Social media in Nederland (2023)

30 januari 2023

Burnio Blog afbeelding social media 2023 statistieken in Nederland

Hoeveel mensen gebruiken social media in Nederland?

Het gebruik van social media is voortdurend in ontwikkeling. Platforms als TikTok en Instagram groeien nog steeds erg hard. Facebook en Twitter verliezen gebruikers.

De top 10 van social media in Nederland

Top 10 van social media kanalen in Nederland 2023

Top 10 van social media kanalen in Nederland 2023

De Nederlands top 10 van social media kanalen in 2023 bestaat uit:

      1. WhatsApp (13,3 miljoen gebruikers)
      2. YouTube (9,9 miljoen gebruikers)
      3. Facebook (9,9 miljoen gebruikers
      4. Instagram (7,8 miljoen gebruikers)
      5. LinkedIn (5,0 miljoen gebruikers)
      6. Pinterest
      7. TikTok
      8. Snapchat
      9. Twitter
      10. Telegram

Opvallende ontwikkelingen op social media in Nederland (2023)

Er vallen een aantal zaken op als we kijken naar deze statistieken.

1. Langer op social media

Gemiddeld besteden we 114 minuten per dag social media.

2. Totaal aantal gebruikers is gegroeid

Het totale aantal gebruikers op social media van 15 jaar en ouder is gegroeid van 13,7 naar 14,1 miljoen gebruikers.

3. TikTok en Instagram zijn de grootste stijgers

TikTok is maar liefst 34% gegroeid. Tegelijkertijd is de kritiek gestegen i.v.m. privacy. Van de 5 grote kanalen is Instagram de hardste groeier in Nederland met 18% groei.
Maar het aantal Instagram gebruikers onder de 25 jaar loopt terug. De stijging van het aantal gebruikers op Instagram zit vooral in de leeftijdscategorie boven de 50 jaar.

4. WhatsApp en YouTube groeien

WhatsApp en YouTube groeien beiden met 7% en zijn de grootste kanalen in Nederland.

5. LinkedIn blijft bijna gelijk

Het aantal gebruikers op LinkedIn blijft hangen rond de 5 miljoen.

6. Facebook verliest gebruikers

Bijna een half miljoen gebruikers hebben Facebook verlaten. Dat zijn vooral gebruikers in de leeftijd van 15-29 jaar. Maar Facebook blijft populair in Nederland met 9.9 miljoen gebruikers.

7. Pinterest groeit door

Pinterest is niet het grootste platform, maar voor bepaalde branches is het een veelgebruikt social medium. Vooral in interieur, tuinontwerp, architectuur en verzamelingen is het veelgebruikt voor moodboards en collecties. Pinterest groeide met 10%.

8. Twitter is de grote verliezer

In 2021-2022 groeide Twitter nog met 22%. Afgelopen jaar was voor Twitter een enorm roerig jaar door de overname door Elon Musk. Dit jaar heeft dat in Nederland geleid tot een daling van 13%. Een half miljoen gebruikers is vertrokken van Twitter. Echt Twitterfans stappen massaal over naar naar Mastodon. We houden die ontwikkeling in de gaten. Op dit moment heeft Mastodon 286.000 gebruikers.

9. BeReal groeit in Nederland

BeReal is een nieuwkomer op de social media markt. In Nederland heeft BeReaal ongeveer 800.000 gebruikers. De app is ontwikkeld in Frankrijk. Elke dag wordt gevraagd om een foto te delen. Het concept is dus 1 foto per dag binnen 1 minuten na de notificatie. Is dat gelukt? Dan stuur je de foto naar je vriendenlijst en jij krijgt foto’s die jouw vrienden hebben gemaakt. Vooral in de leeftijdscategorie 15-24 jaar is de app populair.

10. Meer diversiteit in ‘kleinere’ kanalen

Er zijn met name onder jongeren diverse kanalen die groeien in populariteit, maar allemaal niet boven de 2 miljoen gebruikers komen:

      • Discord – 1,5 miljoen
      • BeReal – 1,3 miljoen
      • Reddit – 1,1 miljoen
      • Twitch – 1 miljoen
      • Signal – 785.000
      • Tumblr – 468.000
      • Caffeine – 454.000
      • WeChat – 364.000
      • Foursquare – 296.000
      • Mastodont – 286.000
      • Clubhouse – 257.000
      • Parler – 243.000
      • WT Social – 234.000
      • Triller – 215.000

Social media statistieken in Nederland (2023 – infographics)

We bieden je hier bovenstaande social media informatie overzichtelijk aan in 11 infographics. Wil je meer weten over het gebruik en effectief inzetten van social media voor jouw organisatie? Neem dan contact op met onze social media specialisten via [email protected].