Jouw website komt natuurlijk tevoorschijn als iemand daar naar zoekt in een zoekmachine, zoals Google. Je ziet dan vaak 1 of meer titels van pagina’s op jouw site met een korte beschrijving daaronder. Dat noemen we een ‘snippet’: een kleine samenvatting van wat de zoeker kan verwachten als ze op de link klikken jouw website bezoeken. Deze snippet heet metadescription (metabeschrijving).

Zoekrobots indexeren je website en tonen zoekers de titel en deze metabeschrijving. Als je niet zelf in de code van je site een metabeschrijving hebt geschreven, dan zal Google zelf de eerste, leesbare content (tekst) van je pagina tot ongeveer 155 tekens tonen. Dat kan natuurlijk leiden tot bijzondere beschrijvingen die misschien helemaal niets over je pagina vertellen, maar wel iets uit je navigatiemenu.

Waarom een goede metabeschrijving?

Omdat deze beschrijvingen direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten zijn deze teksten belangrijk om de zoeker te vertellen wat ze op de pagina kunnen verwachten. De beschrijvingen kunnen goed ingezet worden in een goede SEO strategie om meer verkeer naar je website te krijgen. De juiste metabeschrijving verleidt de zoeker om naar jouw site door te klikken voor meer informatie of antwoorden op vragen. En het werk, want hoe ben jij anders hier terecht gekomen?

Een goed beschrijving trekt dus de juiste aandacht.

Hoe lang mag een metabeschrijving zijn en helpt het bij hoger scoren in Google?

Naast wat we in de inleiding van dit artikel al hebben gezegd: het is een korte samenvatting van de inhoud van je pagina in 155 tekens. De inhoud van de metabeschrijving heeft overigens geen directe toegevoegde waarde in hoe hoog je scoort in de zoekresultaten van Google. Maar een goede omschrijving helpt wel om mensen te overtuigen op jouw link te klikken in plaats van op die van de concurrent. En meer kwalitatief verkeer naar je site helpt op lange termijn wel om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Automatische meta beschrijvingen

Een goede metabeschrijving geeft de zoeker net genoeg informatie om te bepalen de pagina juist wel of niet te bezoeken. Als je die tekst niet handmatig, zelf hebt toegevoegd, dan genereert de zoekmachine die tekst zelf vanuit de inhoud van de pagina. Meestal zorgt dat ervoor dat je metabeschrijving niet goed genoeg is. Er is onvoldoende informatie om door te klikken.

De meeste mensen klikken op de eerste zoekresultaten in Google. Het eerste zoekresultaat krijgt bijna 30% van alle kliks. Hoe lager je staat, des te lager het aantal mensen wat doorklikt.

Hoe schrijf je een goede meta description?

Door onze jarenlange ervaring hebben we een aantal tips voor het schrijven van een goede metabeschrijving:

  • Gebruik niet meer dan 155 tekens.
    Meer tekens worden afgebroken door Google met … Zoekers zien dan dus niet alles wat je wilde vertellen in je samenvatting.
    Samenvatten in 155 tekens is een kunst of opgave! Succes.
  • Leg uit wat de zoeker kan verwachten.
    Het doel van een metabeschrijving is informatie geven over de betreffende pagina. Wees eerlijk over de inhoud en gebruik geen ‘clickbait’.
  • Benoem het voordeel van de inhoud.
    Een perfecte metabeschrijving laat de lezer weten waarom ze het artikel zouden moeten lezen. Waarin is de pagina behulpzaam voor meer kennis? Waarom zou de lezer door moeten klikken?
  • Gebruik de juiste trefwoorden (keywords).
    We adviseren om het belangrijkste trefwoord voor je content op te nemen in de metabeschrijving. Maar het moet wel logisch in de tekst verwerkt zijn.

Voorbeeld metabeschrijving voor deze pagina

Opvallen beschrijven we niet alleen. We geven je ook graag een goed voorbeeld:

Leer de perfecte SEO metabeschrijving schrijven om op te vallen in de zoekresultaten bij Google. Met praktische tips!

Waar vul ik de metabeschrijving in?

In onze WordPress websites gebruiken we standaard de gratis versie van Yoast Seo. Daar heb je onder pagina’s, berichten en andere content in de back-end van de site een widget waar je de titel, slug en metabeschrijving kunt invullen. Als je in het tekstvak aan het typen bent, loopt er een voortgangsbalk mee in rood, oranje of groen. Groen is uiteraard de juiste lengte. Wordt je beschrijving te lang, dan zal de balk weer oranje of zelfs rood worden.

Boven het tekstvak zie je ook een voorbeeld hoe het er uit komt te zien in de zoekresultatenpagina.

Moet ik meerdere trefwoorden in de beschrijving gebruiken?

Een vuistregel die we zelf vaak toepassen is niet meer dan 2 belangrijke trefwoorden. Je hebt nu eenmaal maar 155 tekens. Denk eraan dat je de metabeschrijving niet voor Google schrijft, maar voor een zoeker van wie je de aandacht moet zien te trekken.

Wat als ik geen metabeschrijving invul?

Als je niet handmatig een metabeschrijving invult, dan zullen zoekmachines zelf een tekst genereren uit de inhoud van de pagina. Meestal zie je de eerste, door zoekrobots, leesbare tekst van je artikel of pagina. Dit leidt vaak tot onduidelijke of onjuiste beschrijvingen. Vul ze dus wel handmatig in. Dat zorgt ervoor dat de kans op kliks naar je website groter wordt.

Kan een metabeschrijving ook te lang zijn?

Jazeker. Maak de beschrijving niet langer dan 155 tekens. Als je daar overheen gaat, zal de rest automatisch afgekapt worden met drie stipjes.

Wat is het verschil tussen een excerpt / samenvatting en een metabeschrijving in WordPress?

WordPress geeft je de mogelijkheid om een overzicht te tonen van je berichten met een samenvatting of excerpt. Dat zijn meestal de eerste paar regels van je artikel. Dat zijn geen metabeschrijvingen. Metabeschrijvingen vul je handmatig in. Daarmee vertel je aan de zoekrobots welke tekst ze onder de titellink moeten tonen. Vaak kun je wel de tekst van de excerpt kopiëren en plakken in het veld voor metabeschrijving.

Conclusie

Metabeschrijvingen zijn onmisbaar in een goede SEO strategie. Ze hebben niet direct, maar wel indirect invloed op het algoritme van de zoekmachines. Elke pagina en elk bericht van je site zou een metabeschrijving van maximaal 155 tekens moeten hebben.

Goede beschrijvingen trekken meer kliks naar je site.

Hulp bij het hoger komen in Google?

Welke vragen heb jij over SEO of het schrijven van een metabeschrijving? Maak een vrijblijvende afspraak via [email protected].

Onze SEO specialisten helpen je graag met o.a.:

  1. Maatwerk training SEO
  2. Maandelijkse SEO ondersteuning
  3. Eenmalige SEO update van jouw site

Werken aan SEO (zoekmachineoptimalisatie) is niet iets wat je eenmalig kunt doen. Een goede (technische) basis is een must en daarna structureel werken aan goede content en het optimaliseren van je site en social media kanalen is onmisbaar. We helpen je graag om volledig te ontzorgen of in een hybride constructie maandelijks samen te werken aan een verbetering van je vindbaarheid.