Marketing persona’s opstellen in 4 stappen

12 oktober 2021 | Alle berichten, Branding, Communicatie, Marketing, Nieuws

Krijg een duidelijk beeld van jouw doelgroep

Organisaties (of marketingmedewerkers) die een verhaal of boodschap gaan opstellen, vragen zich vaak af: ‘Zou ik het interessant vinden?’. En dat is een grote fout! Contentmarketing gaat niet over wat je met jouw organisatie wil bereiken of wat jou interesseert. Het gaat erom wat jouw doelgroep interessant vindt. Als je content maakt zonder helder voor ogen te hebben wie je probeert iets te leren, wie je probeert te betrekken of inspireren, dan ben je verstuur je een blinde boodschap. Het is maar hopen dat iemand jouw content ergens tegenkomt en geïnteresseerd raakt. En het zal je misschien verbazen, maar deze strategie kan soms werken, maar meestal is dit een garantie voor mislukking.

Hoe maak je dan wel betekenisvolle en waardevolle content? Content maken waar jouw doelgroep interesse in heeft? Dat kan door marketing persona’s op te stellen. Door deze persona’s krijg je dieper inzicht in jouw doelgroep. Wie zijn ze? Welke vragen hebben ze? En -de belangrijkste vraag- hoe kan ik ze helpen hun vraag te beantwoorden of probleem op te lossen?

Download nu GRATIS de Persona beschrijving template >

Wat zijn marketing persona’s?

Marketing persona’s zijn in principe een combinatie van feiten (bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, etc…) en demografische en psychologische informatie (waar haken ze op aan?).

Anders gezegd: jouw marketing persona’s zijn een overzichtelijke landkaart van jouw doelgroep. Hun gedachten, wensen, persoonlijkheid helpen je om de wereld vanuit hun perspectief te bekijken. Door hun eigenschappen te verzamelen en te verwerken in verschillende persona’s, creëer je een overzichtelijke weergave van de mensen die je wilt aantrekken.

Wat heb ik aan persona’s?

Door persona’s te gebruiken kruip je figuurlijk in de huid van je doelgroep. Het geeft een inkijkje in hun gedachten. Je kunt brainstormen, je ideeën onderzoeken en afstemmen op de juiste personen, zodat jouw content altijd interessant, relevant en waardevol is. En het kan invloed hebben op andere elementen van je huisstijl, zoals toon, beeldgebruik en kleuren.

Hoe beter jouw content is, des te eenvoudiger het is om een groep betrokken mensen te krijgen; fans van je merk, je eigen community. Het is de basis om een langdurige relatie op te bouwen met jouw doelgroep.

Ongeveer 44% van de marketeers maken geen gebruik van persona’s blijkt uit onderzoek van het Content Marketing Institute. Dus door wel persona’s op te stellen, heb je direct een voorsprong op je concurrentie.

Hulp nodig bij het opstellen van persona’s? Neem contact op met Burnio en we helpen je graag om meer inzicht in jouw doelgroep te krijgen.

Wat zijn goede persona’s?

Het internet staat vol met allerlei soorten persona templates om goede personabeschrijvingen op te stellen. (Misschien was je daar wel naar op zoek en ben je daarom op deze pagina terecht gekomen.) Elke template heeft zijn eigen voor- en nadelen. Wij hebben ontdekt dat een goede personabeschrijving altijd de volgende drie elementen bevat:

  1. Ze zijn nauwkeurig
    Goede persona’s zijn gebaseerd op grondig onderzoek. Ook al draai je al 25 jaar of langer mee in jouw branche en denk je alles over jouw doelgroep te weten, dan nog is het verfrissend en verhelderend om direct naar de bron te gaan. Vragen stellen aan jouw doelgroep levert je pas echt een eerlijk beeld op.
  2. Ze zijn beknopt
    Je wilt dat je persona’s grondig zijn, maar je kunt makkelijk verzanden in teveel data. Wij hebben dat voorheen zelf ook te vaak gedaan. Het gaat om de basis: hoe los jij hun probleem op of hoe geef je antwoord op hun vragen?
  3. Ze zijn goed bruikbaar
    Het heeft geen zin om al dit werk te doen, zodat het maar ergens in een document opgeslagen staat (en vergeten wordt). Daarom is het belangrijk om duidelijk en beknopt te zijn. Je zou ze moeten kunnen onthouden en elke dag helder voor de geest hebben. Maak er desnoods portretten van die je in je kantoor of kantine ophangt.

Met bovenstaande in gedachten hebben we het opstellen van persona’s voor je vereenvoudigd in 4 duidelijke stappen.

Hoe stel je marketing persona’s samen in 4 stappen?

Er zijn zoveel manier om marketing persona’s te beschrijven. Het kan je afschrikken om er aan te beginnen. Dat is de reden waarom veel marketeers geen of halve personabeschrijvingen hebben. En die geven je net niet dat inzicht wat je wil hebben.

We willen niet dat je vastloopt, dus daarom nemen we je in 4 stappen mee naar een perfecte persona beschrijving. We maken het je makkelijk. In een maatwerk workshop nemen we je mee door de stappen. Je kunt ook de gratis personatemplate aanvragen via info@burnio.nl.

Onze template helpt je om de interactie met jouw doelgroep in kaart te brengen en aan het einde heb je jouw eigen personabeschrijving.

Stap 1: Praat met mensen

Het begint met een onderzoeksfase. Ook al heb je langdurige klantrelaties. Het is tijd om het gissen en inschatten achter je te laten en direct bij de bron te vragen wie ze zijn en wat ze van jou nodig hebben.

Let op: Als je al klanten hebt, heb je een voorsprong. Als je net start als organisatie en op zoek bent naar de beste product-markt combinatie, zoek dan naar onderzoeken, studies en andere relevante informatie die je goed inzicht gaan geven. Dat kunnen ook brancherapporten van banken of de Kamer van Koophandel zijn.

Maar zorg er eerst voor dat je helder hebt wat je van jouw doelgroep wil weten:

  • Naam
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Beroep
  • Kanalen (waar je ze kunt bereiken)
  • Pijnpunten (de problemen waar ze tegenaan lopen of waar ze een oplossing voor zoeken)
  • Hoe jouw product/service helpt om hun probleem op te lossen (de boodschap die je voor ze hebt).

Dit is de basisinfo die je nodig hebt om je eigen persona’s op te stellen. Het helpt je om de juiste vragen te formulieren die ze voor je hebben. En je kunt uiteraard de template verfijnen zodat die nog beter bij jouw organisatie past. Als je bijvoorbeeld ouderenzorg verleent, kun je de persona ook indelen op religie / identiteit en wel of niet reanimatiebeleid. Maar zorg ervoor dat je niet teveel vragen stelt.

En dan begint je onderzoeksfase. Ga naar de mensen toe of nodig ze uit. Stel ze alle vragen en maak aantekeningen. Je kunt persoonlijke interviews houden, mensen bellen of mailen. Je kunt ook combinaties maken van live ontmoetingen met vragenlijsten of online enquêtes. Het is ook verstandig om sales en klantenservice medewerkers te betrekken als die er zijn. En vergeet secretaresses of receptionisten niet. Die kunnen je feilloos vertellen welke vragen het vaakst gesteld worden. Iedereen in jouw organisatie met klantcontact kan waardevolle input leveren!

Jouw doel is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over jouw doelgroep. Alleen dan kun je relevante en nauwkeurige persona’s samenstellen.

Stap 2: Verwerk de antwoorden

Als je grondige onderzoek klaar is, heb je ontzettend veel informatie, met de nadruk op VEEL. Als je alle reacties hebt verzameld ga je met anderen de informatie verwerken, samenvatten en categoriseren. Maak een lijst van alle pijnpunten / vragen, leeftijden, etc. Verfijnen doe je later. Het gaat nu om het grote geheel.

Tijdens deze fase komen de belangrijkste thema’s vanzelf verder naar boven. Je komt regelmatig dezelfde antwoorden tegen als het goed is. Je kunt zelfs verrast zijn over antwoorden waar je zelf nog niet aan gedacht had. Die laatste zijn het meest waardevol bij het opstellen van persona’s.

Stap 3: Schrijf een concept persona

Blok een uur / anderhalf uur in je agenda, afhankelijk van hoeveel persona’s je wilt beschrijven. Misschien wil je eerst een algemene samenvatting maken met je team om de focus vast te houden.

Bepaal hoeveel personabeschrijvingen je gaat opstellen. Je organisatie en je doelstellingen bepalen die hoeveelheid. We adviseren om 3 tot 5 persona’s te beschrijven. Als je voor meer gaat, raak je waarschijnlijk je focus vroeger of later kwijt.

En nu komt de beschrijving in de volgende categorieën:

  • Naam: geef elke persona een passende naam
  • Leeftijd: waarschijnlijk wordt dit een leeftijdsgroep (bijvoorbeeld 30-45 en 40-55)
  • Geslacht: erin opnemen als dit relevant is
  • Beroep: Opnemen als dit van belang is.
  • Kanalen: waar besteden jouw klanten de meeste tijd online (of offline)
  • Pijnpunten: Je hebt waarschijnlijk een behoorlijke lijst met punten. Beperk je en probeer de lijst samen te vatten in 3 allesomvattende / meest voorkomende pijnpunten.
  • Hoe jouw product / service helpt het pijnpunt op te lossen: Dit zou direct een antwoord moeten geven op de meest voorkomende pijnpunten. Stel: je hebt gezonde repen met vitamines als tussendoortje voor kinderen. Ouders hebben een gebrek aan voldoende tijd om gezonde te koken. Beschrijf dan het gezonde gemak van jouw repen!

En nu heb je een aantal persona’s beschreven die specifiek en verschillend van elkaar zijn.

Stap 4: Je persona beschrijvingen afronden

Nu je een ruw concept hebt samengesteld is het tijd om ze te beoordelen. Stuur je personabeschrijvingen rond voor feedback / verbetering / verfijning.

Je kunt elke persona ook samenvatten in een kort verhaal wat omschrijft wie de klant is. Dit helpt om je persona tot leven te brengen. Geef er eventueel zelfs een foto bij. Het helpt om je persona’s goed te onthouden.

Als we even weer het voorbeeld van de gezonde repen erbij pakken. Dan zou het verhaal zo kunnen:

Hanneke is een 37-jarige moeder uit de stad met een tweeling. De twee jongens zijn erg kritische eters. Hanneke heeft een actieve leefstijl en wil dat haar kinderen gezonde leven en eten. Maar als eigenaar van een succesvolle webshop, heeft ze onvoldoende tijd en energie aan het einde van de dag om gezonde tussendoortjes te maken. Ze moet niet alleen alle bestellingen naar het postkantoor brengen, maar ook nog de kinderen van school halen en naar de voetbalclub brengen. En ook weer ophalen. En tussendoor moet ze dan ook nog boodschappen doen. In de file staan tijdens de spits. Dat telefoontje van een klagende klant oplossen. In de winkel kiest ze voor gezond en gemak. Onze repen zijn precies wat ze nodig heeft voor haar kinderen. De juiste porties en vooral de gezonde inhoud die opgroeiende voetballers nodig hebben. En de smaken maken het ook nog eetbaar en lekker voor de boys. Onze repen gaan erin zonder problemen of gezeur. Hanneke is zelfs zo blij met onze repen, dat ze zelf ook een paar repen in haar eigen sporttas heeft zitten, voor het geval ze even een hongerklop krijgt. Vertel dit maar niet aan de jongens, want dan is de reep ineens een stuk minder hip.

Nadat je alle feedback hebt verwerkt kun je ze op een goed toegankelijke plek opslaan en eventueel zichtbaar maken in je organisatie. Op kantoor, in de hal of kantine. Plan ook in je agenda eens per halfjaar een momentje om de beschrijvingen te bekijken en waar nodig bij te stellen.

Download nu GRATIS de Persona beschrijving template >

Hoe gebruik je de nieuwe persona’s?

Nu je nieuwe personabeschrijvingen hebt, wordt het tijd om het ook in de praktijk toe te passen in je content.

  • Maak een betrokken indruk. Toon empathie.
    Of het nu inspiratie, educatie of fun content is, zorg ervoor dat je content iets geeft waar ze op zitten te wachten. Iets waar ze wat aan hebben.
  • Vertel een herkenbaar verhaal. Vertel een consistent verhaal.
    Vertel je verhaal altijd passend bij en herkenbaar voor jouw organisatie / merk. Een duidelijk verhaal blijft hangen bij de doelgroep. (Even Apeldoorn bellen, Jazeker de Hypotheker, etc.)
  • Meet je succes.
    Zorg ervoor dat je de juiste metingen uitvoert om te weten of je content succesvol is of niet. Burnio helpt je graag bij het inzichtelijk maken van je resultaten met Google Data Studio Dashboards.

Je weet nu hoe het moet. Wil je ook echt aan de slag? Dan helpt een afspraak als stok achter de deur vaak goed om ook echt werk te maken van je personabeschrijvingen. Bel (0318) 743426 en vraag naar Marco. Ik help je graag verder bij het succesvol maken van je (online) marketing en communicatie.

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!