MBTI model
Het MBTI model is een overzichtelijke indeling van de soorten bezoekers van je bedrijf of je website. Het is een model wat helpt bij het helder zicht krijgen op de verschillende personen in je doelgroep.
Competitieve bezoeker
Legt (onbewust) verbanden en ziet het grotere geheel. Heeft een drang naar feiten.
Gericht op actie en heeft maar een paar belangrijke feiten nodig om de grotere lijn te zijn. Infograhpics en grafisch getoonde informatie in illustraties zijn belangrijk, samen met duidelijke contactgegevens.
Spontane bezoeker
Speelt in op situaties die ontstaan en kan goed improviseren. Is gericht op activiteiten om snel nieuwe dingen te ontdekken. Beslist over het algemeen ook erg snel. Bij het opnemen van informatie gebruikt deze bezoeker vooralf zintuigen. Als het gevoel maar goed is, dan besluit deze bezoeker snel om tot actie over te gaan. Is te verleiden met goede aanbiedingen en duidelijke knoppen (call-to-actions).
Methodische bezoeker
Deze bezoeker wil eerst een goed oordeel vellen over wat het beste besluit is. Verzamelt daarvoor alle benodigde informatie en feiten om de juiste afweging te maken. Neem de tijd om gegevens te verzamelen en te vergelijken. Video’s, veelgestelde vragen (en antwoorden), datasheets, instructies, handleidingen en procesuitleg zijn erg belangrijk.
Humanistische bezoeker
Deze bezoeker vindt het belangrijk dat hij en de mensen om zich heen zich goed voelen; een echt mensen-mens. Wordt gedreven door intuïtie; het juiste gevoel of de juiste aanbeveling. Bij het maken van een besluit is het belangrijk dat anderen het daar mee eens zijn. Een keuze maken duurt vaak wat langer, maar daarna wordt het vaak een relatie voor de lange termijn. Referenties, ervaringen, beoordelingen en portfolio zijn erg belangrijk voor deze bezoeker.
Hoe pas je MBTI toe?
MBTI is een sterk vereenvoudigde indeling van je (toekomstige) relaties / klanten. Verwerk duidelijk voor elke soort bezoeker elementen in je site, offerte, brochure, gesprek of welk communicatiemiddel op welk moment dan ook. Burnio helpt je graag met een kritische en opbouwende feedback op je huidige middelen en kanalen. Je communicatie en marketing verbeteren door deze elementen goed te verwerken werkt. Dus leg snel contact met onze communicatiespecialisten.
Wil je een stapje dieper en grondiger ontdekken hoe jouw merk kan groeien met de juiste focus op jouw doelgroep? Lees dan verder hieronder over archetypen.