LinkedIn tips

Je kunt sociale media gebruiken voor je bedrijf op de juiste manier, maar ook totaal verkeerd. Een goede LinkedIn etiquette en de nodige tips helpen je om LinkedIn succesvol in te zetten, zonder de angst om fouten te maken.

Hieronder staan de 20 belangrijke tips voor een optimaal gebruik van LinkedIn. Dingen die je juist wel en juist niet zou moeten doen om nog meer succesvol te zijn op LinkedIn. Of maak direct een afspraak voor een training (individueel of in een groep) >

Volg Burnio op LinkedIn > 

1. Personalisatie

Een connectie maken met iemand kan met een standaardtekst, maar wil je echt succesvol zijn op LinkedIn. Maak de uitnodigingstekst persoonlijk om succes te hebben in social media verkoop en om een connectie te maken met nieuwe klanten.

2. Stuur een welkomstbericht

Stuur een vriendelijk welkomstbericht nadat de connectie tot stand is gebracht. Het is het verschil tussen contact leggen en contacten aan je netwerk toevoegen om een relatie op te bouwen.

3. Niet relevante berichten zijn spam

Zorg ervoor dat elk bericht wat jij verstuurd ook echt relevant is voor jouw netwerk en past bij jouw autoriteit. Doe je dit niet goed, dan kan het zijn dat de ontvanger niet reageert en het aanziet voor spam.

4. Reageer op berichten; reageer zo snel mogelijk

Als je berichten naar je connecties stuurt, dan kun je er vaak op rekenen dat ze reageren. Check je LinkedIn box regelmatig en reageer op berichten die je krijgt.

5. Wie heeft je profiel bekeken?

Kijk je wel eens wie jouw profiel heeft bekeken? Zo niet, dan mis je misschien mogelijke klanten die op de een of andere manier al interesse in je hebben getoond.

6. Professionele profielfoto

Mensen zijn visueel ingesteld en het eerste wat ze zien van een LinkedIn profiel is de profielfoto. Zorg ervoor dat je goed in de camera kijkt en licht glimlachend. Je foto moet actueel en herkenbaar zijn. En het lijkt een open deur, maar gebruik geen vakantiefoto’s. LinkedIn is een professioneel netwerk en daar hoort een passende foto bij. Humor en gek doen mag op de foto, maar alleen als dat iets is waar je om bekend staat. Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat er logo’s of avatars gebruikt worden. Logo’s al profielfoto doe je alleen op je bedrijfsprofiel. Een avatar kan prima ingezet worden, mits die ook echt bij jou past.

7. Je profiel moet slagen voor de WIIFM test

Mensen kijken naar profielen op LinkedIn volgens de WIIFM methode: What’s in it for me? Wat is mijn voordeel? Spreek je doelgroep direct aan. Voeg waarde toe.

8. Naam

Iets anders dan je naam invoeren in het veld ‘naam’ is een schending van de Terms of Service van LinkedIn en kan leiden tot een beperking van je account.

9. Neem afscheid van een saaie headline en omschrijving

Als iemand op je LinkedIn profiel komt, dan heb je enkele seconden om indruk te maken, zodat ze meer van je willen weten. Maak dus een pakkende headline / slogan.

10. Jouw activiteiten

Je kunt geen relaties opbouwen als je niet actief bent met interessante berichten en gesprekken met je klanten. Reageer op berichten die passen bij jouw ‘positionering’. Geef antwoord op vragen, maar deel ook regelmatig zelf interessante content. En durf kwetsbaar te zijn, door gewoon vragen te stellen als je bepaalde kennis mist. Netwerken met relaties is geven en ontvangen.

11. Privacy instellingen

Stel je privacy instellingen zo in dat al je connecties je complete naam kunnen zien en sta toe dat jouw netwerk wordt geïnformeerd als je in het nieuws bent en dat je connecties jouw lijst met connecties kunnen zien.

12. Voeg connecties NOOIT toe aan je mailinglist

Maak geen export van je lijst met connecties om ze toe te voegen aan je e-mailingdatabase. Het is intussen ook niet meer heel makkelijk om te doen. Stuur je connecties NOOIT een mailing via een marketing service van een andere partij. Dit is niet netjes en in veel landen intussen ook illegaal.

13. Sociale aanbevelingen

LinkedIn heeft het makkelijk gemaakt om op social media bewijs te leveren van je kennen en kunnen. Er zijn secties voor aanbevelingen en vaardigheden met aanbevelingen op je profiel. Maak daar gebruik van! Door te vertellen waar jouw persoonlijke kennis, kunde en kracht ligt, weet de bezoeker van je profiel nog duidelijker waarvoor ze bij jou terecht kunnen!

14. Verzoeken om aanbeveling

Personaliseer je verzoeken om aanbeveling altijd. En vraag het alleen aan mensen die werkelijk iets over je te vertellen hebben.

15. Onderhoud je relaties

Onderhoud je LinkedIn relaties door ze regelmatig te betrekken. Zoek naar de juiste triggers en benut ze om je connecties te berichten met gepersonaliseerde berichten. Reageer op jubilea, functiewijzigingen en content die zij delen.

16. Plaats waardevolle content

Content delen is essentieel om onder de aandacht te blijven bij je doelgroep. Als je content post moet je doel altijd zijn om waardevolle informatie te bieden aan je doelgroep.

17. Introduceer mensen

Help je connecties om meer connecties te maken door ze aan elkaar voor te stellen als dat nut heeft.

18. Wees positief en professioneel

Onthoud: LinkedIn is geen Facebook, Twitter of Instagram. Het is een professioneel netwerk. Als je niet professioneel blijft op LinkedIn loop je de kans om vertrouwen te verliezen bij je connecties.

19. LinkedIn Open Netwerker (LION)

Zet je LinkedIn profiel niet open voor iedereen. Je netwerk is veel effectiever als je kiest voor kwaliteit boven kwantiteit.

20. LinkedIn groepen

Een van de snelste manieren om je netwerk uit te breiden is om deel te nemen aan groepen waar je ideale klanten zich ook bevinden. Je hebt dan ook de kans om uit te groeien tot autoriteit op dat vakgebied, maar soms is het genoeg om samen met vakgenoten kennis en kunde te delen.

Burnio marketing en communicatie is jouw LinkedIn specialist

Meer weten over LinkedIn persoonlijke profielen, bedrijfsprofielen of LinkedIn advertising? Burnio helpt met trainingen (individueel of in groepen), outsourcing, contentplanning en contentproductie. Neem direct contact met ons op voor meer inspiratie!

Volg Burnio op LinkedIn > 

Of nodig Marco, de LinkedIn specialist, uit voor een connectie op LinkedIn >