0318 - 74 34 26 info@burnio.nl
9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Een hoog bouncepercentage in Google Analytics?

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

9 manieren om het bouncepercentage te verlagen

Wat is eigenlijk het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers die je site bezoeken en daarna de site weer verlaten, zonder een andere pagina van je site te bezoeken.

Simpel uitgelegd: je komt op internet iets tegen wat je interessant lijkt en je klikt daarop, dan wordt je meestal doorgestuurd naar een landingspagina. En dat is de eerste pagina waarop je kennis maakt met de ander. Sommige bezoekers worden op de landingspagina niet voldoende getriggerd en gaan dus niet verder met het bezoeken van je site. De etalage zag er wel aardig uit, maar eenmaal in de winkel was het blijkbaar niet wat ze ervan verwacht hadden.

Het percentage van het aantal bezoekers wat snel je site weer verlaat, zorgt voor het bouncepercentage in Google Analytics. Het is dus een percentage. Stel dat je bounce 100% is, dan is er echt iets mis met de inhoud van je site. En nog belangrijker. Google ziet dat en zal de conclusie trekken dat je verschijning in de zoekresultaten wellicht niet juist was, omdat veel mensen de pagina weer snel verlaten. Het is dus heel belangrijk om je bouncepercentage zo laag mogelijk te houden. Hoe lager, des te beter.

Hier volgen 9 tips om het bouncepercentage te verlagen. (Bouncrate).

1. Kies de juiste doelgroep

Hoge bouncepercentages komen vaak, doordat de boodschap onvoldoende aansluit bij de doelgroep.

Als je jouw boodschap deelt in een doelgroep die wel interesse heeft, maar voor wie de boodschap niet direct bedoeld is, dan is de kans groot dat ze niet doorklikken naar andere pagina’s in je site.

Als je een pagina of bericht schrijft op je site en dat promoot via sociale media, hou dan altijd de doelgroep in gedachten. Niet alleen dit bericht moet interessant zijn, maar ook andere berichten of pagina’s op je site.Daardoor kun je ze langer vasthouden op je site.

2. Bedenk de juiste titel

Titels moeten interesse wekken en logisch leesbaar zijn om lezers naar je site te trekken.

Niets is zo vervelend als een opgejaagde bezoeker. Meestal komen problemen in de bouncerate door een verkeerde titel. Titels moeten dus goed passen bij de inhoud.

3. Vergeet de meta description (meta omschrijving) niet.

Soms is een goede titel alleen niet genoeg. Dan heb je gelukkig nog een extra stuk tekst om meer over de inhoud te vertellen om zo de juiste doelgroep aan te trekken. De meta omschrijving werkt als een soort intro van je pagina of bericht in de zoekresultaten.

Let goed op het verschil tussen titels en meta omschrijvingen. Titels zijn er om je pagina te promoten, meta omschrijvingen om dat nog wat meer toe te lichten.

4. Kwalitatieve content is noodzakelijk

Als titels en meta omschrijvingen worden gebruikt als promotiemiddel, dan is de inhoud van je pagina of bericht je primaire product. En je bezoekers moeten dus iets hebben aan die inhoud.

Smaak en voorkeuren zijn daarbij ook van belang uiteraard. Wat de een een mooi boek vindt hoeft de ander nog niet perse leuk te vinden om te lezen.

5. Advertenties en pop-ups

Blogsites maken graag gebruik van advertenties en pop-ups. Dat is hun manier om geld te verdienen. Dus daarom kom je op blogs ook vaak advertenties tegen. Zowel advertenties als popups dragen snel bij aan een hogere bouncerate en dus een negatief effect op je ranking.

Tegelijkertijd is het wel verstandig om met native advertenties je bezoeker te verleiden door te klikken naar andere delen van je site of om in te schrijven voor een mailinglijst.

6. Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA)

Soms is het verstandig om je bezoekers een handje te helpen te doen wat jij graag wil dat ze doen. Een aapje is altijd op zoek naar een banaan. Je bezoeker is niet te verleiden met een banaan en al zeker niet te vergelijken met een aap, maar je moet ze wel gemak bieden om het lezen om te zetten in actie.

Je kunt dan denken aan gratis aanbiedingen, productbeschrijvingen lezen, diensten verkopen of bezoekers doorverwijzen naar andere pagina’s op je site.

Call-to-actions zorgen vaak voor meer verkeer naar je site en een verlaging van je bouncerate, want ze klikken door naar een andere pagina in je site. Dit is een bewezen effect.

Voorbeeld? Misschien wil je ook wel meer uit LinkedIn halen?
Lees dan de blog ‘Verbeter je LinkedIn profiel.’

7. Verbeter je navigatie

Bezoekers verlaten je site niet altijd, omdat de boodschap niet interessant was, maar het kan ook zo zijn dat de navigatie niet helemaal lekker en overzichtelijk voor ze is.

Een goede navigatie maken is een vak. Denk maar aan een goede bewegwijzering op Schiphol of in ziekenhuizen. Teveel informatie leidt tot verwarring, maar te weinig informatie ook. Het moet precies goed en herkenbaar zijn.

Als bezoekers op je website zijn, zullen ze die niet zo snel verlaten als ze snel naar nog betere inhoud kunnen doorklikken. Gebruiksvriendelijkheid is niet alleen belangrijk voor webshops, maar zeker ook voor websites. Teveel submenu’s werkt ook afleidend.

Probeer in je hoofdnavigatie niet meer dan 5-7 items te hebben.

8. Verlaag de laadsnelheid van je site.

Google focust momenteel (2018) enorm op de laadsnelheid van websites voor een hoge positie in de zoekresultaten.

Als de laadsnelheid te laag is, verlies je bezoekers. En dat zorgt voor een nog hogere bounce.

Onderzoek wijst tevens uit dat bezoekers die lang moeten wachten voordat de pagina geladen is, minder snel terugkomen op je site dan bezoekers die de site verlaten om andere redenen.

9. Zorg ervoor dat je website het goed doet op mobiele apparaten.

Net zoals een goede laadsnelheid van je site is een perfecte weergave op mobiele apparaten ook van belang.

Vandaag de dag gebruikt een heel groot deel van de wereld hun mobiele apparaat om het internet te bezoeken, dus ook jouw site. Heb je je eigen site al eens op verschillende mobiele smartphones en tablets bezocht?

Een goede werking op mobiele apparaten zorgt automatisch voor een lagere bounce.

 

Burnio:

Google Analytics specialist

Burnio Communicatie is Google Analytics specialist.

Meer weten over Google Analytics of een training (persoonlijk of in-company) boeken? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning en contentproductie.

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

WordPress onderhoud checklist

WordPress onderhoud checklist

WordPress onderhoud checklist

Dé checklist om je WordPress website goed te onderhouden.

Dé WordPress checklist voor goed onderhoud

Tanden poetsen, stofzuigen, onkruid verwijderen, auto wassen, ramen zemen, afwassen. Het leven zit vol met kleine klusjes die niet direct leuk zijn om te doen, maar het ziet er niet meer uit als je het niet doet. En dat geldt zeker ook voor het onderhouden van een website.

Daarom een onderhoudschecklist voor je WordPress website. Uiteraard kun je het onderhoud van je website grotendeels uitbesteden aan Burnio. Neem voor meer informatie contact op.

1. Dagelijks: Uptime

Bezoek je site om te controleren of deze nog werkt. Als uptime 100% moet zijn (of daar zo dicht mogelijk in de buurt), adviseren we een SMS notificatieservice.

2. Dagelijks: Backup

Zorg voor een dagelijkse offsite back-up. Dit kan geautomatiseerd worden en sommige hostingproviders maken automatisch dagelijkse backups. Dan hoef je over de backups je geen zorgen te maken!

3. Dagelijks: security rapport

Gebruik een security scanner voor je site (zoals Wordfence of Sucuri) en scan dagelijks op geïnfecteerde bestanden of malware. Vaak voeren hostingpartijen ook dagelijkse, automatische malware scans uit.

4. Dagelijks: updates uitvoeren

Regelmatig komen er (beveiligings)updates uit voor de WordPress core, plugins en thema’s. Zorg ervoor dat je dagelijks up-to-date bent.

5.Maandelijks: visuele inspectie

Bezoek je website in verschillende browsers en op verschillende apparaten om te controleren of de site nog goed wordt weergegeven. Gebruik hiervoor verschillende browsers zoals Internet Explorer, Edge, Firefox, Safari, Opera en Chrome.

6. Maandelijks: controleer backups

Controleer of de back-up bestanden correct zijn en op de juiste plek worden opgeslagen. Bij voorkeur buiten de server waar de site op draait. Met Snapshot kun je bijvoorbeeld je back-ups extern opslaan op o.a. Dropbox.

7. Maandelijks: statistieken beoordelen

Log in bij Google Analytics en bekijk de wijzigingen ten opzichte van de voorgaande periode of het vorige jaar. Beoordeel hoe mensen op je website terecht zijn gekomen (acquisitie) en bekijk de bezoekersstroom. En bedenk hoe deze gegevens je kunnen helpen om meer bezoekers en betalende klanten naar je site te trekken.

Geen idee hoe je dit moet doen? Je kunt het uitbesteden aan Burnio of een basistraining boeken, zodat je het in de toekomst zelf kunt doen. Neem voor meer informatie contact op met onze specialisten.

8. Elk kwartaal: wijzig wachtwoorden

Wijzig je wachtwoord en vraag andere gebruikers van de site dat ook te doen. Maak het niet te gemakkelijk voor hackers en gebruik een sterk wachtwoord.

9. Elk kwartaal: minimaliseer administrator rechten

Beperk het aantal gebruikers met volledige beheerdersrechten (en verwijder de standaard admin gebruikersnaam). Gehackte administrator accounts kunnen de meeste schade aan je site toebrengen.

10. Elk kwartaal: verwijder ongebruikte plugins en thema’s

Deactiveer en verwijder alle onnodige plugins en thema’s, maar verwijder nooit het laatste standaard thema van WordPress. Onnodige plugins verhogen de grootte van je WordPress installatie en zorgen voor het trager laden van je site en bieden meer risico op hacks.

11. Elk kwartaal: verwijder onnodige bestanden

Onnodige bestanden zorgen voor een onoverzichtelijke en rommelige installatie. Controleer je wp-content map op onnodige bestanden en bekijk de mediabibliotheek om afbeeldingen, video’s en audiobestanden te verwijderen die niet langer nodig zijn. Je kunt hiervoor ook plugins gebruiken zoals Media Cleaner om automatisch ongebruikte afbeeldingen te verwijderen. Maak wel eerst een backup, voordat je iets gaat verwijderen!

12. Elk kwartaal: repareer verbroken links

Je wilt niet dat bezoekers een foutmeldingspagina met ‘Pagina niet gevonden’ te zien krijgen. Controleer alle linkjes in je site op hun werking. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de Broken Link Checker gebruiken.

13. Elk kwartaal: controleer je contactformulier

Stuur jezelf een bericht via het contactformulier op de site en controleer of deze ook binnen komt.

14. Elk kwartaal: database optimaliseren

Verwijderen alle pagina’s en berichten met de status concept als je die toch niet meer gaat gebruiken en maak je reacties spambox leeg. En optimaliseer dan je database door de WP-Optimizeplugin te gebruiken.

Werken met een database is voor veel gebruikers eng. Maak altijd eerst een back-up. Of neem contact op met Burnio en wij voeren de optimalisatie graag voor je uit.

15. Elk kwartaal: snelheid beoordelen

Een regelmatige audit van je site kan geen kwaad. gebruik Pingdom of Google PageSpeed Insights om te controleren hoe snel je website laadt.

Als dat langer dan 5 seconden duurt, zorg dan dat caching en g-zip geactiveerd zijn om je site sneller te maken. Trage sites zorgen voor het verlies van bezoekers en weergave in de zoekresultaten.

16. Jaarlijks: pas de ‘Over ons’ pagina aan

Controleer de pagina met informatie over je bedrijf/organisatie. Kloppen alle gegevens nog? Telefoonnummer, mailadressen, foto’s, missie/visie en testimonials?

17. Jaarlijks: beoordeel je thema en de plugins

Controleer of er intussen geen betere varianten van de gebruikte plugins en thema’s zijn.

18. Jaarlijks: beoordeel je complete site.

Neem er echt even de tijd voor. En doe het desnoods samen met een goede vriend of met Burnio samen. Een stel frisse ogen zien dingen waar je zelf misschien overheen kijkt. Update de copyright datum in je footer bijvoorbeeld.

En is je boodschap nog wel goed en compleet? Een voorbeeld van hoe het niet zou moeten, hoe begrijpelijk ook: op de homepage van een hoveniersbedrijf staan vol trots een paar foto’s en video’s van het nieuwe wagenpark. Straalt deze website dan groen en hovenier uit of is het meer de uitstraling voor een autobedrijf? 😉

19. Jaarlijks: Google Search Console

Voorheen heette Google Search console, Google webmaster tools. Login en los eventuele problemen op. Het kan jaarlijks, maar misschien nog wel beter om het maandelijks te doen.

20. En nog veel meer

Je merkt het al als je tot hier gevorderd bent met lezen. WordPress onderhouden is een vak. En dat vak verstaan wij. We hebben jarenlange ervaring in het bouwen, onderhouden en optimaliseren van WordPress websites.

Maar vergeet ook niet dat je meer bezoekers naar je website kunt trekken door bijvoorbeeld een goede inzet op Facebook, LinkedIn, Instagram en Google AdWords.

Neem contact op voor een onafhankelijke website scan en we helpen je met je website weer fris de toekomst in.

Burnio:

WordPress specialist

Burnio Communicatie is WordPress specialist.

Meer weten over het onderhouden en optimaliseren van je site? Burnio helpt met trainingen, outsourcing, contentplanning, website optimalisatie, onafhankelijke website audits en contentproductie.

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Pin It on Pinterest