Google heeft de oude Webmaster Guidelines (richtlijnen) compleet vernieuwd, vereenvoudigd en hernoemd. Het heet nu Google Search Essentials. De term webmaster is verdwenen.
Ga direct naar de 7 praktische tips om hoger te scoren in de Google zoekresultaten >
De oude Google Webmaster Guidelines waren alweer 20 jaar oud en dat is in de online wereld meer dan bejaard eigenlijk. Met deze flinke opfrisbeurt is ook de nieuwe naam Search Essentials geïntroduceerd.
Waarom een wijziging naar Search Essentials?
Omdat in de afgelopen 20 jaar het internet bepaald niet stil heeft gestaan. De vernieuwde richtlijnen zijn vereenvoudigd, duidelijker gemaakt en zijn zo opgesteld dat iedereen een duidelijk inzicht heeft in de regels voor het bouwen en onderhouden van een goede website. Het doel is om de richtlijnen praktisch toepasbaar te maken en mensen die met website bezig zijn, inzicht te geven in de dingen die er echt toe doen om goed gevonden en gewaardeerd te worden.
Wat is er gewijzigd?
Sins 2002 is er regelmatig het nodige veranderd aan de richtlijnen voor een goede website. Maar dit jaar heeft Google besloten dat het tijd werd voor een forse update.
- Naam wijzigen
Google Webmaster Guidelines heet nu Google Search Essentials. Webmaster is niet langer een term die de lading dekt volgens Google. Er zijn meer functies die zich bezig houden met het bouwen en onderhouden van websites. Eigenlijk is dit dezelfde reden waarom Google in 2015 Google Webmaster Tools heeft gewijzigd in Google Search Console. - Technische eisen
Google heeft nieuwe informatie gepubliceerd over technische eisen. Het helpt je bij het publiceren van content die door Google Zoeken goed geïndexeerd kan worden. Het gaat om goed toegankelijke content. - Spam beleid (spam policies)
Google heeft de regels voor het beleid om spam te voorkomen gepubliceerd. Het is om eigenaren van websites te helpen om geen content te publiceren die niet zinvol is voor de Google zoekmachine. De meeste informatie hierover was al beschikbaar in Google Search Central, maar Google heeft flink wat nieuwe informatie gepubliceerd om meer helderheid te krijgen in het spambeleid. En er zijn concrete voorbeelden toegevoegd, waaronder misleidende praktijken, linkspam, online belediging en bedreiging, scam en fraude. - Key best practices (belangrijkste praktijkvoorbeelden)
Google heeft nu ook duidelijkheid gegeven door praktijkvoorbeelden te publiceren. Dit zijn concrete aanbevelingen als je een site gaat bouwen of content gaat publiceren. Zorg ervoor dat je bezoekers van je site geholpen worden in hun zoektocht. Dat helpt ook om beter vindbaar te zijn in de Google zoekresultaten.
Andere wijzigingen zijn onder andere het organiseren van content op een logische manier. Google zegt zelf over de wijzigingen het volgende:
- Google Search Essentials
Vervangt Webmaster Guidelines met nieuwe secties: technische vereisten, spambeleid en belangrijkste praktijkvoorbeelden. - Google Search technische vereisten
Uitleg waar een webpagina technisch gezien aan moet voldoen om in de zoekresultaten getoond te worden. - Spambeleid voor Google Zoeken
Vervangt de Quality Guidelines (kwaliteitvereisten) van de Webmaster Guidelines. Het is vernieuwd met meer relevante praktijkvoorbeelden en een betere uitleg:- Link Spam: Samenvoeging van de oude pagina’s over betaalde links en link schemes.
- Malware en malicious behavior: Informatie wat voorheen in de beveiligingsinformatie stond.
- Hacked content: Informatie wat voorheen in de beveiligingsinformatie stond.
- Thin affiliate pages: Informatie die voorheen in Thin content en in Affiliate programma’s stond.
En er zijn ook nieuwe secties toegevoegd:
-
- Misleidende functionaliteiten
- Copyright verwijderverzoeken
- Online belediging verwijderverzoeken
- Scam en fraude
- Het maken van waardevolle content die bezoekers van je site verder helpt in hun zoektocht; betrouwbare informatie en content geschreven voor mensen en niet voor zoekmachines:
Deze informatie geeft advies over behulpzame content blogs en core update berichten. Dit was al bestaande en bekende informatie.
Waarom is deze informatie belangrijk?
De Webmaster Guidelines is altijd dé informatiebron geweest voor de beste SEO (zoekmachine optimalisatie) informatie om hoog te scoren in de Google Zoekresultaten. (SERP). En dat al 2 decennia lang. Deze wijziging van naam en het ontsluiten van nog meer informatie is voor je SEO strategie onmisbaar.
SEO managers, SEO medewerkers, Webmasters (sorry), site eigenaren, redacteuren en iedereen die een website heeft, beheert en onderhoudt zou deze informatie moeten kennen.
Wil je hulp of meer informatie? Plan dan een afspraak met 1 van onze SEO specialisten via [email protected].
BONUS: 7 tips voor goed scorende content
- Maak informatieve, behulpzame, betrouwbare content die geschreven is voor mensen.
- Gebruik woorden waar mensen in jouw content naar op zoek zijn en zet die woorden op belangrijke posities. Zet belangrijke trefwoorden in de titel en de koppen van je pagina. Maar laat de woorden ook terugkomen in alt-teksten en linkbeschrijvingen.
- Zorg ervoor dat Google je links kan crawlen / indexeren, zodat Google ook andere pagina’s op je site kan indexeren via links op de pagina.
- Vertel mensen over je site. Zorg ervoor dat je actief bent in communities, social media en andere online plaatsen waar jouw doelgroep actief is.
- Als je andere content hebt dan tekst, zoals afbeeldingen, video’s, gestructureerde data en JavaScript, zorg er dan voor dat deze content ook goed te indexeren / begrijpen is door Google. (Alt beschrijvingen en metadata, schema markup, etc…
- Zorg voor een goede weergave van je site in de zoekresultaten door de juiste vertalingen, titels, meta-beschrijvingen, etc…
- Als je content hebt die niet zichtbaar zou moeten worden in de zoekresultaten, doe dat dan op de juiste wijze door controle over hoe je content in Google wordt weergegeven.