LinkedIn content die werkt als een extra verkoopmedewerker
Wil je ook graag meer likes, comments en interactie n.a.v. je LinkedIn berichten? Ben je op zoek naar tips voor goede LinkedIn berichten? Hoe krijg je meer betrokkenheid op je LinkedIn bedrijfspagina? Goede LinkedIn content maken is een vak. En onze communicatiespecialisten hebben al jarenlange ervaring en succes met LinkedIn marketing. Mail naar [email protected] voor een vrijblijvende kennismaking. En wie weet werken we binnenkort samen aan het succes van jouw bedrijf.
Allemaal vragen waar we in dit bericht een antwoord op zullen geven. We geven je een aantal tips voor meer betrokkenheid (engagement) op LinkedIn. Na het lezen van dit artikel weet je welke soorten content zinvol zijn om te maken om meer interactie met je (toekomstige) opdrachtgevers en klanten te krijgen.
Waarom is LinkedIn belangrijk voor je online marketing?
LinkeIn is een social media kanaal voor professionals. Het is social media voor je dagelijkse werk. En dat is vaak ook de reden dat men het vaak wat zakelijk, strak en zelfs saai vindt. Terwijl je de laatste jaren een verandering ziet plaatsvinden van inhoudelijke discussies en zakelijke vragen naar visueel aantrekkelijke content. Content om projecten, producten en mensen in beeld te brengen of om kennis te vergaren. En ook om personeel te vinden, is LinkedIn onmisbaar geworden.
LinkedIn: te zakelijk, formeel en saai?
Wie LinkedIn te zakelijk of te saai vindt: er liggen echt wel mooie kansen voor meer naamsbekendheid en omzet. LinkedIn gebruikers zijn kwalitatief goede bezoekers. Ze blijven lang scrollen in de app of op de site, ze zorgen voor veel betrokkenheid en inhoudelijke reacties. Daarom wordt het een professioneel netwerk genoemd. Iedereen op LinkedIn is daar niet zomaar, maar met een doel. LinkedIn leden komen niet even een paar minuten om de tijd te doden of om te relaxen. Wie LinkedIn opent is meestal gefocust en geconcentreerd; gericht op het vergroten van kennis.
LinkedIn algoritme
En voor online marketing is het LinkedIn algoritme ook interessanter dan bijvoorbeeld TikTok of YouTube. Die kanalen promoten vooral content, terwijl LinkedIn de focus heeft op waardevolle connecties tussen gebruikers.
Wat betekent dat voor je social media strategie? Als je interessante LinkedIn berichten of reacties plaatst, zal LinkedIn bij het volgende bezoek op basis van die interacties meer relevante connecties en content laten zien. Het algoritme zal jouw berichten en reacties vaker in de nieuwsfeed tonen om waardevolle connecties te leggen.
Dat maakt het -bij goed en interactief gebruik- tot een perfect kanaal om aandacht te krijgen van jouw doelgroep. En met betaalde promoties ook heel gericht. Je bereikt op LinkedIn beter op inhoud de juiste doelgroep die je op andere kanalen niet zo snel zou kunnen bereiken. Maar dan moet je wel werken aan aantrekkelijke en waardevolle content.
1. Hoe maak je LinkedIn content (berichten) die voor betrokkenheid zorgen?
LinkedIn is (nog) meer gericht op tekstberichten dan andere social media kanalen. Dat is goed nieuws voor wie van teksten schrijven houdt.
Maar ook op LinkedIn komt steeds meer ruimte voor video, afbeeldingen, carousels, audio en documenten. Maar de focus op tekst blijft belangrijk. Het vertellen van verhalen is op LinkedIn belangrijk (storytelling). Elk bericht wat je op LinkedIn plaatst zou dus een verhaal moeten vertellen.
TIP 1: Regelmatig berichten plaatsen
Een goed verhaal vertellen doe je door consistent te zijn. Je kunt mensen betrekken en betrokken houden door regelmatig iets waardevols te posten. Uit onderzoek blijkt dat twee keer per dag content plaatsen het meest effectief is, maar in de praktijk ook wel flink wat werk. Wat we wel weten is dat er verschillende momenten op de dag verschil kunnen maken in betrokkenheid:
- Tussen 10 en 12 uur in de ochtend.
Dit is het moment waarop mensen geconcentreerd aan het werk zijn. Een gedetailleerd verhaal werkt rond deze tijd het beste. Je kennis delen of een discussie starten / vraag stellen werkt ook goed. Dit soort berichten helpen je bij het bouwen aan een sterk merk met een bijpassend merkverhaal. Voor je online marketing strategie is dit een ideaal moment. - Tussen 3 en 6 uur in de middag.
De concentratie loopt terug, terwijl men nog wel aan het werk is. Op dit moment van de dag kun je wat meer wisselen en experimenteren met berichten. Je kunt berichten van anderen reposten om daar aandacht op te vestigen, polls plaatsen, foto’s en video’s delen.
Als je een internationale doelgroep hebt, dan is het verstandig om rekening te houden met de tijdzones.
TIP 2: Gebruik je eigen stijl in je LinkedIn content
Omdat LinkedIn een professioneel netwerk is, denken mensen vaak dat je dan ook formeel moet schrijven.
Doe dat niet! Je taalgebruik op LinkedIn zou natuurlijk moeten zijn. Lezers moeten je herkennen en het gevoel krijgen dat ze met je in gesprek zijn. Te formeel taalgebruik zorgt voor afstand en komt eerder over als een presentatie dan een interactie. Deel niet alleen vacatures en persberichten, maar vertel je eigen verhaal, geef achtergrondinformatie, inzichten en deel ervaringen.
Hou in gedachten dat elke lezer van jouw bericht een mens is. Je staat niet te presenteren voor een groot publiek, je spreekt individuele personen aan. En omdat je iets te verkopen hebt uiteindelijk, moet je ervoor zorgen dat de lezer zich gezien voelt. Neem je lezer serieus en geef het gevoel dat hij of zij er toe doet.
Het is prima om over jezelf te schrijven in berichten. Maar nog beter is het om je bericht te starten met een herkenbare vraag of opmerking over de lezer. Schrijf in de tweede persoon met veel je en jou in de zinnen. En laat spreken in de derde persoon achterwege. Dat komt te formeel over. En plaats je eigen ervaring en mening verderop in het bericht.
TIP 3: LinkedIn analytics en feedback van je lezers
LinkedIn geeft gedetailleerd inzicht in de resultaten van je berichten via LinkedIn Analytics / statistieken. Je kunt zien hoe vaak een bericht getoond is, hoeveel reacties, reposts en opmerkingen er zijn op een bericht. Maar je kunt nog iets verder kijken.
Beoordeel regelmatig welk soort berichten de meeste reactie en interactie hebben opgeleverd. Welke onderwerpen wekken interesse op? Welke berichten zetten aan tot interactie?
Als je dit regelmatig doet, zul je snel inzicht krijgen in onderwerpen en stijlen het beste werken voor jouw doelgroep
2. Hoe haal ik meer uit LinkedIn reacties?
Reacties op berichten zijn op LinkedIn nog belangrijker dan bij andere social media kanalen. Ze beïnvloeden je bereik en zorgen voor een betere vindbaarheid van je profiel en het helpt je om waardevolle connecties aan te gaan.
LinkedIn algortime tip: gebruik commentaren in plaats van reposts
Elk bericht op LinkedIn heeft een repost knop. Maar er is een geheim: het LinkedIn algoritme is niet zo dol op reposts. Als je het bereik van je berichten wil vergroten en meer connecties wil aangaan, negeer dan de knop reposts.
Gebruik in plaats daarvan commentaar. Als je commentaar geeft op een bestaand bericht (ook die van jezelf), dan wordt het bericht ook al automatisch in je tijdlijn gedeeld. Op dezelfde manier kun je mensen aanmoedigen om reacties te geven op je berichten. Commentaren schrijven levert je een veel groter bereik op dan reposts.
Als iemand een commentaar heeft geschreven, dan zorgt LinkedIn zelf voor meer bereik. Elke keer als er iemand ander een commentaar geeft op hetzelfde bericht, worden alle eerdere commentaar-gevers ook weer op de hoogte gebracht. Daarmee komt jouw content steeds weer onder de aandacht. En zo hou je het gesprek gaande.
Het LinkedIn algoritme gebruikt commentaren als indicator. Het geeft aan hoe sterk een connectie tussen jou en de ander(en) is. Dit betekent dat bij je connecties die commentaren schrijven op jouw berichten, vaker een bericht van jou in hun tijdlijn te zien krijgen. Als jij dan ook weer op de commentaren reageert, het profiel van die persoon bekijkt of ze een direct bericht stuurt, dan wordt die indicatie alleen maar sterker.
Op deze manier bouw je waardevolle connecties op. Het LinkedIn algoritme helpt je als jij maar blijft posten, reageren en volgen.
Gebruik commentaren om je LinkedIn content meer bereik te geven
Commentaren zijn niet alleen geschikt om te reageren op mogelijke leads. Je kunt commentaren ook gebruiken om meer details, bronnen, meer vragen of meer achtergronden op je bericht te plaatsen. Het plaatsen van een link in je oorspronkelijke bericht zorgt vaak voor een lager bereik, omdat LinkedIn bezoekers liever niet ziet vertrekken vanaf LinkedIn naar de site van de link. Je kunt dat grotendeels voorkomen door een relevante link niet in het oorspronkelijke bericht te plaatsen, maar in de commentaren onder het bericht.
Het aantal tekens wat je kunt gebruiken voor een commentaar is best wel groot. Dus maak daar dan ook gebruik van. Je bericht kan een algemeen onderwerp beschrijven. In de commentaren kun je dan je eigen ervaring daarmee delen. En je kunt commentaren ook gebruiken om aanvullende vragen over het onderwerp te stellen of de discussie verder verdiepen.
Laat een commentaar NOOIT onbeantwoord
Het zal je nu wel duidelijk zijn dat interactie door commentaren cruciaal is op LinkedIn.
Je zou een commentaar op je bericht nooit onbeantwoord moeten laten. Als je dat wel doet, dan mis je de kans om een betere connectie te maken met een klant, adviseur of collega.
Commentaren van tenminste 5 woorden lijken betere resultaten te krijgen dan korte of zelfs 1-woord reacties. Dus een antwoord mag best met veel detail. Vraag gerust ook om nadere toelichting. Zorg voor een warme, vriendelijke en welkome toon. Dat maakt het voor anderen eenvoudiger om respectvol deel te nemen aan een gesprek.
En je kunt ook profiteren van commentaren van anderen. Als je een interessant bericht tegenkomt met commentaren waar nog niet op gereageerd is, dan kun jij uiteraard reageren op de vragen of opmerkingen. Dat heeft hetzelfde effect voor het algoritme als commentaren op eigen berichten.
Gebruik commentaren voor je conversie (call-to-action)
Een commentaar op een bericht is ideaal voor maken van connecties en het werven van klanten. Maar je kunt commentaren ook inzetten om mensen tot actie aan te sporen. Je kunt verwijzen naar je website of mensen uitnodigen om direct met je te contacten. Je hebt door inhoud laten zien dat het de moeite waard is… Dus rond het af met een transactie.
3. Onderwerpen voor je LinkedIn content strategie
Welke soorten content werken het best? In ieder geval regelmatig berichten plaatsen is een must. En ook de reacties opvolgen. Maar wat zou de inhoud van de berichten moeten zijn?
Je wil verhalen vertellen die zorgen voor echte connecties en relaties. Je wil niet alleen de aandacht trekken, maar ook vasthouden. Je moet werken aan je autoriteit op jouw vakgebied. Wat maakt het voor de lezer waardevol om jou te volgen?
Er zijn meerdere antwoorden voor de beste LinkedIn content. Je kunt een plan maken n.a.v. de dagen van de week:
- Maandag: iedereen is te verleiden voor een afleiding op de eerste werkdag van de week. Deel een herinnering, een persoonlijk verhaal / uitdaging of iets inspirerend wat je in het weekend hebt gedaan of gelezen.
- Dinsdag: Het werk is intussen op gang gekomen. Geef je volgers praktische tips of uitleg. Hou het kort en beknopt.
- Woensdag: Tijd voor meer detail. Deel je gedachten, ideeën en advies. Dit is de dag om je verhaal te delen wat je geleerd hebt. Waar komt je idee vandaan en hoe werkt het voor jou?
- Donderdag: Focus op de kernboodschap van jouw merk. Breng het waarom (de missie) van je organisatie in beeld of deel wat je diensten of producten zijn.
- Vrijdag: De week is bijna voorbij en het weekend staat voor de deur. Tijd om te ontspannen. Vertel iets over jouw connecties. Een aanbeveling om iemand te volgen, een favoriet bericht delen of een shout-out naar je volgers en commentaren van afgelopen week. In de praktijk merken we dat berichten met mensen in beeld het beste werken op vrijdag. Geef je organisatie een menselijk gezicht met een herkenbare foto en een goed verhaal.
Als je in het weekend berichten wil plaatsen, dan kun je dat heel casual houden. Zeker niet te formeel. Maar het is ook prima om op zaterdag en zondag niet teveel nieuws te plaatsen. Nieuwe connecties maken en reageren is dan ook prima.
Het doel is om kennis en inhoud te delen die altijd zorgt voor betrokkenheid en interactie. Voor je het weet kijken mensen uit naar je wekelijkse post op vrijdag. Sta ik er bij in de shout-outs? En ze kijken zeker uit naar jouw tips en trucs op dinsdag.
4. De 3 soorten LinkedIn berichten die het best presteren
We weten intussen dat LinkedIn vooral de focus heeft op tekst. Maar er is meer…
We vertellen je, uit praktijkervaring, welke soorten LinkedIn berichten zorgen voor de meeste betrokkenheid en bereik.
Long-form content
LinkedIn berichten mogen best lang zijn. Dat is juist de kracht van LinkedIn.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je 700-1300 tekens gebruikt. Dat is bijna 10x langer dan een Tweet!
Verdeel je bericht in 5 of 6 paragrafen. Elke paragraaf is dan een paar regels. Dat maakt het bericht makkelijker leesbaar.
Als je een concepttekst hebt geschreven, lees het dan nog eens over en vraag jezelf af wat de belangrijkste zin is. Meestal staat de belangrijkste boodschap aan het einde. Verplaats dat ‘haakje’ eens naar het begin! Begin met de vraag waar men antwoord op zoekt. In de rest van het bericht geef je een toelichting op die eerste aanhaker. Als je mensen neiuwsgierig weet te maken, is de kans dat ze doorklikken om meer te lezen veel groter.
Het ‘haakje’ kan een belangrijke tip, een vraag, een gespreksonderwerp of een statement zijn. Je wil dat de lezer er over gaan praten in de commentaren!
Video berichten op LinkedIn
Video is het hardst groeiende soort content op LinkedIn. Het verandert het karakter van LinkedIn een beetje.
Net als tekstberichten, begint je video met een ‘haakje’. De rest van de video moet kort en beknopt zijn. Een goede ondertiteling en de belangrijkste feiten of trefwoorden in beeld helpen om de aandacht vast te houden. Maar hou het kort en simpel.
Op de meeste social media kanalen zijn vierkante en verticale video’s populair. En video waarbij je recht in de camera kijkt doet het daar ook goed. Presenteer jezelf alsof je in gesprek bent met 1 persoon. En gebruik niet teveel formele tekst.
De meest effectieve video’s op LinkedIn zijn korter dan 30 seconden. Je kunt langere video’s plaatsen, maar het is moeilijker om kijkers tot het einde vast te houden en je gaat dan tegen een actuele trend in. Je doel is zoveel mogelijk bereik en interacties, niet het vasthouden van kijkers tot het einde.
Als je nog niet zo ervaren bent met video of de productie van een video ingewikkeld vindt, dan kun je uiteraard onze specialisten inschakelen of bestaande video’s gebruiken om ervaring op te doen met videoposts. Met een video val je wel op in de tijdlijn.
Afbeelding carousel
Een serie afbeeldingen is een veelgebruikt format op LinkedIn. Je kunt ze inzetten voor:
- Een serie foto’s die een compleet verhaal vertellen.
- Een aantal slides die het verhaal van jouw merk vertellen.
- Screenshots van commentaren
- Screenshots van berichten op andere social media kanalen.
Gebruik gerust content van andere kanalen om een gesprek op gang te brengen. Het laat zien dat je een groot netwerk hebt en goede connecties.
Tips voor handige tools
We werken met social media tools bij Burnio. Daarmee kunnen we eenvoudig berichten maken en inplannen met variaties per kanaal op Facebook, Instagram, Google Business, LinkedIn, Twitter en YouTube. Met onze tools krijg je ook gedetailleerd inzicht in de statistieken van je kanalen. Neem contact op via [email protected] als je hier meer over wil weten.
Wil je een Twitter gesprek delen op LinkedIn? Dan is ThreadMagic een handige tool.
Ben je op zoek naar bronnen of onderwerpen voor je LinkedIn berichten? Gebruik dan ShareIt!
We hopen je dat je geholpen bent met deze unieke geheimen over LinkedIn berichten, betrokkenheid en het LinkedIn algoritme. En voor meer kennis en vormgeving ben je van harte welkom bij onze social media specialisten! Tot binnenkort?!