0318 - 74 34 26 info@burnio.nl

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Wat betekent de GDPR/AVG voor je website?

Vanaf 25 mei 2018 treedt de nieuwe GDPR in werking (General Data Protection Regulation). Deze wet vervangt de oude Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens) en geldt voor alle landen in Europa.

In Nederland hebben we sinds 2016 al de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). Deze verordening zal per 25 mei 2018 streng gehandhaafd gaan worden door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Er is de afgelopen periode al heel veel geschreven door diverse organisaties over de gevolgen van de GDPR/AVG. Ook klanten van Burnio vragen hier regelmatig naar intussen.

In dit artikel gaan we vooral in op een aantal belangrijke tips voor je website en digital analytics. Voor een goede en sluitende privacyverklaring verwijzen we je graag door naar een ICT jurist of maak gebruik van de Privacyverklaring generator van Veiliginternetten.nl (zie knop bovenaan dit artikel). Want de verwerking van persoonsgegevens gaat verder dan alleen je website. Denk eens aan je email, boekhoudpakket, adreslijsten, etc…

Nieuwe situatie per 25 mei 2018

Vanaf 25 mei moet er expliciete toestemming zijn voor het verzamelen van persoonsgegevens: NAW-gegevens, maar ook IP-adres en GPS locatiegegevens.

Zolang je website geen profilering toepast en alleen cookies gebruikt van bijvoorbeeld Google Analytics, dan is het goed te overzien wat er met je website moet gebeuren.
Geen profilering betekent dat je geen vorm van remarketing of personalisatie op je website gebruikt of geen interesseprofielen van je bezoekers opbouwt.
Als dit het geval is, hoeft de bezoeker van je website geen toestemming te geven voor het plaatsen van analytische cookies. Tenminste, zolang je dus geen persoonsgegevens of pseudo-anonieme gegevens verzamelt. Je mag dan geen ip-adressen opslaan. Dus ook het filteren van je eigen ip-adres in Google Analytics is dan niet meer mogelijk.

Je website en Google Analytics instellen voor GDPR/AVG

Burnio Communicatie kan voor bestaande websites de volgende stappen uitvoeren.

  1. Sluit een bewerkersovereenkomst af met Google.
  2. Gegevens delen met Google uitschakelen.
  3. IP adressen anonimiseren. (Inclusief screenshot voor bewijsvoering)
  4. Gegevens delen met Google voor advertentiedoeleinden uitzetten.
  5. User-id’s uitschakelen.
  6. Privacy statement (en algemene voorwaarden) plaatsen op je site.
  7. Site voorzien van een SSL/TLS certificaat (groen slotje in de adresbalk, voor zover dat nog niet geregeld is).
  8. Aanmeldingen bij Google Analytics en Google Search Console aanpassen.
  9. Contactformulieren controleren op privacygevoelige informatie.
  10. MailChimp verwerkersovereenkomst regelen.

Waarom Burnio

We zijn specialist in online communicatie, maar voor alles waar een logo op moet, bent u bij Burnio aan het juiste adres. 

Communicatieprofessionals met passie

Ook benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel 0318-743426!

Deel dit bericht:

Pin It on Pinterest