Wat kun je doen bij een hoog bouncepercentage?

12 december 2014

Bouncerate verlagen eend vliegt weg

Blijven bezoekers op jouw website hangen of gaan ze meteen weer weg? Gelukkig is er binnen Google Analytics een manier om dit te achterhalen: het bouncepercentage (ook wel bouncerate).

Het bouncepercentage van je website is een indicatie van het percentage bezoekers die op een pagina binnen je website komen en daarna weer vertrekken zonder ergens in je site door te klikken naar een andere pagina. Met andere woorden: het zijn bezoekers die maar 1 pagina bezoeken.

Als bezoekers bouncen kan dat twee dingen betekenen: ze vinden niet waar ze naar op zoek zijn of de pagina was niet aantrekkelijk / gebruiksvriendelijk genoeg.

Onderstaande infographic van Quicksprout legt uit waarom de bouncerate zo belangrijk is.

Hoe verlaag je de bouncerate van jouw site?

Met de juiste verwachtingen. Benchmark bouncerates:

  • Content websites: 40-60%
  • Lead generatie: 30-50%
  • Blogs: 70-98%
  • Webshops: 20-40%
  • Service websites: 10-30%
  • Landingspagina’s: 70-90%

Trek de juiste bezoekers aan:

  • Kies de juiste trefwoorden / zoekwoorden voor jouw content.
  • Maak meerdere landingspagina’s met unieke content en trefwoorden om aan te sluiten bij verschillende soorten bezoekers.
  • Zorg dat je vindbaar blijft op je merknaam.
  • Schrijf aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke meta omschrijvingen voor een goede weergave in zoekmachines.
  • Verbeter je online advertentiecampagnes door nog meer te focussen op de juiste doelgroep.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid:

  •  Maak je teksten leesbaar door ze overzichtelijk in te delen, grotere lettertypen te gebruiken, opsommingslijstjes, witruimte, goede kleurcontrasten en opvallende koppen.
  • Gebruik overzichtelijke lay-outs die ook op mobiel en tablet goed weergegeven worden. Dit bevordert de snelle en eenvoudige navigatie op alle platforms en apparaten.

Verlaag de laadtijd:

  • Gebruik niet teveel multimedia content die automatisch gaat spelen.
  • Zorg ervoor dat links naar externe sites geopend worden in nieuwe vensters/tabs.
  • Laat advertenties de bezoeker niet afleiden van jouw boodschap. Plaats statische advertenties aan de zijkant en vermijd pop-ups en automatisch afspelende multimedia advertenties.

Biedt waardevolle content:

  • Zorg voor 1 duidelijke hoofdboodschap.
  • Gebruik duidelijke koppen en subkoppen.
  • Schrijf de inhoud op maat voor je bezoeker.
  • Maak gebruik van mooie afbeeldingen en goed opgemaakte teksten.
  • Zorg voor foutloze teksten.
  • Zorg voor 1 duidelijke call-to-action en duidelijke linkjes naar de vervolgstappen.

Meer weten?

Neem contact op met Burnio Communicatie voor een gedetailleerde rapportage en concrete actiepunten voor de verbetering van uw website.

Een beller is sneller: (0318) 74 34 26

Infographic Bouncepercentage

bounce-rate-(infographic)

Waarom Burnio? Kies voor kwaliteit en snelheid!