Dé juiste strategie voor je hashtags!
Hoeveel hashtags gebruik jij in je social media berichten? Soms zie je een lijst hashtags bij een bericht op Facebook en Instagram die langer is dan het bericht zelf. Wat is het ideale aantal hashtags per kanaal? We vertellen je in dit artikel vanuit de praktijk hoe de verschillende algoritmes invloed hebben op het aantal hashtags. Less is more lijkt ook voor hashtags van toepassing.
Hashtags? Wat zijn dat?
Iedereen gebruikt hashtags (hekjes #) onder social media berichten. Maar waarom eigenlijk? En sinds wanneer? De hashtag werd voor het eerst gebruikt in 2007 op Twitter. Het idee was dat een hekje met een trefwoord behulpzaam zou kunnen zijn om snel een overzicht te krijgen van berichten over dat trefwoord. En vanaf dat moment is de rest geschiedenis. Een goede hashtag strategie is onmisbaar en tot op de dag van vandaag (januari 2024) een must.
De echte vraag is: is 1 strategie voor alle platforms goed genoeg? Of kun je beter per kanaal je hashtag strategie aanpassen? Het antwoord op die laatste vraag is: ja! Het effectief gebruiken van hashtags verschilt per kanaal. Hieronder vertellen we je meer per kanaal. Onderstaande tips komen voort uit diverse internationale onderzoeken, gegevens van de social media kanalen zelf en praktijkervaring van de afgelopen jaren.
1. Hashtag strategie voor Facebook
Hashtags op Facebook zijn effectief voor je volgers. Kwaliteit van je hashtags is belangrijker dan de hoeveelheid. Het algoritme van Facebook gaat minder uit van hashtags dus beperk het aantal hashtags bij Facebook berichten tot maximaal 2-3 per bericht.
2. Hashtag strategie voor Instagram
Een hashtag in je Instagram bericht werkt. Uit onderzoek blijkt dat een bericht met slechts 1 hashtag 12,6% meer betrokkenheid oplevert dan een bericht zonder hashtags.
Om je zichtbaarheid en bereik te vergroten gebruik je populaire hashtags in je bericht. Zorg ervoor dat je niet meer dan 3-5 hashtags gebruikt per bericht. Je kunt ook een unieke hashtag voor je eigen merk gebruiken. Dat zorgt niet alleen voor een betere bekendheid van jouw merk, maar nodigt mensen ook uit om die hashtag te gaan gebruiken.
TIP: Je kunt je hashtags ook plaatsen als eerste comment op je bericht. Dit werkt in de praktijk ook prima. Je bericht blijft er dan netjes uitzien en het maakt voor je bereik geen verschil.
3. Hashtag strategie voor LinkedIn
LinkedIn is een netwerk voor professionals. Maar ook hier dragen hashtags bij aan meer bereik en betrokkenheid. Probeer professionele hashtags te gebruiken die veel gebruikt worden binnen jouw branche. Een unieke hashtag voor je bedrijf kan uiteraard ook gebruikt worden.
Als je een LinkedIn pagina beheert, kun je tot maximaal 3 hashtags volgen en je berichten op die specifieke hashtag overzichtspagina’s delen.
De praktijk leert hier ook dat maximaal 3 hashtags in je bericht het meest effectief is.
4. Hashtag strategie voor YouTube
De juiste hashtags op YouTube helpen je om beter vindbaar te worden (SEO). Je kunt hashtags toevoegen in de titel, de beschrijving en in je kanaal omschrijving. De officiële limiet is 15 hashtags, maar 3-5 per video zijn voldoende om meer betrokkenheid te genereren.
Kijk goed naar video’s van je concurrenten. Welke hashtags gebruiken zij?
Samenvatting hashtag strategie
Om effectief om te gaan met hashtags is een strategie per kanaal noodzakelijk. Beperk het gebruik tot het maximale, effectieve aantal per kanaal. Kijk ook of de hashtags per kanaal wel hetzelfde zijn of dat er verschillende hashtags per kanaal effectiever kunnen zijn.
Heb je meer vragen over social media of heb je ondersteuning nodig bij het bedenken, ontwerpen, schrijven en publiceren van berichten? Mail naar [email protected]!