Een merk of organisatie bouw je niet 1-2-3 even snel. Het kost veel werk en dus ook tijd om te werken aan sterke relaties met mensen. En veel van dat werk wordt gedaan door middel van goede marketing. Misschien ben je zelf best handig met het maken van social media post of advertenties of heb je daar intern een team voor? Soms is het juist verstandig om ogen en kennis van buitenaf te betrekken bij het vertellen van jouw verhaal en het uitvoeren van jouw marketingstrategie. Maar hoe vind je nu de juiste partner voor marketing, strategie, communicatie en vormgeving? Dat kan best een behoorlijke klus zijn.

Je hebt nu 2 keuzes: verder lezen om er achter te komen hoe je een goede partner voor marketing en communicatie kunt vinden of direct contact opnemen met Burnio om het te ervaren. 🙂

Er zijn namelijk nogal wat soorten als het gaat om creatieve bureaus. Heb je een ontwerpstudio nodig? Of juist een online marketing partner? Of ben je op zoek naar een advertentiebureau? Al met al een flinke klus om de juiste partij te zoeken en te vinden. We leggen in dit artikel stap voor stap uit waar je op zou moeten letten. Wat zijn creatieve bureaus? Waar zitten de verschillen en hoe vinden we het juiste bureau voor jouw organisatie?

Wat is een goed en creatief bureau?

Een creatief bureau is een benaming voor een marketingspecialist die verschillende soorten diensten kan aanbieden. Sommige bureaus specialiseren zich in een specifiek deel van het vakgebied en anderen bieden een (bijna) complete dienstverlening op het gebied van reclame, communicatie en marketing.

Strategische diensten

  • Bureau voor inkoop van media / advertenties
  • Merkstrategie
  • Contentstrategie
  • Marketingstrategie
  • Social media strategie

Data en analyse bureau

  • Social media analyse
  • Analytics / Google Data studio specialist
  • Big Data marketing

Contentspecialisten (creatief bureau)

  • Jaarverslagen en rapporten
  • Projectbeschrijvingen
  • Blogs en artikelen
  • Branding
  • Copywriting
  • Teksten schrijven
  • Content planning en publicatie
  • Data visualisatie / infographics
  • E-books
  • Instructievideos
  • Grafisch ontwerp
  • Interactieve animaties
  • Animaties
  • Presentaties
  • Sjablonen
  • Whitepapers
  • Video productie
  • Microcontent
  • Fotografie
  • Website ontwerp
  • Website bouwen
  • Ontwerp belettering en bedrijfskleding
  • Ontwerp relatiegeschenken
  • Vormgeving trainingen en events

Communicatiebureau

  • Media inkoop
  • Product placement / sponsoring
  • Sponsored content
  • Influencer marketing
  • Public Relations (PR)
  • Persberichten

Kort samengevat: een creatief bureau is een team van specialisten die je kunnen ondersteunen bij de strategie en het verhaal van jouw organisatie. Meestal is dat een mix van:

  • Art director
  • Creatief brein
  • Merk en contentspecialist
  • Accountmanager
  • Producers
  • Schrijvers
  • Video en animatiespecialisten
  • Website ontwerpers en webbouwers
  • Grafische vormgevers
  • DTP specialisten
  • Content specialisten

Afhankelijk van de structuur kunnen deze specialismen ook gecombineerd zijn in 1 of meer personen. Burnio kiest ervoor om afhankelijk van de gestelde vraag de juiste specialisten voor jouw project samen te voegen. Allemaal stuk voor stuk vakspecialisten. Burnio is jouw contact en we regelen de productie van video’s het maken van foto’s en het schrijven van teksten voor je.

Wat is het verschil tussen een creatief bureau en andere bureaus?

Deze vraag wordt vaak gesteld. Terwijl sommig bureaus diensten aan kunnen bieden die andere soorten bedrijven ook bieden. De meeste bureaus hebben een focus op een specifieke service of categorie. Een eenvoudig overzicht:

  • Ontwerpstudio
    Biedt ontwerpdiensten aan voor diverse middelen, inclusief print en digitaal. Grafisch ontwerp is het specialisme van deze studio’s.
  • Digitaal / online bureau
    Specialist in online marketing. Vaak in combinatie met SEO, SEA en lead generatie.
  • Media bureau
    Richt zich met name op adverteren op TV, online, digitaal, radio, print, etc.) al dan niet in combinatie met marketing dienstverlening.
  • PR bureau
    Een bureau dat vooral content bedenkt, schrijft en verspreid naar de juiste plekken. Ze helpen bij het verhogen van de merkbekendheid.
  • SEO bureau
    Richt zich vooral op het verbeteren van websites en het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines. Alles om meer leads te genereren en meer bekendheid te krijgen.
  • Social media bureau
    Specialist in social media strategie, ontwerp en publicatie. Vaak ingeschakeld om social media (deels) uit te besteden.

Een echt goed en creatief bureau bestaat vaak uit een combinatie van bovenstaande beschrijvingen. Burnio biedt alle diensten aan, maar met name PR zullen we altijd in samenwerking doen met een extern bureau wat hierin gespecialiseerd is.

Hoe kan een creatief bureau je dan helpen bij het bouwen aan jouw merk / organisatie?

Er zijn zoveel diensten die creatieve bureaus aanbieden… Het hangt af van jouw vraag. Zoek je een partij die je compleet kan ontzorgen? Of een bureau wat tijdelijk even inspringt met kennis en handjes? Of wil je de complete marketing en communicatie uitbesteden? Er is altijd wel een passend bureau voor jouw vraag te vinden.

Wat zijn dan goede redenen?

  • Frisse blik
    Je kunt zelf behoorlijk focus hebben op je eigen boodschap, waardoor je soms teveel jargon gebruikt of niet meer helder hebt wat je doelgroep wil horen. Je bent dag in, dag uit bezig met je eigen organisatie en dan is een frisse blik soms fijn om op een andere manier naar jouw merk te kijken. Schakel een bureau in om nog beter jouw doelen te bereiken.
  • Expertise inkopen
    Een creatief bureau is een team van getalenteerde specialisten die elke dag met hun vakgebied bezig zijn. Ze kunnen als specialist helpen om je marketingstrategie op te stellen en uit te voeren. Van developers tot ontwerpers en van tekstschrijvers tot animatie specialisten. Ze hebben de kennis en de vaardigheden om de juiste content te maken. Ze weten door ervaring wat wel en niet werkt.
    TIP: Vraag altijd naar eerdere projecten / resultaten. Hebben ze die niet? Vraag je dan af of je ze de kans wil geven of op zoek wil naar een meer ervaren bureau.
  • Marktkennis
    Jij kent jouw organisatie als geen ander. Maar hoe goed ken je jouw branche? Hoe goed ken je jouw concurrenten? Ken je de trends in jouw markt? Een creatief bureau werkt met een grote diversiteit aan opdrachtgevers in verschillende branches. Ze hebben dus uniek inzicht in de wat werkt en wat niet. En soms sta je verbaasd van de creatieve ideeën waar je zelf nog niet aan gedacht had. Je kunt leren van de successen en fouten van anderen.
  • Connecties en netwerken
    De belangrijkste reden om hulp buiten je eigen organisatie te zoeken, is dat je de kennis niet intern hebt. Of soms heb je niet genoeg mensen om in te zetten in piekperiodes. Een creatief bureau heeft een netwerk van specialisten opgebouwd, zodat ze vaak in staat zijn snel op te schalen. Burnio schakelt moeiteloos met meerdere videoproducenten, fotografen of developers. We hebben niet alle expertise zelf in huis, maar wel een uitgebreid netwerk van specialisten waar we regelmatig mee samenwerken om onze opdrachtgevers de beste oplossingen te bieden binnen de beschikbare budgetten.
  • Snelle productie
    Veel organisaties hebben moeite met de uitvoering van hun strategie. Ze missen de snelheid of de middelen om social media posts te produceren of om de mooiste brochure samen te stellen. Verschillende soorten middelen en soorten content vragen om verschillende programma’s, technieken en kennis om het goed vorm te geven en te publiceren. Een creatief bureau heeft bijvoorbeeld al de beste tools voor het inplannen en promoten van social media posts. En wij zijn door onze ervaring specialist in wat wel en wat niet werkt. Dus het advies wat we geven is gebaseerd op praktijkervaring.
  • Kwaliteitscontent
    Kwaliteit, eenheid en uniforme uitstraling zijn belangrijk voor een succesvolle content marketingstrategie. Veel merken hebben daar moeite mee. Met de juiste kennis en middelen kan een creatief bureau content maken van hoge kwaliteit. Zij hebben voor jou al geïnvesteerd in de beste technieken en gereedschappen. En ze zullen als opdrachtnemer altijd hun best doen om het meeste uit je budget te halen. Ze zullen ook helpen je boodschap aan te scherpen. Ze zullen tegengas geven als je met een idee komt wat niet gaat werken. Niet om te blokkeren of om ruzie te zoeken, maar om in een goede discussie uit te komen op het beste idee voor jouw organisatie.

BONUSTIP

Ze kunnen ook je zondebok zijn. Dat klinkt wat bot misschien, maar we weten hoe marketing werkt. Niemand wil verantwoordelijkheid nemen als iets niet goed is gegaan. Maar als het echt nodig is, kun je het bureau de schuld geven. Een goed bureau zal dat altijd proberen te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat jij je baan kunt behouden. En dat je ze wel mee kunt nemen naar een volgende job natuurlijk. 😉

En nog beter: je kunt vaak full-service bureaus vinden die specialist zijn in jouw branche (bijvoorbeeld in de horeca, zorg, onderwijs of maakindustrie). Dit geeft je nog meer voordelen, omdat ze als expert een groot inzicht hebben in de markt. En ze kunnen nog meer op maat adviezen geven voor jouw uitdagingen.

Hoe weet je of je een bureau nodig hebt?

Niet elk merk heeft een creatief bureau nodig. Zeker als je zelf een goed team van marketing en communicatiespecialisten hebt. Je zou een creatief bureau moeten overwegen als je geen (of te weinig) hebt van 1 van de volgende items.

  • Middelen
    Sommige organisaties hebben te weinig middelen, toegang tot middelen of beschikbaarheid van tools. Een creatief bureau kan je helpen bij de uitvoering van je strategie met de middelen die je nodig hebt.
  • Kennis
    Een creatief bureau heeft specialistische kennis van hun vakgebied. En ze kennen alle mogelijkheden van content en marketing. En ze hebben veel praktijkervaring.
  • Beschikbare tijd
    Jouw eigen team kan soms tijd tekort komen door piekdrukte, ziekte, zwangerschapsverlof, teveel projecten, groei of achterstand. Een creatief bureau kan je helpen om de achterstand of piek weg te werken met kwalitatief goede content.
  • Resultaten
    Als je huidige strategie niet oplevert wat je ervan had verwacht, kan een creatief bureau je adviseren hoe je het kan verbeteren, aanpassen of totaal anders kunt doen.

Welke bureau kies je uiteindelijk?

Er zijn veel vragen die van belang zijn om te beantwoorden, voordat je een relatie aangaat met een creatief bureau:

  • Heb je helder wat je wil bereiken door een bureau in te schakelen?
  • Zoek je iemand met kennis van jouw branche?
  • Vraag naar bewezen resultaten.
  • Is het bureau bereid om kennis ook te delen met jouw marketingteam?
  • Hoe gaat het bureau om met hun eigen blogs, social media en strategie?
  • Heeft het bureau voldoende tijd en middelen om bij te springen?
  • Hoeveel ervaring heb je met vergelijkbare organisaties?
  • Met wie heb ik contact?
  • Hoe verloopt het creatieve proces?
  • Hoeveel content wil je zelf maken en wat wil je uitbesteden?
  • Wat gaat het kosten? En wat is je beschikbare budget?

Burnio wordt door haar opdrachtgevers vooral gewaardeerd voor het professionele advies, de snelheid en de kwaliteit. We werken alleen met opdrachtgevers voor langere tijd. We hebben als insteek: als het met onze opdrachtgevers goed gaat, dan gaat het met ons ook goed. Regelmatig horen we complimenten over onze snelheid en vooral betrokkenheid. In gesprekken hebben we het dan vaak ook niet over jullie doelen, maar ‘we gaan ervoor’. Als zelfstandig bureau voelen we ons vaak onderdeel van jouw organisatie. En eerlijk gezegd is dat ook de enige weg naar succes, omdat we onze schouders met passie en ondernemerschap ook onder jouw strategie zetten. Van abstract en strategisch tot praktisch en uitvoeren. Bel dus snel met Burnio (0318) 74 34 26 of mail naar info@burnio.nl.

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!