ER IS EEN VERSCHIL TUSSEN EEN LOGO EN EEN HUISSTIJL

Een logo is een woord met een beeldmerk en eventueel een pay-off. Een goed logo past perfect bij jouw organisatie. Het is herkenbaar en vertelt een verhaal. Een sterk logo begint met een goed concept en een duidelijke briefing over uw organisatie.
Een logo werken we altijd eerst uit in een aantal voorstellen, waarbij we onze voorkeur voor 1 variant uitspreken. Er volgen maximaal 2 correctierondes om tot een goed eindresultaat te komen. Het logo wordt dan uitgewerkt in diverse varianten:

  • AI / EPS logo
  • JPG, PDF, PNG, WEBP en SVG variant
  • Van elke soort logo een RGB (voor beeldschermen), CMYK (voor drukwerk), PMS (voor drukwerk en signing), grijswaarden, zwart/wit en diapositieve variant.
  • En van bovenstaande bestanden een aantal variaties: liggend, vierkant (voor sociale media), favicon. Allen van zowel het complete logo als alleen het beeldmerk.

Een huisstijl is de uitwerking van alle middelen waar uw logo op staat (corporate identity). De huisstijl wordt bepaald door het logo, aangevuld met de te gebruiken kleuren, lettertypen en beelden. Alle communicatiemiddelen voldoen aan deze beschrijving en zorgen samen voor een herkenbare stijl op alle mogelijke plekken waar je logo gedrukt, geplakt of ingeladen wordt.
Een huisstijl ontwikkelen we altijd in overleg in een aantal middelen. De meest voorkomende middelen die uitgewerkt worden in het huisstijl concept zijn:

  • Homepage schets van de website en eventueel een vervolgpagina
  • Briefpapier en visitekaartje
  • Advertentie en/of flyer/poster
  • Rollbanner
  • Vlag
  • Pen

SOORTEN LOGO’S

Er zijn heel veel soorten logo’s mogelijk, maar grofweg zijn er 7 soorten logo’:

  1. Alleen letters of monogram (KLM)
  2. Abstract beeldmerk (McDonalds gele M)
  3. Beeld en woordmerk combinatie (Eneco)
  4. Alleen tekst, maar met een twist in de vormgeving van de letters (FedEx)
  5. Alleen een icoon, pictogram of symbool (Facebook logo)
  6. Embleem logo (UPS)
  7. Mascotte logo (Starbucks)

DE JUISTE BRIEFING

Voor een nieuw logo en een nieuwe huisstijl of de modernisering/aanpassing van een bestaand logo is een goede briefing onmisbaar. Lees ons blogbericht over een goede briefing met handige links >

Neem hier genoeg tijd voor. Een goede voorbereiding is het halve werk. Hoe beter de input is, des te beter het logo wat we voor je kunnen maken. Als er meerdere personen of teams bij het proces betrokken zijn, is het een must dat één persoon verantwoordelijk wordt gemaakt voor het doorhakken van de knopen. Een huisstijl/logo of ontwerp met veel compromissen is vaak een teleurstellend eindresultaat. Snel en goedkoop vooraf, blijkt achteraf vaak duur en langzaam.

WAT KOST EEN LOGO?

Dat is afhankelijk van de wensen, maar ook van de kwaliteit van de briefing en de benodigde doorlooptijd. Een gemiddeld logo ontwerp, inclusief uitwerken en aanleveren in de juiste formaten kost minimaal 8 uur en kan oplopen tot 40 uur als er veel overleg op locatie of online noodzakelijk is voor het beste eindresultaat.

Een goed en compleet logo ontwikkelen kost minimaal € 650,-.

Dat bestaat onder andere uit:

  • Projectmanagement
  • Briefing
  • Conceptontwerp met 2 correctierondes
  • Design uitwerken
  • Technisch uitwerken van de logo’s
  • Aanleveren en archiveren van alle logobestanden

Optioneel is daar aan toe te voegen:

  • Extra correctierondes
  • Presentatie op locatie
  • Presentatie in PDF/PowerPoint online
  • Specifieke logovarianten maken
  • Huisstijlblad/huisstijlhandboek maken
  • Doorvertaling naar huisstijl / visuele identiteit
  • Online communicatie
  • Aanmaken en inrichten social media kanalen
  • Drukproeven
  • Licenties voor specifieke lettertypen

HUISSTIJLBLAD OF HUISSTIJLHANDBOEK

Na afronding van het ontwerpproces kun je de huisstijl laten vastleggen in een beknopt overzicht (huisstijlblad) of een uitgebreid document (huisstijlhandboek):

  • Het logoconcept omschreven in tekst
  • Alle logovarianten met de juiste kleurdefinities
  • Lettertype(n) die gebruikt zijn met specificaties van lettergrootte, lettervariatie en regelafstanden.
  • Kleurenpallet van het logo (CMYK, RGB, PMS, RAL, HEX)
  • Optioneel: papierkeuzes
  • Optioneel: toegestane variaties van het logo gebruik en verboden variaties
  • Optioneel: Visuele identiteit uitgewerkt in beeldtaal
  • Optioneel: beeldgebruik, fotografie en iconenset
  • Optioneel: selectie kwalitatieve leveranciers voor signing, drukwerk en premiums en drukwerkbegeleiding

EEN LOGO OF HUISSTIJL LATEN MAKEN?

Burnio staat graag met professioneel advies voor je klaar van begin tot eind. Bel met Marco (0318) 74 34 26 of mail [email protected].

Lees ook eens ons blog ‘Maak werk van je merk’

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!