Starten met social media – de beste vragen

13 april 2023

Burnio marketing en communicatie - starten met social media - de beste vragen

‘Kunnen we social media uitbesteden aan jullie?’ Die vraag horen we regelmatig. En het antwoord? Nee! Of: ja, grotendeels.

Dat is niet echt een duidelijk antwoord. En dat klopt. We kunnen je voor een groot deel helpen bij de strategie, het ontwerp, het beheer en de betaalde promoties. Maar om berichten op jouw social media uniek te maken, is er altijd input van de werkvloer nodig. De mensen; de grappige of bijzondere momenten en input van de klantenservice, vragen altijd om een intensieve samenwerking. Er moet minstens 1 persoon in jouw organisatie een ‘antenne’ hebben voor social media en communicatie. Dat is het bewezen recept voor succes. Veel opdrachtgevers gingen jou al voor.

We schakelen waar nodig specialisten voor visuele producties in (video. foto, animatie), maar we kunnen ook foto’s en filmpjes die jij via WhatsApp naar ons stuurt verwerken. We verbeteren de beelden en leggen jouw eigen sausje er overheen. Met andere woorden: we maken je social media berichten, stories, Reels en Shorts in jouw eigen huisstijl. Kijk maar eens bij de voorbeeld van social media in ons portfolio >

Dat klinkt allemaal erg makkelijk, maar er zijn nog wel wat vragen te beantwoorden, voordat we succesvol aan de slag kunnen om jouw doelen te bereiken.

Wat wil je met social media bereiken?

Wat zijn de doelstellingen van jouw organisatie? We zullen daar met social media altijd ondersteunend aan bijdragen.

En wat heb je tot nu toe al gedaan op social media? Heb je voor jouw organisatie al ervaring opgedaan in wat juist wel en wat niet werkt op social media? Wij hebben de nodige ervaring, maar leren ook graag van fouten die al eerder gemaakt zijn. De volgende vragen helpen om duidelijk te krijgen wat we met social media willen bereiken:

 

    • Wat heb je tot nu toe op social media al bereikt?
    • Wat werkte wel en wat werkte niet op social media?
    • Welke kanalen heb je op dit moment in gebruik?
    • Hoe gebruik je die kanalen op dit moment?
    • Waar loop je tegenaan om je doelen te bereiken?

Wie probeer je met jouw kanalen te bereiken? (doelgroep)

Nu we helder hebben wat het vertrekpunt is, kunnen we inzoomen op de doelgroep. We kunnen uitgebreide personabeschrijvingen opstellen, maar we kunnen ook prima uit de voeten met een aantal antwoorden:

    • Welke leeftijdscategorie probeer je te bereiken?
    • Wat is het meest voorkomende geslacht in jouw doelgroep?
    • Waar woont / werkt jouw doelgroep voornamelijk?
    • Wat is het gedrag van jouw doelgroep?
    • Welke problemen / vragen hebben ze?
    • Wat zijn de waarden / normen van jouw doelgroep?
    • Gebruiken we een formele of informele sfeer?
    • Wat zijn de patronen qua aankopen? (Moment van de maand, moment van de dag, gemiddelde besteding).
    • Wat wil jouw doelgroep bereiken door jou te volgen?

 

Hieruit volgt dan vanzelf een beschrijving van 1 of meer personen. Hoe duidelijker je jouw doelgroep weet te beschrijven, des te levendiger en concreter jouw strategie!

Denk maar eens aan het stereotype ‘Henk & Ingrid’ of ‘Jean-Pierre’. Ja, stigmatiserend en hokjesdenkend, maar zolang het bedoeld is om focus aan te brengen in je communicatie, zonder oordeel, rekenen we het goed. ūüėČ

Hoe zit het met je concurrentie op social media?

Wie zijn volgens jou de 5 grootste / beste concurrenten?

Wat spreekt je het meest aan van je concurrent? En wat juist niet?

Elke organisatie heeft concurrenten. Tenzij je een bedrijf probeert op te zetten wat aardappelschillen wil gaan verkopen op Mars.

Door te kijken naar je concurrent, weet je waar je het tegen opneemt. Enne… jij bent uiteraard voor hen ook een concurrent om in de gaten te houden. Andere bureau’s lezen ongetwijfeld ook mee. Dus wat maakt Burnio uniek in de aanpak van social media? Snelheid, kwaliteit en focus. We kiezen ervoor om niet elke aanvraag klakkeloos te accepteren. We gaan bij onze opdrachtgevers voor hechte, lange relaties. We moeten voelen en snappen wat jouw organisatie doet. En vanuit onze betrokken aanpak voelt het al snel alsof je een aantal uren per week een zeer ervaren senior communicatie- en marketingspecialist in dienst hebt. Het mooiste voorbeeld is dat we tijdens gesprekken bij onze vaste social media partners in het maandelijkse overleg vaak praten in termen van ‘ons’ en ‘wij’. Dus we zijn eigenlijk een specialistische, part-time medewerker (behalve dan het bedrijfsuitje en het kerstpakket).

Door te kijken naar de concurrentie leer je ook wat voor hen wel of niet werkt. En het helpt je om de doelgroep scherper te krijgen.

Social media analyse

Goed analyseren wat er al gedaan en bereikt is, is een stap die te vaak overgeslagen wordt.

 

    • Welke kanalen worden al gebruikt?
    • Welke soort content wordt er geplaatst?
    • Hoe presteert de gepubliceerde content tot nu toe?
    • Worden er betaalde campagnes op social media uitgevoerd?
    • Wat is de frequentie van berichten plaatsen?
    • Hoe worden de resultaten gemeten?

 

Door een goede nulmeting / een goed vertrekpunt weten we nog beter waar we mee aan de slag gaan. En we kunnen later nog eens goed terugblikken.

On-Hollands: Wat is je beschikbare budget?

Ook bij social media uitbesteden geldt: de kost gaat voor de baat. Dus bepaal vooraf goed welk budget je beschikbaar hebt om te starten.

Natuurlijk is het budget na verloop van tijd ook afhankelijk van het resultaat. Dat is begrijpelijk, maar social media en online marketing is niet iets wat je 1x doet. Dan kun je geen resultaat verwachten. Online marketing is een kwestie van hard werken. Regelmatig posten, verbeteren in kwaliteit en kwantiteit. Uit ervaring weten we dat het minstens 3 maanden duurt, voordat er echt duidelijk effect meetbaar is. Dat zijn 3 maanden van intensief werken aan social media.

En afhankelijk van het beschikbare budget kunnen we ook een advies geven over de verdeling van dat budget in:

 

    • Uren voor contentproductie (foto, video, teksten, copywriting)
    • Uren voor vormgeving
    • Uren voor publicatie, promotie en analyse
    • Beschikbare budget voor betaalde promoties

 

En niet onbelangrijk: wanneer wil je starten en hoeveel tijd wil je dat wij er in gaan steken?

We maken de resultaten in een online dashboard voor je website en in maandelijkse PDF rapportages per kanaal inzichtelijk.

Omvang van de social media werkzaamheden

We zullen je vooraf duidelijk maken wat de omvang is van onze werkzaamheden. Er zijn veel variaties mogelijk, afhankelijk van de hoeveelheid tijd, aandacht en energie je er zelf in gaat steken. Wij zijn in ieder geval in te zetten voor:

 

    • Aanmaken social media kanalen
    • Inrichten en optimaliseren social media kanalen
    • Social media beheer reacties, inbox en klantenservice
    • Social media content creatie: video, audio, beeld, tekst, animaties, infographics
    • Publiceren / inplannen social media berichten – hiervoor gebruiken we onze eigen, unieke tool.
    • Strategische planning per kwartaal / contentkalender opstellen
    • Monitoren van jouw merk op social media
    • Betrekken van jouw doelgroep, community opbouwen
    • Betaalde promoties
    • Regelmatig overleg op locatie om terug te blikken en plannen te maken
    • Analyse en rapportages

Wat is het favoriete social media kanaal van Burnio?

Dat hangt af van je boodschap en doelgroep. Voor ons zijn met name Instagram, YouTube en LinkedIn de kanalen waar we onze bestaande en nieuwe opdrachtgevers kunnen inspireren met visuele content.

Hoe blijft Burnio up-to-date qua social media kennis?

We hebben jarenlange, vooral praktische ervaring. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Sociale media zijn voortdurend in ontwikkeling. Wat vandaag nog niet kon, kan morgen opeens wel.

Door er veel mee bezig te zijn voor diverse branches leren we best-practices die we over en weer toe kunnen passen. Daarnaast volgen we dagelijks een aantal vooraanstaande kanalen die de nieuwste ontwikkelingen bijhouden en samenvatten. Op de hoogte blijven is dus iets wat in ons dagelijkse ritme is opgenomen.

Daarnaast verdiepen we onze kennis door (zelf)studie, inspirerende social media events, congressen en door het uitwisselen van kennis en ervaringen met andere social media experts uit ons netwerk; zowel ervaren specialisten als jongeren (the digital natives).

Dus wij van Burnio, adviseren de specialisten van Burnio. Maar neem gerust zelf de proef op de som!

Wat gaat Burnio de eerste 3 maanden voor ons doen op social media?

Dat hangt helemaal af van de doelen, het vertrekpunt en de wensen en voorkeuren van de doelgroep. Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat we de social media kanalen optimaal zullen inrichten en koppelen aan je website.

We maken alle resultaten inzichtelijk en vooral meetbaar en gaan planmatig aan de slag voor het ontwerpen en publiceren van nieuwe content.

Oh ja: en we kijken aan het einde van de 3 maanden samen terug.

Vaak hebben we de opmerking gekregen: “Doe maar even wat rustiger aan, want we kunnen de groei niet bijbenen.” Mooi compliment toch? Dan is het juist tijd om door te pakken en te gaan werken aan actieve werving en selectie van nieuwe medewerkers om de groei weer bij te benen. Het vliegwieleffect is geboren!

Wat als de resultaten tegenvallen?

Dat hebben we ook wel eens meegemaakt. Maar het heeft ons nooit uit het veld geslagen. Het was altijd reden voor een diepere analyse en een vernieuwde aanpak. Er kunnen allerlei redenen aangedragen worden, maar verliezers hebben excuses en winnaars hebben een plan.

Meestal legde de analyse een intern probleem bloot. De positionering of branding was niet duidelijk genoeg of er waren externe factoren van pandemie, oorlog, faillissement of sterke concurrentie, waardoor de resultaten tegenvielen.

Dus toch excuses? Nee! Het plan wat daarop volgde, was een krachtige actie om te verbeteren wat we konden be√Įnvloeden. Vooral het verbeteren van de branding en positionering is gevoelsmatig een trap op de rem voor de opdrachtgever. Het voelt als een vertraging. Was de branding en positionering eenmaal op orde? Dan waren de resultaten na een aantal maanden bijzonder goed.

We buigen elke tegenvaller om naar een plan voor de toekomst.

Welke specialisten zijn er nodig voor een perfect social media marketing team?

Dat hangt sterk af van de omvang van jouw organisatie. Onze samenwerkingen bestaan meestal uit:

 

  1. Projectleider / uitvoerder > Burnio
  2. Content aanleveren > opdrachtgever
  3. Content productie > fotograaf / cameraman / tekstschrijver
  4. Redigeren van teksten en vormgeving > Burnio
  5. Analyse en strategie > Burnio
  6. Betaalde promoties / campagneleider > Burnio

 

Overal waar Burnio staat, is het in overleg mogelijk om dat onderdeel (na verloop van tijd) deels of geheel intern uit te voeren.

Het komt ook regelmatig voor dat wij voor de professionalisering worden ingeschakeld. Uiteindelijk wordt er iemand aangenomen die de uitvoering voor zijn of haar rekening neemt. Zij schakelen ons dan nog in voor piekmomenten, als een steuntje in de rug en eens per kwartaal als inspirerende stok achter de deur om terug te blikken en vooruit te plannen.

Hebben jullie ervaring met social media tools, zoals Buffer, Coosto en Hootsuite?

Die ervaring hebben we zeker. Maar je hebt toch altijd voorkeur voor je eigen multitool die je door en door kent. Daarom werken we graag met onze eigen tools, waar jij als opdrachtgever ook toegang toe krijgt.

Met onze tool heb je direct toegang tot al je social media kanalen. Berichten, Reels, Stories, Shorts, video’s kun je dan allemaal vanuit 1 dashboard plaatsen of inplannen. Ook het meetbaar maken van url’s, inzicht in PDF rapportages per kanaal, betaalde promoties en hashtagsuggesties kun je instellen met onze tool.

Dus wacht niet langer en plan een kennismaking voor een vrijblijvende demo. Mail naar [email protected]!

Wil je meer weten over social media?

We delen onze social media kennis graag met je. Kijk voor meer informatie ook eens in de categorie ‘social media’ op ons blog >