Waarom zou je uitgaande links gebruiken op je website?

13 januari 2023

Waarom zou je uitgaande links gebruiken op je website?

Hoe vaak gebruik jij uitgaande links?

Hoe vaak gebruik jij in jouw content (website, blogs) uitgaande links? Weet je dat er verschillende soorten links bestaan? En elk soort link heeft zijn eigen voor- en nadelen.

BInnenkomende links (inbound) zijn links die naar jouw website verwijzen op een andere site.
Uitgaande links (outbound) zijn links die je op jouw site gebruikt om door te verwijzen naar websites van anderen.

Maar…
Waarom zou je er gebruik van maken?

Wat zijn uitgaande links (outbound)?

Uitgaande links zijn de links die je op jouw eigen website aanmaakt om door te verwijzen naar andere websites. Ze worden ook wel ‘externe links’ genoemd. Je zet ze in om lezers van je blog door te verwijzen naar nog meer informatie over een bepaald onderwerp. Of het is een link als bronvermelding voor jouw onderzoek of blog.

Het belangrijkste voordeel van uitgaande links is dat je daarmee bouwt aan meer autoriteit en betrouwbaarheid voor jouw lezers. Als je bijvoorbeeld getallen noemt over het gebruik van social media, dan kan de lezer nieuwsgierig worden naar meer gedetailleerde informatie. Je kunt dan doorlinken naar de bron van jouw onderzoek voor meer informatie. De lezer weet dan dat je niet zomaar iets roept, maar dat het gebaseerd is op uitgebreid onderzoek. De uitgaande link moet dan uiteraard wel naar een betrouwbare bron zijn. Dat maakt jouw artikel meer betrouwbaar.

Dus als je geen uitgaande links gebruikt, dan mis je een grote kans om je SEO te verbeteren. Lees meer hierover in een uitgebreid, Engelstalig onderzoek van SearchEngineJournal.

Slim gebruikmaken van uitgaande links is dus van toegevoegde waarde. Dat kan vaak ook in je eigen voordeel zijn als je bijvoorbeeld doorlinkt naar een extern boekingssysteem voor je hotelkamer of reservering voor je restaurant.

Het verschil tussen uitgaande en binnenkomende links (inbound-outbound)

Inkomende links staan ook wel bekend als ‘backlinks’. Dat zijn links vanaf andere websites naar jouw site. En dan het liefst vanaf een site met een hoge kwaliteit / betrouwbaarheid.

Uitgaande links zijn de linkjes die je op je eigen site maakt om door te verwijzen naar een andere site. Meestal bronnen voor meer verdieping.

Binnenkomende links worden vaak meer waardevol gevonden dan uitgaande links. Een link vanaf een andere site naar jouw site ondersteunt de betrouwbaarheid en autoriteit van jouw site. En dat is ook iets wat de robots van grote zoekmachines, zoals Google en Bing, waarderen. Maar uitgaande links kunnen zeker bijdragen aan je vindbaarheid als ze van hoge kwaliteit zijn.

Een goede linkbuidling strategie gaat over inkomende én uitgaande links.

Kunnen uitgaande links zorgen voor een betere vindbaarheid (SEO)?

Ja! Uitgaande links helpen bij het verbeteren van jouw vindbaarheid.

  1. Ze laten Google zien dat je website waardevol en betrouwbaar is. Als je verwijst naar content van hoge kwaliteit en relevante websites, dan laat dat aan de zoekrobot zien dat je weet waar je over schrijft.
  2. Uitgaande links helpen bij het verbeteren van je CTR (doorklikratio). Als je linkt naar relevante websites, dan is de kans dat men doorklikt ook groter. Dat helpt, omdat Google bijhoudt hoe lang mensen op jouw site blijven en hoeveel mensen doorklikken op je linkjes.
  3. Uitgaande links helpen je relaties te bouwen. Als je regelmatig naar bepaalde sites linkt, is de kans dat ze ook naar jou door gaan linken groter. En dat zorgt weer voor een betere vindbaarheid (SEO).
  4. Tot slot zorgen uitgaande links voor meer verkeer op je site. Als mensen op je link klikken en andere site bezoeken, kan het aantal bezoekers aan jouw site groter worden.

Wanneer zijn uitgaande links zinvol?

Deze links zijn het meest zinvol als ze linken naar content van hoge kwaliteit. Je linkt dus alleen door naar websites met een hoge betrouwbaarheid en een goede reputatie. En een link moet uiteraard passen bij het onderwerp waar je over schrijft.

En let goed op: linken naar websites met lage kwaliteit kan jouw reputatie zelfs schaden. Als je twijfelt of je wel of niet door moet linken, link dan niet door! Het is beter om niet door te linken, dan te linken naar een site die jouw reputatie kan beschadigen.

Maar hoe weet je nu of een link naar een externe site van hoge of lage kwaliteit is? Er zijn een paar aandachtspunten belangrijk:

Hoe gebruik je uitgaande links op de juiste manier?

Nu je weet wat de voordelen zijn van uitgaande links en waarom je ze zou moeten inzetten, kunnen we samen kijken naar hoe je ze op de beste manier inzet in jouw content.

De beste manier om deze links in je content op te nemen is door te linken naar de bron(nen) die je gebruikt hebt om jouw blog te schrijven. Het laat de lezer zien dat je jouw huiswerk gedaan hebt en niet zomaar iets roept. Het helpt bij het bouwen aan vertrouwen tussen jou en je lezers.

Als je naar je bronnen verwijst, is het belangrijk dat dit websites zijn van hoge kwaliteit. Als je iets schrijft over meubels, dan zou je kunnen linken naar VT Wonen of IKEA. Als je schrijft over sporten, dan kun je linken naar KNVB, ESPN of F1. Al deze websites geven je een link van hoge kwaliteit. En dat verhoogt de vindbaarheid van jouw site in de zoekresultaten van onder andere Google.

Naast het linken naar bronnen kun je ook links plaatsen naar websites met meer informatie of handige tools. Als je een blog schrijft over contentmarketing bijvoorbeeld. Dan kun je linken naar meer uitleg over zoekmachine optimalisatie (SEO). Je geeft de lezer dan meer informatie over het onderwerp en je laat zien dat je expert bent op jouw vakgebied.

En je kunt, tot slot, uitgaande links ook gebruiken om andere content te promoten die je hebt gemaakt. Je kunt verwijzen naar een bericht over social media marketing als je iets schrijft over het vergroten van het verkeer naar jouw site door social media effectief in te zetten. Je helpt je lezer door de aandacht te vestigen op andere, relevante content.

Voorbeelden van goede, uitgaande links

Je kent nu de voordelen van uitgaande links en wanneer je ze effectief in kunt zetten. Hier wat praktische tips:

  • Gebruik veel trefwoorden in je linkjes. Als de lezer op een trefwoord met link klikt in je site, kun je ze helpen direct naar informatie over dat onderwerp te gaan. En dat doet een zoekrobot dus ook. Dit helpt mee aan je SEO door de lezer en Google te vertellen waar je link over gaat. Zorg dus voor een beschrijvende tekst bij je link.
  • Gebruik uitgaande links niet teveel. Teveel uitgaande links kan overkomen als spam. Als je linkjes toevoegt, doe het dan met beleid en niet ‘omdat het kan’.
  • Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Een paar linkjes met hoge kwaliteit werken beter dan een enorme hoeveelheid links met lage kwaliteit.

 

FAQ: Wat zijn uitgaande links?

Linkjes die verwijzen naar een andere website. Ze geven de lezer meer informatie over een onderwerp of het is een promotie van andere content of aanbiedingen van jouw organisatie.

FAQ: Zou ik uitgaande links moeten gebruiken?

Ja! Het helpt je om beter gevonden te worden en om waarde te bieden aan je lezers. Kies voor kwaliteit boven kwaniteit.

FAQ: Hoe helpen deze links in mijn marketing en communicatie strategie?

Ze helpen je de vindbaarheid te vergroten en je geeft extra meerwaarde aan je lezers.

FAQ: Hoe optimaliseer ik mijn linkstrategie?

Je kunt daar een paar dingen voor doen:

  1. Gebruik de juiste trefwoorden in je links.
  2. Gebruik links met beleid. Niet teveel links.
  3. Kies voor kwaliteit van sites waar je naar verwijst. Kwaliteit is belangrijker dan hoeveelheid!

Conclusie

Uitgaande links zijn belangrijk voor je contentstrategie. Het is een middel om je content te versterken.

Contentmakers en marketeers hebben het al zo druk en komen tijd te kort en nu moet je dus ook nog uitzoeken welke, kwalitatieve links je kunt inzetten in je content? Dat klopt. Je wilt toch kwaliteit voor je lezers en zelf beter gevonden worden?

En hoe vaak heb jij op een linkje geklikt in dit artikel?

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!

Inhaakkalender aanvragen

Vul onderstaand formulier in om een PDF of papieren versie van de gratis inhaakkalender aan te vragen. 

Wil je hulp bij succes op social media? Plan dan een afspraak in met 1 van onze specialisten.

Offerte aanvragen

Vul onderstaand formulier in en geef in het tekstvak aan om welk product het gaat, inclusief de gewenste aantallen en datum van levering in Nederland.
Het is op verzoek zeker mogelijk om het ontwerp door ons uit te laten voeren.