Google AdWords als jouw etalage in de zoekresultaten.
Hoeveel budget moet je uittrekken voor een effectieve AdWords (Google Ads) campagne?
Als je jouw website wilt promoten, dan zijn online advertenties een hele goede manier om dat te doen. Met Google Ads (voorheen Google AdWords) kun je de grootste doelgroepen van de wereld bereiken. Tenminste, als je voldoende budget in wilt zetten. Het enige probleem is: budgetteren voor Ads campagnes kan nogal complex zijn als je niet weet hoeveel je uit kunt geven.
Gelukkig is er veel informatie beschikbaar om wel de juiste keuzes te maken. En je kunt een Ads account opstarten en testen, zonder ook maar een Euro uit te geven. In dit artikel geven we je een uitleg hoe Google Ads zijn prijzen berekent en hoeveel kliks en weergaven kosten.
Hoe berekent Google Ads de prijzen?
De prijzen zijn wisselend bij Google Ads -net zoals bij andere advertentieplatformen-. Een klik kost meestal iets van een paar Eurocent tot soms wel meer dan 10 Euro. Dat hangt van veel factoren af. De twee belangrijkste factoren zijn:
- Competitie – Hoe meer mensen hun advertentie willen tonen bij bepaalde zoekwoorden, des te duurder deze advertenties worden.
- Waar je advertenties wil tonen – Je advertenties laten zien in de zoekresultaten blijkt vaak duurder te zijn dan advertenties tonen via het Google Display Netwerk bijvoorbeeld.
Om je een idee te geven: de gemiddelde kosten per klik (CPC) ligt ergens tussen de € 1 en € 2 per klik voor advertenties op de pagina’s met zoekresultaten. Ads geeft je niet de mogelijkheid om weergaven te kopen, maar het neemt je wensen mee in een veiling. Voortdurend vinden er veilingen bij bepaalde zoekopdrachten plaats. Je stelt een bod in voor je advertentie en als jouw bod wint, wordt je advertentie getoond. Je moet er dus voor zorgen dat je bod competitief genoeg is, zodat het weergaven en daardoor ook kliks kan genereren.
Return On Investment (ROI)
Hoe meer competitie er is op een trefwoord, des te hoger je bod zal moeten zijn als je wil dat je advertentie getoond wordt. In sommige gevallen zijn er zelfs bedrijven die meer dan € 50,- per klik bieden voor specifieke zoekwoorden die een hoge Return On Investment bieden (ROI).
Kwaliteit van jouw website
Maar er is meer. Geld is niet de enige factor. Als je een campagne start bij Google, krijg je ook te maken met de kwaliteitsscore. In sommige gevallen kunnen advertenties met een hoge kwaliteitsscore, maar met een laag bod toch de veiling winnen. Andere advertenties komen achteraan in de rij vanwege een lagere kwaliteitsscore. Op deze manier kan Google garanderen dat geen enkel bedrijf de monopolie kan kapen op bepaalde zoekwoorden, ook al bieden ze veel meer geld voor een vertoning.
Er is nog veel meer te vertellen over het berekenen van de kwaliteitsscore van je advertenties, maar daarover een andere keer meer. Als je het hoogste resultaat wilt bereiken met Google Ads dan moet je op zoek naar concurrerende trefwoorden en advertenties van hoge kwaliteit maken. O ja, en een goed budget bepalen.
Welk budget moet ik uitgeven voor een effectieve AdWords/Google Ads campagne?
Als het om online adverteren gaat, dan zijn er verschillende soorten campagnes. De twee meest voorkomende zijn:
- Cost-per-click (CPC):Â met dit soort campagnes betaal je voor elke keer dat iemand op je advertentie klikt.
- Cost-per-mile (CPM):Â met dit soort advertenties betaal je het advertentienetwerk elke keer als ze je advertentie 1000x getoond hebben.
Vanuit kosten bekeken lijkt CPM vaak goedkoper. Dat lijkt dan ook effectiever, omdat je relatief weinig betaalt voor 1000 weergaven. Maar… CPC campagnes hebben een veel hoger conversiepercentage. Dus uiteindelijk ben je onderaan de streep per klik minder kwijt dan per 1000 weergaven als het gaat om ROI.
Omdat CPC veel voorkomt in de online advertentiemarkt, is er niet zoveel informatie over gemiddelden van CPM campagnes. In dit artikel ligt de focus op CPC.
Gemiddelde kosten per branche
Er is wel e.e.a. bekend over gemiddelde kosten per klik voor de volgende branches:
- Verzekeringen: € 50,-
- Leningen: € 40,-
- Advocaten: € 47,-
- Creditcards: € 35,-
- Hosting: € 30,-
Deze bedragen zijn zo extreem hoog, omdat er een grote kans is op een hoge ROI. Het zijn klanten die binnengehaald kunnen worden die in de toekomst voor voortdurende opbrengsten gaan zorgen. Eerder schreven we al dat de kosten per klik tussen de € 1,- en € 2,- lagen. Dus bovenstaande bedragen zijn echt uitzonderingen.
Als je een beter idee wilt krijgen voor jouw budget voor een bepaald trefwoord, dan kun je tools gebruiken, zoals SEMRush om dat uit te vinden. Het is een betaalde service, maar het geeft je de mogelijkheid om tot tien zoekopdrachten gratis uit te voeren met ene free account.
Voor elk trefwoord wat je analyseert, geeft SEMRush je een inschatting van hoeveel je zou moeten bieden per klik. Maar SEMRush geeft je ook toegang tot gerelateerde trefwoorden en de bijbehorende CPC.
Maar alleen CPC informatie is niet genoeg om te bepalen hoeveel je in totaal moet gaan besteden. Wat belangrijk is, is je CPA. De A staat dan voor actie en acquisitie. Dit getal vertelt je hoeveel je zou moeten uitgeven voor elke conversie.
Kosten per conversie
De gemiddeld CPA in alle branches is rond de € 60,-. Bijvoorbeeld: je budget is € 20,- per dag, dan zou er elke drie dagen een conversie plaats moeten vinden. Maar ook de CPC en de kwaliteitsscore hebben hier invloed op.
Vanuit onze ervaring: je wilt minimaal 100 kliks voor elk trefwoord waar jij je op richt. Alleen dan heb je genoeg informatie na verloop van tijd om te bepalen of het trefwoord het waard is om energie in te steken, maar ook om te bepalen welke van je advertenties wel of niet goed werken. Het kan flink wat geld gaan kosten, maar belangrijk is dat je genoeg informatie verzamelt voor een goed experiment. Zonder dat, ben je blindelings advertenties aan het plaatsen met de hoop dat ooit een keer een advertentie voor goud gaat zorgen.
Hoe kun je AdWords/Ads uitgaven controleren?
Je hebt minstens € 100-€ 200 nodig voor een goede advertentietest per trefwoord waar je op wilt adverteren. Dat is veel geld, dus wees voorzichtig in hoe je dit uitgeeft.
Wees slim, jaag je budget er niet in 1 dag doorheen. Het is verleidelijk, omdat je snel resultaat wilt, maar er zijn veel factoren van invloed op de resultaten. Bijvoorbeeld, mensen zijn meer bereid jouw product of dienst te kopen op bepaalde tijden van de dag of dagen van de week. In andere gevallen zullen bepaalde advertenties het juist beter doen in bepaalde gebieden.
Google Ads budget goed verdelen
Je doel is om je budget te spreiden over 1 of liever nog 2 weken. Zie het als een testfase die je helpt om voldoende gevoel en informatie te verzamelen voor een succesvolle campagne. Zodra je weet welke advertenties werken en welke niet, dan kun je gaan finetunen. En zo bereik je meer conversies en een vele betere ROI.
Google Ads biedt je een geavanceerde targeting en dagelijkse budgetten, zodat je jouw campagnes kunt instellen per doelgroep of per product. En dan is het een kwestie van de rapporten bijhouden. Google Data Studio rapporten maakt Burnio standaard voor elke AdWords opdrachtgever, zodat je realtime inzicht hebt in je lopende campagnes. En Burnio verzorgt wekelijkse optimalisaties van je Ads account, waaronder het aanmaken van nieuwe advertentievarianten en het toevoegen en uitsluiten van bepaalde zoekwoorden en plaatsingen.
Conclusie
Een online advertentiecampagne starten en onderhouden kan behoorlijk in de papieren lopen en je soms honderden, zo niet duizenden Euro’s kosten. Maar Burnio bereikt goede resultaten voor je met minder budget. Bepaal dus zelf hoeveel je uit kunt en wilt geven aan online adverteren. Ondanks de kosten ben je vaak veel gerichter bezig met adverteren dan in een lokale krant. Reken minimaal op € 300,- per maand voor een basiscampagne. Alles wat je meer aan budget voor kliks hebt, zorgt voor meer bereik en meer kliks. Daarnaast moet je uiteraard nog rekenen op de onderhoudskosten per campagne, inclusief rapportage en optimalisaties.
Op basis van ervaringen bij andere klanten moet je rekenen op minimaal € 500,- per maand voor een basiscampagne en dat kun je op laten lopen tot € 10.000,- per maand voor een uitgebreide campagne met voortdurende optimalisatie voor een webshop.
Heb je nog vragen over Google Ads/AdWords? We vertellen je graag vrijblijvend meer over hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken en aan kunt zetten tot een aankoop.
BURNIO marketing en communicatie
Wij zijn een fullservice bureau voor marketing en communicatiebureau uit Veenendaal. En we beheren dagelijks vele, succesvolle Google Ads campagnes voor onze tevreden opdrachtgevers.
Ook benieuwd naar hoe we jouw organisatie helpen meer te bereiken? Neem dan contact met ons op.