Hoe zit het met GA4 (Google Analytics 4)?

29 september 2022 | Alle berichten van Burnio, Analytics, Google, Handleiding, Marketing, Marketingbureau, Nieuws, SEA, SEO

In 2023 gaat er flink wat veranderen aan Google Analytics. In dit artikel vertellen we je alles over de gevolgen voor jouw website en statistieken.

INHOUD VAN DIT ARTIKEL:

Heb je teveel informatie of geen idee waar te beginnen? Schakel onze online marketing specialisten in. Die helpen je het maximale uit je online budget te halen. Mail naar [email protected] voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Google Analytics is de meestgebruikte tool voor het analyseren van de resultaten van websites. Maar dat wist je vast al, want je leest dit artikel!

Waarschijnlijk gebruik je Google Universal Analytics (GUA) om de betrokkenheid van je websitebezoekers te meten. En je hebt vast al iets gehoord over de wijzigingen naar Google Analytics 4 (GA4).

Wij gebruiken Google Analytics al meer dan 10 jaar voor websites die we gemaakt hebben of waar we de online marketing voor verzorgen. Dus dit artikel is in ieder geval voor een groot deel van onze opdrachtgevers mogelijk interessant.

We vatten samen wat je moet weten over GA4 en hoe je daar het beste op voorbereid kunt zijn. We helpen je graag met een naadloze overgang naar dit vernieuwde platform (of een alternatief platform). We geven je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat moet je weten over GA4?
  • Wat is er nieuw in GA4?
  • Hoe bereidt ik mijn site stap-voor-stap voor voor de overgang naar GA4?

Waarom is data en analyse zo belangrijk?

Inzicht in de prestaties van je website is cruciaal om keuzes te maken om onderdelen te verwijderen, wijzigen of toe te voegen. Elke opdrachtgever heeft een site om meer klanten, cliënten, opdrachtgevers of opdrachten binnen te halen. Samen met een groot aantal opdrachtgevers werken we maandelijks aan het optimaliseren van de website en andere online marketing activiteiten. Meer organisch verkeer naar de site is een doel op zich. Maar nog beter is het om de juiste mensen naar je site te trekken. Want aan toevallige passanten heb je niet zoveel.

Als je content publiceert zul je ongetwijfeld veel informatiezoekers trekken (zoekers zonder intentie om te kopen). Het aantal bezoekers aan je site stijgt, maar je omzet en winst zie je niet stijgen.

Data en doelen horen bij elkaar. Maar hoe ze bij elkaar horen is niet altijd helder. Daarvoor moet je vaak wat dieper in de data duiken. Hoe kun je doelen bepalen, zonder te weten wat je nu al bereikt met je site? Doelen stellen, begint met een goede nulmeting. Inzicht is cruciaal.

Google Analytics is hierbij onmisbaar. Samen met eventueel andere tools, zoals Hubspot, Semrush, Ubersuggest of Google DataStudio, geeft het de juiste inzichten om de juiste doelen te bepalen!

Data is geen strategie

De juiste doelen bepalen hangt af van je strategie. Wat wil je op de lange termijn bereiken op welke wijze? Data-analyse is belangrijk, maar het is in zichzelf niet een strategie. Schakel onze marketing specialisten in om je hierbij te helpen. We helpen je graag nog beter je doelen te bepalen en te bereiken. We helpen je data op de juiste wijze te interpreteren en organiseren, zodat je snel en overzichtelijk inzicht krijgt in de prestaties van je website.

Wat is GA4?

Google Analytics is ooit begonnen in 2005 als een tool om bedrijven meer inzicht te geven in het verkeer op hun website. Google Analytics kan een website in de gaten houden, een mobiele app, een blog – alles wat een unieke tracking-ID heeft. Alles wat je meet is een property.

Google Analytics is wereldwijd de meestgebruikte tool voor de analyse van websitebezoekers. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 55% van de websites Google Analytics gebruikt. Dat lijkt veel, maar als je daarbij bedenkt dat daarnaast meer dan 30% van alle websites totaal geen analysetool bevat… Dan is het marktaandeel van Google dus aanzienlijk!

Google is zo’n grote speler in online analyse dat elke wijziging direct leidt tot een rimpel in het water van de online marketing. En deze stap naar versie 4 zorgt zelfs voor een beetje een storm.

Wat is de overeenkomst van GA4 met eerdere Google Analytics versies?

Zelfs als je al langer Google Analytics gebruikt, dan ziet de site / het dashboard er meteen anders uit. De oude statistieken zoals paginaweergaven, sessies, nieuwe gebruikers, etc. zijn er nog steeds, maar wel op een andere plek dan je gewend bent.

De focus voor GA is niet langer aantallen, maar betrokkenheid (engagement). Het gaat op kwaliteit van de bezoekers.

Wat is er dan anders voor ervaren Google Analytics gebruikers?

  • Het bouncepercentage is verdwenen
    Je zult moeten wennen aan nieuwe statistieken, zoals sessie met betrokkenheid, gemiddelde tijd betrokkenheid per sessie en betrokkenheidspercentage.
    Een sessie met betrokkenheid is ‘een sessie die 10 seconden of langer heeft geduurd; of 1 of meer conversie gebeurtenissen had; of 2 of meer pagina’s zijn bezocht.
  • Het meetmodel is gebaseerd op gebeurtenissen die je ook nog eens zelf kunt aanpassen.
  • Veel standaardrapporten uit Google Analytics zijn niet te gebruiken / niet langer beschikbaar in GA4
    Daarvoor in de plaats is er nu de ‘explore’/’ontdekken’ tab waar je verschillende rapporttemplates kunt bekijken of je eigen rapport kunt maken.

Als je eenmaal een beetje gewend bent aan de nieuwe elementen, zul je snel de weg weten te vinden in GA4. Lees snel verder voor stap-voor-stap instructies hoe je kunt starten met GA4.

Start zo snel mogelijk met GA4!

GA4 is eind 2020 al geïntroduceerd. In maart 2022 heeft Google aangekondigd dat gebruikers uiterlijk 1 juli 2023 een upgrade uitgevoerd moeten hebben. Op dit datum stopt de oude versie van Google Analytics. Zonder migratie naar GA4, zal je website dan niet langer meer gemeten worden qua resultaten.

Google adviseert dringend om zo snel mogelijk over te stappen op GA4. En dat ondersteunen wij ook! Door nu al over te stappen kun je niet alleen wennen aan de nieuwe tool, maar je bouwt dan ook nu al data op om volgend jaar nog te kunnen vergelijken. Oude, verzamelde data in voorgaande Google Analytics versies is dan niet langer meer beschikbaar.

Google heeft zelf een goede video gemaakt, waarin je in 10 minuten een rondleiding krijgt door de nieuwe interface van GA4.

Maar er zullen ongetwijfeld nog vragen overblijven na het bekijken van de video.

Wat gebeurt er met mijn oude Google Analytics data?

Google is daar niet heel duidelijk over. Dit is hun officiële statement:

“Na 1 juli 2023, kun je oude data nog wel 6 maanden lang inzien. We weten dat data belangrijk voor je is en we adviseren je om je historische data te exporteren en op een andere wijze op te slaan.”

Wat moet je doen om oude Google Analytics data op te slaan?

We adviseren onze opdrachtgevers om alle historische Google Analytics data te exporteren. In ieder geval, bijvoorbeeld in Excel, noteren wat de belangrijkste gegevens waren.

We bieden ook de mogelijkheid om in ‘oude’ statistieken te kijken met onze unieke Google Data Studio dashboards. Die zijn als PDF te exporteren per periode.

Een eenvoudige manier om oude data na 1 juli 2023 te vergelijken met data uit GA4 is er (vooralsnog) niet. Je kunt geen appels met peren vergelijken, toch?

Google heeft bijvoorbeeld geen bouncepercentage meer. Paginaweergaven zijn vanaf nu gebeurtenissen (events). Google wil meer focus op gebruikers die waardevol zijn voor de site. Daarom is vergelijken met oude data geen eerlijke en zelfs een onmogelijke vergelijking.

Aan de slag met Google Analytics 4 (GA4)

Een wijziging aanbrengen in je techniek is vaak iets spannends om zelf te doen. We wachten vaak liever op het beste moment. We hebben nieuws voor je: dat moment komt nooit, dat moment is nu!

Om veel gedoe of verlies van gebruikers te voorkomen heeft Google 3 manieren ontwikkeld om eenvoudig aan de slag te gaan met GA4. En bij elke optie geven ze een goede stap-voor-stap uitleg.

  • Optie 1: Een nieuw account aanmaken
  • Optie 2: GA4 toevoegen aan een site met een bestaand Google Universal Analytics account.
  • Optie 3: GA4 toevoegen aan een site met een CMS.

Optie 1: Een nieuw GA4 account aanmaken en instellen

Als je nog geen ervaring hebt met Google Analytics of gewoon een nieuwe start wil maken, dan is dit de beste optie voor je. Je hoeft niet na te denken over het migreren van oude data en je hoeft niets van een oud platform af te leren.

Als GA4 helemaal nieuw is voor je, dan kun je deze stap-voor-stap instructies van Google volgen.

Optie 2: Een GA4 account toevoegen aan een site waar je nu al Google (Universal) Analytics voor gebruikt.

Als je al bekend bent met Google Analytics, dan is dit de optie voor jou!

Google heeft een SetupAssistent die de GA4 property naast de al bestaande Google Analytics property plaatst.

Tot juli 2023 blijf je dat verzamelen via de oude Google Analytics en tegelijk wordt ook nu al data in GA4 verzameld. Je kunt tussen de twee properties wisselen in je Google Analytics account. Wij bieden je de mogelijkheid om zowel voor de oude als de nieuwe analytics gebruik te maken van een Google Data Studio dashboard.

De SetupAssistent wordt door Google hier stap-voor-stap uitgelegd.

Optie 3: GA4 toevoegen aan een website met een CMS.

Als je een website hebt met een CMS (content management systeem), dan zijn de stappen een klein beetje anders. Het gaat dan om sites gebouwd met o.a. Wix, WordPress, Drupal, Squarespace, GoDaddy, WooCommerce, Shopify, Fork, Magento, Awesome Motive, Hubspot, etc…

Als deze optie voor jou is, dan kun je optie 2 volgen, maar Google heeft wat aanvullende instructies in dit artikel. Voor WordPress bieden we de mogelijkheid om te integreren met Google Site Kit.

De grote vraag is of jouw CMS native ondersteuning biedt voor GA4. Zo niet, dan moet je de sitetag handmatig toevoegen aan de code van je site. Ook daar geeft Google stap-voor-stap instructies voor.

Wat moet ik nu doen?

Plan tijd vrij in je agenda om het te regelen of laat ons de overstap naar GA4 regelen, al dan niet in combinatie met een maatwerk Data Dashboard. En vaak is dit ook een mooi moment om je website sowieso onder de loep te nemen. Is alles nog correct? Moeten er updates gedaan worden aan techniek of inhoud? Nieuwe foto’s, nieuwe teksten en de informatie updaten.

Google zegt zelf:

We raden je aan zo spoedig mogelijk de switch te maken naar Google Analytics 4. Hiermee bouw je alvast de nodige data op en je doet ervaring op met de nieuwe omgeving. Dit zorgt voor continuïteit voor het moment waarop Universal Analytics niet langer beschikbaar is.

Heb je teveel informatie of geen idee waar te beginnen? Schakel onze online marketing specialisten in. Die helpen je het maximale uit je online budget te halen. Mail naar [email protected] voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Voor een enkele opdrachtgever is het hebben van gedetailleerd inzicht in je statistieken minder belangrijk. Daar bieden we ook alternatieven voor Google Analytics voor aan.

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!