratis inhaakkalender aan te vragen. 

Wil je hulp bij succes op social media? Plan dan een afspraak in met 1 van onze specialisten.

Offerte aanvragen

Vul onderstaand formulier in en geef in het tekstvak aan om welk product het gaat, inclusief de gewenste aantallen en datum van levering in Nederland.
Het is op verzoek zeker mogelijk om het ontwerp door ons uit te laten voeren.