Jouw website beter vindbaar maken?
Meer bezoekers naar je site trekken, kan alleen als je website qua snelheid, techniek en vooral inhoud goed genoeg is. Je website beter vindbaar maken is een vak. En optimaliseren voor zoekmachines is eigenlijk optimaliseren voor bezoekers van vlees en bloed. Search Engine Optimisation (SEO) is niet iets wat je eenmalig doet. Werken aan goede vindbaarheid vereist toewijding en aandacht. Vergelijk het met een winkel in de winkelstraat. Je bent er niet met 1x per jaar een etalage inrichten en af en toe een keer de stoep vegen. Je etalage moet in elk seizoen uitnodigend genoeg zijn. De reclame boven de deur, voor de deur op straat en boven de winkelpui moet duidelijk, heel en uitnodigend zijn. En een schone stoep, glimmende ruiten en een opgeruimde winkel zijn veel meer uitnodigend voor bezoekers. Dus werken aan je website is werken aan jouw online etalage. Een deel kun je prima zelf, maar voor net dat beetje extra: schakel onze specialisten in!
We maken graag vrijblijvend kennis. Maak een afspraak via [email protected].
Voor alle onderstaande tips geldt: je kunt er in principe zelf mee aan de slag. Waar nodig kunnen we je ondersteunen of het compleet voor je uit handen nemen. Door onze jarenlange ervaring is het voor ons vaak sneller en beter geregeld. Vind je het leuk om zelf grip op je SEO te hebben of wil je zelf meer inzicht en houvast? Ga dan alvast van start en neem contact met ons op waar dat nodig is.
Zelf aan de slag met SEO
Om zelf aan de slag te gaan met SEO hebben we 3 korte, gratis checklists gemaakt. Met deze 30 punten kun je aan de slag om je website beter vindbaar te maken. Je kunt de checklists hieronder bekijken of download de gratis SEO Checklists van Burnio marketing als PDF!
-
Burnio marketing en communicatie SEO Checklist - starten met SEO
-
Burnio marketing en communicatie SEO Checklist - expert
-
Burnio marketing en communicatie SEO Checklist - off page
SEO Checklist – Starten met SEO
In deze checklist van 10 punten helpen we je te starten met SEO. Van het verbeteren van de vindbaarheid van jouw site tot het inzicht krijgen in de prestaties van je site.
1. Google Search Console instellen
Google Search Console is een gratis tool van Google waar je jouw site kunt (laten) aanmelden. Vanaf het moment van aanmelden en verificatie, krijg je inzicht in hoe je site presteert voor mensen die op zoek zijn naar jou.
Gratis aanmelden kan via de website van Google Search Console >
2. Bing Webmaster tools instellen
Voor zoekers die gebruik maken van Microsofts zoekmachine Bing, kun je ook inzicht krijgen via Bing Webmaster Tools. Dit is nagenoeg hetzelfde soort gratis product als Google Search Console, maar dan vooral voor de Bing zoekmachine.
Gratis aanmelden van jouw site bij Bing Webmaster tools kan via deze link >
3. Google Analytics instellen
Om inzicht te krijgen in de sessies en bezoekers op jouw site, is Google Analytics (of een alternatieve analytics tool) onmisbaar. Een Google Analytics (GA4) account kun je gratis aanmaken en koppelen aan je site.
Een gratis Google Analytics account kun je hier aanmaken >
4. Google Analytics code toevoegen aan de site
Als je bij stap 3 een Google Analytics account hebt aangemaakt, is het nodig om de trackingcode aan je site toe te voegen. Google geeft zelf aan hoe de gegevensstream aan je site gekoppeld dient te worden. Dit verschilt per soort site. Voor WordPress websites is het instellen van de trackingcode niet heel ingewikkeld. Toevoegen kan ook via Google Tag Manager. Daarvoor moet wel de Google Tag Manager code aan je site toegevoegd zijn.
We kunnen de integratie van Google Analytics ook voor je verzorgen. We leggen je in dit blog uit hoe je ons toegang kunt geven tot jouw bestaande Google Analytics account.
5. Google Search Console toevoegen aan de site
Google Search Console vereist verificatie van je site. Dat kan op diverse manier. We hebben hierover een blog geschreven met handige tips en trucs. Ga naar ons blog bericht over Google Search console – tips & trucs >
6. Een XML sitemap aanmaken in de site
Een XML sitemap vertelt zoekrobots welke pagina’s je site bevat. Voor WordPress kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Yoast SEO of Smartcrawl Pro.
7. Sitemap aanmelden bij Google Search Console
Als je een sitemap hebt aangemaakt, kun je die aanmelden bij Google Search Console. We leggen dat uit in dit blog >
8. Een robots.txt bestand aanmaken
Een robots.txt bestand geeft als een soort verkeersagent aan zoekrobots aan welke delen van de site wel of niet geïndexeerd mogen of moeten worden. Lees er meer over in ons blog over SEO >
9. Google Search Console controleren op handmatige acties
Als je Google Search console volledig hebt ingericht, kun je na enkele dagen aan de linkerkant bij handmatige acties kijken of er problemen zijn gedetecteerd. Waar nodig en mogelijk kun je hier actie op ondernemen om de vindbaarheid van je site te verbeteren.
10. Controleer of Google je site kan indexeren
In Google Search Console is er een URL inspectietool. Daarmee kun je controleren of Google je site kan indexeren.
Meer informatie over de checklists expert SEO en off page?
We helpen je graag met onze praktische expert kennis om nog beter vindbaar te worden. Laten we daar eens over doorpraten onder het genot van een bakje koffie, thee of borrel. 😉