Ooit was Facebook het belangrijkste sociale media platform. Die tijd is voorbij. Het social media landschap is veranderd door de komst van veel nieuwe social media kanalen.

Facebook heeft 2,9 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Maar uit onderzoek blijkt dat betrokkenheid op Facebook pagina’s van organisaties 20% gedaald is sinds 2017.

Dat klinkt heftig. Zeker voor marketeers, maar laat je niet afschrikken. Facebook is nog steeds een heel belangrijk kanaal voor marketing en communicatie. Ruim 60% van alle social media gebruikers, gebruikt Facebook. Om op te vallen in de schreeuw om aandacht is het belangrijk om Facebook posts (berichten) te maken die de juiste aandacht trekken. En daar helpen we je in dit artikel bij.

Hoe schrijf je een Facebook post die je doelgroep betrekt?

Er zijn veel verschillende soorten mensen actief op Facebook. De variatie in soorten content zorgt ervoor dat gebruikers betrokken worden bij je merk. Maar hoe doe je dat op de beste manier?

Hier zijn een paar tips om berichten voor Facebook te maken die zorgen voor betrokkenheid en interactie.

1. Hou het kort

We weten dat de tijd dat gebruikers aandacht besteden aan je bericht de laatste jaren alsmaar korter is geworden. De spanningsboog is geminimaliseerd. Schrijf dus korte en duidelijke content. Langere content helpt niet om de -vooral jongere- gebruikers te betrekken.

Hou je creatieve teksten kort en ‘snackbaar’. Dat helpt om je boodschap helder en duidelijk over te brengen. Als je links naar een website gebruikt, hou dan de tekst in het gegenereerde voorbeeld kort. Blijf in de buurt van de 40 tekens.

In het bericht van National Geographic Magazine zie je een voorbeeld van een korte websitetitel. Het maakt je nieuwsgierig naar meer en past bij de prachtige foto in het voorbeeld.

2. Zorg voor aantrekkelijk beeld

Een Facebook post bestaat uit de tekst (caption) en visuele elementen (foto, video, link, galerij, panoramafoto). Vaak wordt beweerd dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden. En dat klopt. Een goed beeld zorgt ervoor dat de aandacht van de gebruiker niet alleen wordt getrokken, maar ook wordt vastgehouden. Het kost ons brein maar 13 milliseconden om een beeld te verwerken. Dus waarom zou je dat niet inzetten in je eigen voordeel?

Gebruik aantrekkelijke en dynamische beelden in je berichten. In het bericht van de F1 zie je best nog wat tekst, maar de visuele aantrekkingskracht van Max Verstappen en de oranje kleur zorgen ervoor dat je in de tijdlijn opvalt en de aandacht vast kunt houden.

Visuele elementen geven je merk / organisatie een gezicht. Het bepaald voor een groot deel je identiteit. Berichten van jou worden na verloop van tijd vanzelf herkend. Dart komt door gebruik te maken van dezelfde kleuren, lettertypen en vooral je logo. We herkennen McDonalds bijvoorbeeld al door alleen de gele M of RedBull door de rode stieren met gele cirkel. Dat is het effect van jarenlang consistent bouwen aan een merk met een sterke visuele herkenbaarheid.

En dat geldt niet alleen voor foto’s, maar ook voor video’s en animated GIF’s. Infographics zijn ook geweldig om je visuele identiteit te verbinden aan informatieve content in een enkel bericht. Zorg er wel voor dat je afbeelding voldoet aan de eisen die Facebook stelt voor afbeeldingen in je berichten.

3. Trek aandacht met aantrekkelijke call-to-actions (CTA)

Of je nu een bericht voor social media schrijft of iets anders, je doel moet duidelijk zijn. Als het voor jou niet helder is, kun je niet verwachten dat je doelgroep je boodschap begrijpt.

Als je doelgroep je bericht helemaal heeft gezien, dan heb je ze ‘aan de haak’ geslagen. Nu moet je ze proberen vast te houden. Geef ze een vervolgstap met een aantrekkelijke, duidelijke oproep tot actie (call to action CTA). Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld inschrijven, nu boeken, downloaden, aanmelden, meer informatie, etc. Dit geeft de gebruiker een richting die ze kunnen volgen. Je laat ze niet aan hun lot over of verdwalen.

In het voorbeeld van Dolfinarium zie je een aantrekkelijke tekst gericht aan examenkandidaten. (En geloof ons maar, dat ouders van deze doelgroep dit ook wel onder de aandacht zullen brengen bij de juiste kandidaten…) Vervolgens hoeven ze niet het webadres voor de vacatures te typen in een browser. Ze kunnen meteen doorklikken naar MEER INFORMATIE.
En valt het je op hoe Dolfinarium herkenbaar is in beeld, logo, kleur en beeldgebruik?

4. Zoek de juiste balans tussen informatief en commercieel

Hoe vind je het zelf als je door je tijdlijn scrollt en steeds weer advertenties of gesponsorde content ziet? Ben je al geïrriteerd? Denk er dus goed over na, voordat je iets post. Voordat je het weet ben jij die pagina die alleen maar over zelfpromotie gaat.

Zorg voor een gezonde mix tussen promotioneel en informatief. Is daar een goed advies voor te geven? Natuurlijk! Er zijn globaal 2 mogelijkheden voor een goede contentmix:

  • de 80/20 regel
    80% van je berichten zouden moeten informeren, onderwijzen, uitleggen en je publiek vermaken.
    20% kun je gebruiken om direct je producten of diensten te promoten
  • de regel van derden
    1/3 van je berichten delen ideeën, tips en informatie
    1/3 van je berichten zorgen voor interactie met je volgers
    1/3 van je berichten is om je organisatie te promoten

Het kan zijn dat het voor jouw organisatie nog anders ligt. Geen zorgen. Niemand stopt je te volgen als je hierin je eigen keuzes maakt. Wat werkt voor jouw organisatie is de beste regel. En daar kom je alleen achter door in een goede mix te posten en vooral ook de resultaten te volgen qua bereik, interactie en uitgevoerde CTA’s.

Een mooi voorbeeld is Tony Chocolonely. Zij hebben een goed verhaal achter het merk wat ze consistent uitdragen. Naast commerciële boodschappen, posten ze ook regelmatig achtergrondverhalen en informatieve berichten.

5. Maak een keuze over hoe vaak je een bericht plaatst

Te weinig of teveel is voor niemand goed. En dat geldt ook voor social media berichten. Als je te weinig plaatst, gaat je doelgroep je vergeten. Post je teveel? Dan loop je een groot risico dat je doelgroep je zat gaat worden en je niet langer wil volgen.

Maar het probleem is dat er dagelijks duizenden posts geüpload worden op Facebook. Hoe val jij op tussen al die concurrentie van andere berichten? Door het slim aan te pakken!

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Facebook pagina’s met minder dan 10.000 volgers 50% minder betrokkenheid krijgen als ze vaker dan 1x per dag berichten plaatsen. Het advies is om 3-5x per week berichten te plaatsen op je Facebook pagina. 

Het kan zijn dat je 1x per dag op Facebook zou moeten posten. Maar tegelijkertijd is het een flinke uitdaging om dagelijks hoogwaardige content te maken / bedenken. Daarom is het verstandig om vooruit te plannen. Er zijn veel planningstools beschikbaar om hierin overzicht en rust te krijgen. Neem contact met Marco voor meer informatie over het maken en slim inplannen van je social media content; inclusief het plaatsen naar meerdere kanalen, zoals LinkedIn, Instagram, Google Mijn Bedrijf, Twitter en YouTube.

Zie voor meer informatie over de beste tijden en frequenties ook het artikel op FrankWatching >

Dit zijn de 5 tips voor Facebook berichten met meer betrokkenheid. Hieronder geven we je nog 6 tips voor super-content berichten op Facebook.

6 soorten berichten voor nog meer betrokkenheid (engagement)

Hoeveel regels voor het posten op social media je ook toepast, zonder content van goede kwaliteit zal het je niet lukken om op te vallen in de massa. Probeer een toon en stijl te vinden die je merk / organisatie goed weergeeft en maak content rondom die ‘kapstok’.

We geven je hier een paar voorbeelden van effectieve soorten content die bedrijven vaak toepassen om goede resultaten qua bereik en betrokkenheid te behalen.

  1. Vragen stellen
    Betrokkenheid en interactie is eigenlijk gewoon een gesprek starten. De meest eenvoudige manier om een gesprek te beginnen is een vraag stellen. Dit kan ook op Facebook. Dus begin met het stellen van een vraag. Laat mensen kiezen uit opties of vraag ze om hun ervaring te delen bijvoorbeeld. Tony Chocolonely laat mensen zo kiezen tussen 2 smaken.
  2. Tutorials
    Als je tegenwoordig iets uit wil zoeken of iets nieuws wil leren, ga je vaak op zoek naar een uitlegvideo. Het aantal how-to video’s online zijn niet meer te tellen. Er is een uitlegvideo voor alles. Van het handig vouwen van was tot het starten van een bedrijf. Je leert alles op internet.
    En mensen houden van dit soort video’s. Dus begin met het delen van jouw kennis en kunde. Je zult versteld staan hoeveel aandacht een relevante video trekt. Jij hebt kennis waar anderen in geïnteresseerd zijn.
  3. Een kijkje achter de schermen
    We houden allemaal van een kijkje achter de schermen of unieke informatie die anderen nog niet hebben. Hoe vaak kijk je bijvoorbeeld even binnen bij een ander op Funda?
    Je klikt bijna vanzelf op een video met bloopers of een kijkje achter de schermen. Hoe wordt iets gemaakt of wie zit er achter die mooie verhalen?
    Het helpt je ook om een abstracte organisatie een menselijk gezicht te geven. Laat maar eens zien hoe jij het liefste je koffie drinkt. Ik zeg altijd gekscherend ‘met een appeltaartje’. Mensen vinden het fascinerend om een onbekende kant te ontdekken. Help die nieuwsgierigheid maar eens een handje.
    Waarom dit werkt? Het is een vorm van storytelling (verhalen delen) die echt zijn en het helpt je doelgroep op een menselijk niveau een connectie aan te gaan met je organisatie.
    Stel je medewerkers voor, de sterren van de show. Alles wat niet algemeen bekend is delen, zorgt ervoor dat mensen nu al benieuwd zijn naar de volgende scoop. Geef een beetje en krijg veel terug. Zo simpel kan het zijn.
  4. Maak gebruik van content van je doelgroep (UGC = User Generated Content)
    Als mensen content maken die te maken heeft met jouw merk of organisatie, dan heb je dus met succes je doelgroep weten te bereiken en betrekken. Dus waarom zou je de content van je fans / ambassadeurs niet gewoon inzetten in je contentstrategie? Het brengt je doelgroep nog dichter bij je organisatie.
    Als mensen iets delen over je merk / organisatie dan kun je dat natuurlijk ook opnieuw delen. Dit soort berichten zijn het bewijs dat jouw merk of organisatie het verschil maakt. Het levert je niet alleen nog meer betrokkenheid op, maar ook nieuwe klanten. Het zijn eigenlijk reviews over jou. Je hoeft als ‘wc-eend niet meer te adviseren om wc-eend te gebruiken’.
    GoPro heeft dit goed begrepen. Zij delen vaak content die mensen gemaakt hebben met GoPro producten.
  5. Infographics werken echt!
    Als jij je afvraagt hoe je een Facebook bericht schrijft, is het misschien tijd om iets verder te denken. Mensen scrollen tegenwoordig snel door hun tijdlijn heen. Ze blijven hangen als er iets vermakelijks of interessants hun aandacht trekt.
    Naast vermaak kun je ook interessante informatie delen. De beste en meest visueel aantrekkelijke manier voor het delen van informatie? Deel je informatie in een infographic! Je maakt daarmee informatie aantrekkelijk, begrijpelijk en overzichtelijk beschikbaar. Gebruik grafieken, patronen, diagrammen, lijstjes en kleuren.
  6. Nieuws, trending, inhakers en sensatie
    Internet is tegenwoordig dé bron voor nieuws en informatie. De meeste mensen krijgen hun breaking news of scoop alleen nog maar via social media mee.
    Nu hoef je van je Facebook pagina geen nieuwssite te maken, maar je kunt wel informatie delen die relevant is voor jouw branche en doelgroep. Op deze manier betrek je mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk / organisatie.
    Soms is het ook verstandig en leuk om in te haken op trending topics. Je kunt vooruit inplannen om in te haken op bepaalde dagen (zie onze inhaakkalender), maar je kunt ook inhaken op actualiteit. Chocomel, Heineken en Hema weten vaak snel en ludiek in te haken op actualiteit. Zie hiervoor wat mooie voorbeelden uit 2021 op Adformatie.

Ik hoop dat je een stap verder komt met deze content tips. Ben je benieuwd naar onze unieke social media tools voor het eenvoudig posten en inplannen van berichten op meerdere kanalen? Neem dan contact met ons op en we helpen jouw organisatie ook online groeien.

Welk soort berichten krijgen de meeste likes?

Er is geen specifiek soort bericht wat de meeste likes krijgt. Maar een visueel aantrekkelijk bericht heeft veel meer kans om op te vallen en mensen te betrekken dan berichten met alleen maar tekst.

Wat moet ik niet op Facebook plaatsen?

Als bedrijf met een publieke pagina moet je voorkomen dat je mensen beledigd of je concurrentie vernedert. Vermijd het innemen van sterke, politieke standpunten. Dat hoort thuis op een persoonlijke pagina. Voor je het weet jaag je (een deel van) jouw doelgroep weg.

Hoe plaats ik een aantrekkelijk bericht op Facebook?

Het belangrijkste is dat je bericht kort is ‘snackbaar’ is. Daarna is het belangrijk dat het bericht er netjes en verzorgd uitziet. Gebruik afbeeldingen of animaties / video’s bij je bericht of neem tekst op in je afbeelding. Gebruik duidelijke call-to-actions om het doorklikken te bevorderen.

Hoe schrijf ik een aantrekkelijke titel of een goed bijschrift?

Je bijschrift moet kort zijn en een duidelijk doel hebben. Schrijf geen ellenlange berichten, omdat Facebook daar geen limiet op heeft. Hou de toon vriendelijk en schrijf zo aantrekkelijk dat de lezer vanzelf verder wil lezen. Een duidelijk oproep tot actie (call-to-action) in je bijschrift is een goede manier om meer mensen naar jouw site of fysieke locatie te leiden, waardoor de betrokkenheid bij je bericht groter wordt.

Hoe zit het met hashtags?

Je kent ze wel: die woorden met zo’n hekje ervoor #irritant. Hashtags zijn aanklikbaar en daarmee kan een bezoeker snel een overzicht krijgen van nog meer berichten over het betreffende onderwerp. Er zijn ook kanalen die standaard bepaalde hashtags volgen en die content ook weer delen. Het helpt dus bij het creëren van een olievlekwerking van jouw bericht. De juiste hashtags kies je door te onderzoeken welke hashtags populair zijn en veel aandacht trekken. Een tool waar je dat mee kunt uitzoeken is bijvoorbeeld Hashtagify.me.

Hoe zit het met goede berichten op Instagram, Twitter, LinkedIn, Google Mijn bedrijf en andere social media kanalen?

In grote lijnen kun je de tips die we hier beschreven hebben voor Facebook ook toepassen op andere kanalen. Korte, krachtige, doelgerichte berichten met visueel aantrekkelijke beelden zijn altijd een must; ongeacht het kanaal. Bedenk wel wat per kanaal het verschil kan zijn voor jouw doelgroep. LinkedIn is vaak wat meer serieus en inhoudelijk. Instagram is per definitie visueel ingesteld.

Vergeet in je strategie ook niet om aantrekkelijke stories te plaatsen op Facebook en Instagram. En met Instagram Video of Reels bereik je ook mensen die interesse hebben in jouw onderwerpen, maar je nog niet volgen.

Hoe krijg ik meer volgers op mijn social media kanalen?

Dat kan op veel verschillende manieren. Zowel organisch als betaald.

  • Neem linkjes naar je social media kanalen op in je e-mailhandtekening en op je website.
  • Plaats kwalitatieve content. Dat trekt vanzelf meer volgers.
  • Roep mensen op om je te volgen op social media in je e-mail nieuwsbrief.
  • Roep mensen met QR codes in advertenties, bij je receptie, in je winkel, etc. op om je te volgen.
  • Gebruik je aftersales om mensen te vragen je kanalen te volgen.
  • Met betaalde promoties (advertenties) kun je berichten ook onder de aandacht brengen bij mensen die je nog niet volgen. Wij hebben jarenlange ervaring hiermee en voeren dit op maandelijkse basis uit voor onze opdrachtgevers. Dan kun jij je bezig houden met waar jij goed in bent. 😉
Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!