We geloven allemaal ergens in. Of we geloven in iets anders.

Er zijn kinderen die geloven dat Sinterklaas en de paashaas bestaan, terwijl anderen geloven dat eenhoorns bestaan.

En er zijn mensen die iets plaatsen op social media en geloven dat iedereen alles leest wat je plaatst.

Er worden dagelijkse miljoenen stukjes content geplaatst in de vorm van blogs, posts, longreads, etc… Maar slechts een klein percentage daarvan trekt de aandacht van de lezer. En de aandachtsspanne daalt ook nog eens jaarlijks. Dus echt aandacht trekken wordt een steeds grotere uitdaging.

Dus je zult meer moeten doen dan een ‘geweldig artikel’ beloven. En dat kan met een krachtige introductie die de aandacht grijpt.

Een knaller van een intro helpt om de lezer te overtuigen dat je iets interessants te vertellen hebt. Een goede intro helpt om de lezer te verleiden de hele tekst te lezen. Maar niet alle contentmakers weten hoe je een goede, pakkende inleiding schrijft. Je hebt geluk! We helpen je in dit artikel om ‘catchy’ intro’s te schrijven die zorgen voor meer bereik en verkeer naar je site.

Inhoud

  1. Begin met een feitje
  2. Begin met een anekdote
  3. Gebruik een cliffhanger
  4. Begin met een vraag
  5. Gebruik een confrontatie
  6. Hou je zinnen kort
  7. Tutoyeer
  8. Maak het niet te ‘verkoperig’
  9. Samenvatting

Lees je mee?

Hoe lang mag een intro zijn?

Er is geen specifiek lengte voor een introductie die het beste werkt. Uit onderzoek geven experts aan dat ongeveer de intro 10% van je totale aantal woorden zou mogen zijn. Dus met een post van 1500 woorden, zou je intro 150 woorden mogen zijn.

Zorg in ieder geval ervoor dat je intro’s niet te lang worden. Een gemiddelde lezer heeft ongeveer 55 seconden de tijd voor jouw artikel. Dus je hebt nog geen minuut om je punt te maken.

8 tips om een goede introductie te schrijven.

We geven je hier een aantal tips uit onderzoek en ervaring. Welke soorten intro’s helpen gegarandeerd om de aandacht van je lezer te trekken?

1. Begin met een interessant feit, wat niets met je onderwerp te maken heeft.

Eén van de beste manieren om je content te laten opvallen is door te starten met een interessant feitje. Dat trekt de aandacht van je lezer.

Het is nog beter om een feit te kiezen wat niets met je onderwerp te maken heeft. Feiten die niets met je onderwerp te maken hebben, zorgen ervoor dat de lezer stopt met scrollen. Je verbaast je lezer en ze gaan nadenken wat dit feit te maken heeft met jouw merk/post.

En je kunt natuurlijk ook een feit gebruiken wat wel met je onderwerp te maken heeft, maar wat nog niet bekend is bij de lezer. De meeste mensen zijn constant op zoek naar nieuwe informatie.

Zorg er dus voor dat je interessante feitjes beschikbaar hebt om de aandacht te trekken.

2. Start met een verhaal / anekdote

Als je geen inspiratie hebt voor een goede intro, gebruik eens een anekdote. Het is een kort verhaal wat helpt om de aandacht van de lezer te trekken. Het is de toegangsdeur naar de rest van je content.

Maar hoe maak je een perfecte anekdote? Een paar tips:

Een persoonlijk verhaal

Vertel een verhaal van iets wat je hebt meegemaakt, in plaats van een algemene quote of motivatie die ze al lang kennen.

Door een persoonlijk verhaal te delen, maak je jezelf tot een expert op dit onderwerp. Je komt authentiek over en je maakt een meer persoonlijke connectie met je doelgroep.

Een quote

Een quote als openingszin is een effectieve manier om de aandacht te trekken. Quotes maken lezers nieuwsgierig naar het bijbehorende verhaal.

En als je het goed doet, maak je ze nieuwsgierig of de inhoud net zo aantrekkelijk is als de quote.

En zorg wel voor een nieuwe of echt opvallende quote. Gebruikmaken van algemene quotes die iedereen allang kent, zorgt niet voor nieuwsgierigheid om verder te lezen.

3. Gebruik cliffhangers

Gebruik eens een cliffhanger in je social media post. Cliffhangers hebben als doel om de aandacht van de lezer te trekken en de nieuwsgierigheid te vergroten. Met een cliffhanger in de introductie van je bericht zorg je ervoor dat de lezer ook de volgende regel graag wil lezen.

‘Er staat iets nieuws te gebeuren…’

‘Deze tips gaan je geld opleveren…’

‘Hoe wij besparen op gas…’

Aan het einde van de intro zitten je lezers op het puntje van hun stoel, benieuwd naar de rest van het verhaal. Vooral met Facebook en Instagram stories kun je handig gebruikmaken van cliffhangers door eerst een beeld met de cliffhanger te plaatsen en in de volgende afbeelding meer vertellen.

4. Begin met een vraag.

Je bericht beginnen met een vraag is ook een goede manier om de lezer te betrekken bij de oplossing van een probleem. Niet alle soorten vragen horen in de introductie thuis.

Vermijd verwijten, zoals: ‘Wat ga jij doen aan de enorme hoeveelheid puisten en pukkels in je gezicht?’

Natuurlijk wil je de lezer betrekken bij het ontwerp of de situatie, maar zorg ervoor dat er tussen de regels door geen verwijt te lezen is. Een goed voorbeeld is:

‘Heb je moeite met slapen? Wordt je moe wakker of voel je slaperig door de dag heen? We helpen je symptomen van een slaapstoornis te herkennen om de hulp te krijgen die je nodig hebt.’

Zie je wat er gebeurde toen je deze vragen aan het lezen was? Of je werd nieuwsgierig naar de antwoorden, omdat je ook niet heel perfect slaapt. Of je maakte totaal geen connectie met de vragen, omdat dit onderwerp en dus ook deze vragen totaal niet voor jou van belang zijn. De schrijver van de vragen heeft een situatie weten te creëren waar de lezer een connectie kan maken. De schrijver heeft een poort gemaakt naar de rest van de content.

5. Gebruik confrontaties voorzichtig

Een voorzichtige / vriendelijke confrontatie is een manier die schrijvers vaak gebruiken. Het deelt een kleine tik uit naar de overtuigingen, acties of situatie van de lezer.

In de meeste gevallen heeft dit soort introducties twee effecten:

  • de lezer wordt nieuwsgierig
  • of geïrriteerd

Ze lezen door tot het einde om te bewijzen dat je ongelijk hebt.

Voorbeeld:

‘Jazeker. Je hebt het goed gelezen: 5 redenen om op te vertrouwen dat e-mail marketing zorg voor loyaliteit en betrokkenheid. Je dacht dat e-mail marketing passé was? Zeker niet! E-mail marketing is springlevend. We zullen het je uitleggen…’

De sleutel tot succes van een confrontatie is om er zeker van te zijn dat je nooit over de grens gaat tussen een prikkelende stelling en een echte aanval op je lezers.

6. Hou je zinnen kort.

Je introductie is de eerste kans om indruk te maken op je lezers. En hier gaat het vaak mis. De zinnen worden te lang, te complex en daarmee te ingewikkeld om te lezen.

Het resultaat? Lezers moeten moeite doen om te begrijpen wat de hoofdboodschap is. En niemand wil aan het begin geen moeite doen.

Gebruik dus korte zinnen. Ongeveer 15 woorden per zin. Dat is leesbaar en ‘snackbaar’ om de aandacht vast te houden.

7. Tutoyeer

Tutoyeren is misschien wel de meest krachtige manier van connectie maken in teksten. Het zorgt voor een connectie met de lezer en laat ze voelen dat het om hen gaat.

U ben dit artikel ook al helemaal tot hier aan het lezen. Dat komt heel anders over dan ‘je hebt al flink moeite gedaan om de geheimen van een goede intro te ontdekken’. Het verschil tussen u en je is niet per sé een verschil in beleefdheid, maar het helpt wel om je te gebruiken.

Als lezers het woord ‘je’ zien, ontstaat er in het brein een gevoel dat het artikel speciaal voor hen is. Het voelt dan meer als een persoonlijk artikel voor jou.

De meeste merken hebben de kracht van tutoyeren intussen online wel ontdekt. Voorbeelden?

‘Helemaal jouw stijl.’ > Ikea

‘Jouw Dirk, altijd dichtbij.’ > Dirk supermarkten

‘Kijk goed of je aangifte volledig is.’ > Belastingdienst

 

8. Maak het niet te ‘verkoperig’.

Natuurlijk heeft jouw artikel alle ingrediënten voor een succesvolle post. Je hebt het probleem van je lezer onder de aandacht gebracht en een oplossing geboden. Maar probeer in je intro niet teveel je artikel te ‘verkopen’. En beloof zeker niets in de intro, wat het artikel niet waar kan maken.

Als je een belofte doet in de intro, zorg er dan voor dat die belofte in het artikel ook nagekomen wordt. Als je in de intro een aantal SEO tips belooft, zorg er dan ook voor dat je die tips geeft. Het lijkt een open deur, maar te vaak wordt er ‘clickbait’ gebruikt. En dat zorgt er bij een volgend bericht voor dat je lezer / doelgroep minder snel verder zal lezen. Zorg ervoor dat je de lezer niet teleurstelt.

Samenvatting

Een krachtige intro is de eerste stap om online op te vallen. We hebben je 8 tips gegeven voor een goede intro. En nu aan de slag!

Je intro moet beknopt, pakkend en krachtig zijn om het juiste effect op je lezers te bereiken.

Wat is de beste soort introductie?

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste introductie’. Het is goed om te bedenken welke boodschap je wil brengen en wat je doel ermee is. Wat ertoe doet is dat je de aandacht van de lezer trekt en betrokken houdt in de eerste zin.

Wat te doen al je geen inspiratie hebt voor een introductie?

Als je niet zeker bent hoe je een blog of social media post kunt beginnen, kun je altijd eerst nog de complete tekst schrijven en aan het einde de intro schrijven. Op deze manier heb je een duidelijker beeld over wat er in de introductie zou moeten staan.

Is het een goed idee om mijn bericht te starten met een mop of grappige anekdote?

Humor is altijd een goed idee. Zorg er wel voor dat je niemand beledigt of voor het hoofd stoot. Wat humoristisch voor jou is, is dat niet persé ook voor een ander. Dus denk wel goed na voor het posten.

Wat moet er in een introductie staan?

Een intro zou 2 elementen minstens moeten bevatten:

  • een haakje om de aandacht van de lezer te trekken
  • en een kort overzicht van de inhoud.

Moet ik SEO trefwoorden gebruiken in mijn intro?

Jazeker! Je introductie bevat tenminste één van je belangrijkste trefwoorden. Je probeert met content je zichtbaarheid en bereik te vergroten op de juiste trefwoorden, toch?

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!