Geen zin of tijd om een heel artikel door te nemen? Scroll door naar beneden voor een korte samenvatting van dit Google Bedrijfsprofiel artikel.

Marketing is een onmisbaar onderdeel van elke organisatie. De mogelijkheden om jouw organisatie onder de aandacht te brengen, blijft maar groeien en ontwikkelen.

Als jouw organisatie niet op social media vindbaar is, mis je ene enorm kans om mensen met jouw merk en boodschap te bereiken. Meer dan 4 miljard mensen maken wereldwijd gebruik van social media. Als je nog geen social media marketing plan of idee hebt voor Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube, LinkedIn of Facebook, dan helpen we je daar graag bij.

Maar naast social media wil je ook dat jouw website goed gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google en Bing. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is intussen een heel breed en uitgebreid vakgebied geworden. Je plaatst misschien al regelmatig berichten op sociale media, maar plaats je die dan ook in Google? Kan dat dan? Jazeker!

Heb jij je weleens verdiept in een Google Business Profile (Google Mijn Bedrijfsprofiel)? Als je nog nooit van Google Mijn Bedrijf hebt gehoord, dan heb je het vast weleens gezien. Als je in Google bijvoorbeeld zoekt naar ‘supermarkt’ of ‘dierenarts’, dan verschijnt op grotere schermen rechts en op kleinere schermen bovenaan een blok met uitgebreide informatie. Je ziet een afbeelding, adres en knoppen om te bellen, de site te bezoeken en nog meer ‘rijke content’ (rich content) die van belang is bij jouw zoekopdracht. Dat blok is een Google Bedrijfsprofiel.

De weergave van jouw bedrijf is verbonden met de weergave op Google Maps en toont de locatie van jouw organisatie. Het wordt vooral weergegeven bij lokale zoekopdrachten en kan helpen om jouw organisatie hoog in de resultaten weer te geven. En als je eenmaal het profiel goed hebt ingericht kun je met dit profiel ook berichten en producten actief onder de aandacht brengen in de zoekresultaten bij je profiel en je kunt op een eenvoudige manier reviews en chats van (toekomstige) contacten verzamelen.

Is een Google Bedrijfsprofiel iets voor mij?

Er zijn nog teveel bedrijven die de mogelijkheden van een Google bedrijfsprofiel onvoldoende benutten. Bedrijven die we geholpen hebben met een Google Bedrijfsprofiel, hebben een veel grotere zichtbaarheid op Google Maps. Het helpt daarom enorm bij je naamsbekendheid. Ons eigen profiel wordt dagelijks door duizenden gezien, zonder reclamebord in de tuin. We zijn gevestigd langs een drukke rondweg, waar duizenden gebruikers van Google Maps dagelijks onze bedrijfsvermelding op de kaart langs zien komen. Probeer het zelf maar eens als je over de Rondweg-oost in Veenendaal rijdt in de buurt van de Rotonde naar Veenendaal-Oost in noordelijke richting net voor de rotonde. In zuidelijke richting net na de rotonde. En… hou wel de ogen goed op de weg!

Maar voordat we je helemaal blij maken. Er zijn zijn een paar eisen aan bedrijven en organisaties voordat ze op Google worden weergeven met een bedrijfsprofiel of niet. De volgende weergaven zijn beschikbaar:

  • Fysieke locaties: klanten kunnen de locatie bezoeken of je producten daar kopen.
  • Mobiele locaties: klanten worden bezocht, maar er is een kantoor als bezoekadres (voorbeelden: loodgieter, installateur, hovenier, etc…)
  • Zelfstandige praktijkhouders: een fysieke locatie voor organisaties met services, zoals een makelaar of een advocaat.
  • Bedrijven met een servicegebied: mobiele organisaties die service op locatie aanbieden en op bezoek gaan bij klanten (de elektrische fietsen busjes en sta-op-stoel services bijvoorbeeld)

En een profiel is helemaal gratis. Dus geen enkele reden om geen profiel aan te maken of te optimaliseren.
Zie je er toch nog tegenop om het in te richten? Dan kun je ons altijd inschakelen om (tegen scherpe tarieven) een optimaal Google Mijn Bedrijfs profiel in te richten en bij te houden.

Google wijzigt het algoritme voor het vertonen van zoekresultaten regelmatig. En dat geldt ook voor Google Mij bedrijfsprofielen. We leggen je graag stap-voor-stap uit hoe je jouw Google Bedrijfsprofiel kunt verbeteren en het kunt inzetten als social platform om lokaal beter op te vallen dan je concurrent.

Stap 1: Vul de belangrijkste informatie in

Een Google bedrijfsprofiel is een weergave van je feitelijke informatie. Dus alleen een profiel aanmaken is niet genoeg. De volgende gegevens zijn onmisbaar om op te vallen en mensen naar je toe te trekken.

Je kunt je organisatie opzoeken in Google met een zoekopdracht uiteraard en dan gegevens wijzigen. Nog beter is het om je profiel te beheren via https://www.google.com/business/. Hier kun je nadat je bent ingelogd, jouw organisatie zoeken en beheren of toevoegen.

  • Naam van je organisatie
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website adres (URL)
  • Openingstijden

Dit is het eerste wat zoekers te zien krijgen. Als er informatie mist, zullen ze gaan twijfelen aan de echtheid en professionaliteit van jouw organisatie. Ze zullen dan sneller naar de volgende (lees: concurrent) gaan die alle informatie wel op orde heeft. Dus zorg ervoor dat je informatie klopt, actueel en compleet is. Zo niet, dan kun je een bewerking voorstellen, maar nog beter: zorg dat je geverifieerd wordt als eigenaar van je eigen bedrijfsprofiel.

Stap 2: Verifieer je weergave / profiel

Je hebt je gegevens aangepast en aangevuld. Je profiel heeft nog een verificatie nodig. De meest gekozen manier door Google is een briefkaart met een code die per post wordt verstuurd naar het fysieke adres. Op de kaart staat de code om je te verifiëren als eigenaar van de organisatie. Let op: de briefkaart wordt vaak voor reclame aangezien. Hou de brievenbus 11 dagen lang na de aanvraag van de code extra goed in de gaten.

Voor sommige organisaties is verificatie per telefoon mogelijk. En het komt vaak voor dat bedrijven met een vermelding in Google’s Search Console direct geverifieerd worden.

Stap 3: Vul je openingstijden in

Zorg voor een goede weergave van de juiste openingstijden. Die kun je bij je profiel eenvoudig aanpassen per dag. Het is ook mogelijk om aangepaste openingstijden toe te voegen voor speciale dagen of periodes. Denk bijvoorbeeld aan extra openingstijden in december op sluiting in de zomervakantie.

Stap 4: Voeg foto’s toe

Zorg voor duidelijke, sprekende en kwalitatief hoogwaardige foto’s bij je bedrijfsprofiel. Je kunt PNG of JPG bestanden plaatsen tussen 10kB en 5 Mb. Minimaal 720×720 pixels.

Stap 5: Voeg andere bestanden toe

Stop niet bij 1 plaatje / foto. Zorg ervoor dat je ook het logo van je organisatie toevoegt en foto’s van de buitenkant en binnenkant. En je kunt zelfs een korte bedrijfsvideo plaatsen. Bestanden moeten kleiner zijn dan 100Mb en de resolutie moet 720p of hoger zijn. Zorg ervoor dat een video niet langer is dan 30 seconden.

Stap 6: Kies de juist knoppen (Call to actions – CTA)

Er zijn veel soorten knoppen mogelijk. Je kunt een link toevoegen naar het boeken van een afspraak, je menukaart of een bericht laten sturen. Afhankelijk van het soort bedrijf kun je soms ook een serviceknop toevoegen. Hier kun kun je vertellen waarvoor men bij je terecht kan. Maak het zo makkelijk mogelijk om met je in gesprek te komen!

Stap 7: Voeg vragen en antwoorden toe (FAQ)

Google biedt de mogelijkheid om vragen en antwoorden toe te voegen aan je bedrijfsprofiel. De meeste concurrenten hebben geen of onbeantwoorde vragen in het profiel staan. Zorg ervoor dat de zoeker jouw organisatie kiest, omdat je antwoord geeft op vragen.

Maak je weergave in Google tot een succes

1. Reviews

Net als bij Facebook kunnen bezoekers reacties achterlaten. Benader een aantal tevreden klanten en vraag ze om een review achter te laten. Je zult versteld staan hoeveel mensen dat graag voor je doen. In de praktijk merken we vaak dat meer dan 50% hier positief op reageert (tot wel 75% !!!).

En maak dan een goed plan om meer feedback te krijgen in de toekomst. Dat kan door nog meer mensen te benaderen die al klant zijn of door nieuwe klanten uit te nodigen een review achter te laten door middel van een email.

Reviews krijgen is stap 1. Zorg ervoor dat je ook kort reageert op reviews. Een paar regels als dank of als toelichting helpt enorm in je online betrouwbaarheid. De zichtbare interactie draagt enorm bij aan je goede, online reputatie.

97% van toekomstige klanten leest eerst reviews. Dus laat deze kans niet liggen!

Wij bieden je -tegen betaling- een goede tool om chats, reacties en reviews te beheren en overzichtelijk in een inbox te beheren. Neem contact op voor meer informatie!

2. Posts (berichten)

Nog geen 20% van de bedrijven met een bedrijfsprofiel op Google maakt regelmatig gebruik van de mogelijkheid om berichten te plaatsen bij het profiel. We hebben een goede tool om je berichten in te plannen voor weergave in de Google zoekresultaten. Je kunt afbeeldingen, tips, acties en andere waardevolle informatie plaatsen om je zoeker te informeren.

We bieden je de mogelijkheid om deze berichten ook te plaatsen op andere kanalen, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram met een kleine aanpassing. Uiteindelijk kun je met 1 gemaakt bericht, alle kanalen bedienen. En de tool helpt je ook om berichten vooraf in te plannen, zodat je daar een aantal weken geen omkijken naar hebt.

Regelmatig berichten plaatsen is niet alleen goed om interactie met je doelgroep te hebben. Het helpt je voor een nog betere naamsbekendheid en herkenbaarheid. En het is een goedkope en effectieve manier om interactie met je klanten te hebben. Je vindbaarheid in Google verbeterd in de praktijk meestal en het zorgt voor meer verkeer naar je site en lokatie.

Maar het kan intensief en veelgevraagd zijn om hier elke dag mee bezig te zijn. We helpen je graag met de juiste tips en programma’s om dit slim te doen.

3. Statistieken

In online marketing is het alleen mogelijk om te bepalen of iets effectief is of niet, als je ook meet wat het resultaat van je inspanningen is. Met onze exclusieve tool geven we je uitgebreid inzicht in de prestaties van je Google Bedrijfsprofiel. Van het aantal weergaven in de zoekresultaten en op Google Maps tot en met het aantal reviews en fotoweergaven.

Deze informatie helpt je om te bepalen wat je nog verder kunt verbeteren. En welke soort content je vaker zou moeten inzetten en welke soort juist niet effectief was / is.

En neem vanuit ruim 9 jaar praktijkervaring van ons aan: een Google Bedrijfsprofiel is één van de meest krachtige kanalen voor lokale SEO (Zoekmachine optimalisatie) en zichtbaarheid.

Samenvatting

Een Google bedrijfsprofiel, mits juist ingezet, kan je veel klanten opleveren. Jouw informatie toevoegen is eenvoudig en een verificatie is vereist. Als je de code hebt ingevoerd, kun je jouw bedrijfsprofiel publiceren en bewerken.

Door berichten, foto’s en trefwoorden toe te voegen aan je Google Bedrijfsprofiel kun je hoger gevonden worden in Google en lokaal, online nog beter zichtbaar zijn. Gebruik onze unieke tool om dit proces nog verder te vereenvoudigen.

Met een paar simpele stappen kun je jouw Google Bedrijf weergave verbeteren en meer tijd besteden aan de interactie met jouw klanten.

Neem contact op met onze SEO en Google specialist via [email protected]. Marco vertelt je graag meer over de kansen die er zijn voor jouw organisatie. En hij kan je ook meer vertellen over de social media marketing tool en actuele kosten. Je kunt onze tool al gebruiken vanaf € 45,- per maand voor 5 social media kanalen en 1 gebruikerslogin. Al vanaf 1 bericht per week, per social media kanaal bespaar je al op personeelskosten door de inzet van onze tool.